The Tragedy of Othello: The Moor of Venice - 1952

 

  

 

Βενετία: Όλες Οι Ταινίες

Βενετία | Don't Look Now

Βενετία | Summertime

Βενετία | The Tragedy of Othello: The Moor of Venice

Βενετία | Senso

Βενετία | Death In Venice

Βενετία | The Wings of the Dove

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ:
Οθέλλος

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:
Orson Welles

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ:
Orson Welles, Micheal MacLiammoir, Robert Coote, Suzanne Cloutier, Hilton Edwards

Ο Μαύρος της Βενετίας όπως αποκαλεί ο William Shakespeare τον ήρωα του, είναι ένας σπουδαίος Μαυριτανός πολεμιστής με ηγετικές ικανότητες και εξυπνάδα. O Οθέλλος (Orson Welles) είναι ένας ρωμαλέος Ρωμαίος που έχει βρει στο πρόσωπο της νεαρής συζύγου του Δυσδαιμόνας (Suzanne Cloutier) την ιδανική ώριμη Ιουλιέτα. Την ευτυχία τους έρχεται να διαταράξει ο Ιάγος (Micheal MacLiammoir) που εποφθαλμιά την θέση του στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία. Καταστρώνει ένα σχέδιο που στοχεύει στην ολοκληρωτική καταστροφή του Οθέλλου. Προσπαθεί να τον πείσει ότι η Δυσδαιμόνα τον απατά με τον καλύτερό του φίλο τον Κάσσιο. Η ζήλια του Οθέλλου φουντώνει, η κρίση του θολώνει και η οργή του γίνεται ανεξέλεγκτη.

Ο Welles σκηνοθετεί τον Οθέλλο του σαν ένα ασπρόμαυρο film noir. Παρόλο που μόνο το πρώτο μισό της ταινίας λαμβάνει χώρα στη Βενετία (το υπόλοιπο διαδραματίζεται στην Κύπρο) οι εναρκτήριες σκηνές της ταινίας έχουν πρωτοφανή εικαστική δύναμη. Τα δαιδαλώδη σοκάκια της Βενετίας και η υποβλητική φωτογραφία δίνουν στο θεατή μια αίσθηση κλειστοφοβίας και δημιουργούν μια νευρικότητα που μας φέρνει πιο κοντά στην κατάσταση του ήρωα. Θα περίμενε κανείς ότι καθώς η ταινία είναι βασισμένη σε θεατρικό έργο, ο Welles θα έδινε έμφαση στο λόγο.

Συμβαίνει όμως ακριβώς το αντίθετο καθώς όλοι οι διάλογοι της ταινίας προστέθηκαν στο post production, όπου οι ηθοποιοί κλήθηκαν να ντουμπλάρουν την εικόνα τους. Μοιραία λοιπόν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων η έμφαση δόθηκε στην εικόνα και στη σύνθεση των κάδρων. Ο Welles δημιούργησε ένα τέτοιο εικαστικό περιβάλλον, ώστε τα πλάνα της Βενετίας αντικατοπτρίζουν την ψυχολογία των ηρώων. Μαζί με τον Οθέλλο και η πόλη αρχίζει να γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη και παρανοϊκή. Εκεί που η κρίση του θολώνει, ο Welles αξιοποιεί την μυστηριώδη, μυστικιστική και χαώδη πλευρά της Βενετίας για να πλαισιώσει τον ήρωα του και να τονίσει τον αποπροσανατολισμό του.

Trivia: Τα γυρίσματα της ταινίας διήρκεσαν πάνω από 3 χρόνια και σταμάτησαν 2 φορές επειδή τα χρήματα της παραγωγής τελείωσαν. Ο Orson Welles που ήταν και ο παραγωγός, δέχθηκε να παίξει στις ταινίες «The Third Man» και «The Prince of Foxes» προκειμένου να χρηματοδοτήσει με την αμοιβή του τα γυρίσματα του Οθέλλου. Στη σκηνή του φόνου του Κάσσιου τα κοστούμια δεν ήρθαν στο γύρισμα, καθώς οι ενδυματολόγοι δεν είχαν πληρωθεί και έτσι ο Welles αποφάσισε να γυρίσει τη σκηνή μέσα σε ρωμαϊκά λουτρά, ντύνοντας τους ηθοποιούς του με πετσέτες.

CinemaNews.gr on Facebook

© 2000-2011 | Θανάσης Γεντίμης
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.
Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.