Don't Look Now - 1973

 

  

 

Βενετία: Όλες Οι Ταινίες

Βενετία | Don't Look Now

Βενετία | Summertime

Βενετία | The Tragedy of Othello: The Moor of Venice

Βενετία | Senso

Βενετία | Death In Venice

Βενετία | The Wings of the Dove

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ:
Μετά Τα Μεσάνυχτα

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:
Nicolas Roeg

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Clelia Matania, Massimo Serato

Βασισμένο στη νουβέλα της Daphne De Maurier («Rebecca», «The Bords»), το «Don't Look Now» είναι μια ταινία όπου ο βασικότερος χαρακτήρας είναι η πόλη όπου έχει γυριστεί. Όταν η μικρή τους κόρη σκοτώνεται σε ένα ατύχημα στη λίμνη του σπιτιού τους, οι γονείς της ταξιδεύουν στη Βενετία προσπαθώντας να σώσουν το γάμο τους που φαίνεται να διαλύεται. Φτάνουν σε μια μελαγχολική και άδεια από κόσμο Βενετία, όπου ο John (Donald Sutherland) έχει αναλάβει την αναστύλωση μιας μεσαιωνικής εκκλησίας.

Στο ξενοδοχείο η Laura (Julie Christie) γνωρίζεται με ένα τυφλό μέντιουμ που έχει το 'χάρισμα' να επικοινωνεί με τους νεκρούς. Ισχυρίζεται μάλιστα ότι μπορεί να τη φέρει σε επαφή με τη νεκρή τους κόρη. Το μήνυμα από τον κόσμο των νεκρών λέει ότι ο John πρέπει να φύγει αμέσως από την πόλη γιατί κινδυνεύει. Εκείνος παρόλο που δεν πιστεύει τους ισχυρισμούς αυτούς, αρχίζει να έχει περίεργες ενοράσεις και φτάνει στο σημείο να πιστεύει ότι βλέπει τη νεκρή του κόρη να περιφέρεται στα γοτθικά σοκάκια της Βενετίας.

Με την τρίτη του μόλις ταινία ο Nicholas Roeg καταφέρνει να κάνει ένα εξαιρετικό ψυχολογικό θρίλερ, μια ταινία-σπουδή πάνω στην απώλεια όπου το όνειρο μπλέκεται με την πραγματικότητα και τον εφιάλτη. Ο θεατής προσπαθεί να ενώσει τα κομμάτια ενός παράξενου πάζλ καθώς η διαφορά ανάμεσα στο ασυνείδητο και το υποσυνείδητο είναι δυσδιάκριτη. Ποτέ άλλοτε η Βενετία δεν κινηματογραφήθηκε τόσο εφιαλτικά. Μέχρι το «Don't Look Now» η κινηματογραφική Βενετία αποτελούσε το φόντο για ρομαντικές ή μελοδραματικές ιστορίες πάθους.

Ο Roeg γύρισε την ταινία κατά τη διάρκεια του χειμώνα σε μια μη τουριστική περίοδο ώστε η πόλη να φαίνεται ερημωμένη και εγκαταλειμμένη. Εκμεταλλεύεται στο έπακρο την απόκοσμη ομορφιά της πόλης, όπου ομίχλη καλύπτει τα σοκάκια και η αύρα του μυστηρίου είναι διάχυτη. Όλα είναι γκρι, σκοτεινά και παγωμένα εκτός από την κόκκινη κάπα του νεκρού παιδιού που ενίοτε ξεπροβάλει σαν οπτασία μέσα στο σκηνικό της σήψης και της αποσύνθεσης. Η Βενετία του Roeg είναι ένας απέραντος λαβύρινθος γεμάτος από δρομάκια που δεν ξέρεις που θα σε οδηγήσουν και όπου τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Είναι μια πόλη των νεκρών όπου τα πέτρινα κτίρια απλώνονται σαν ταφόπλακες γύρω από τα ταραγμένα νερά των καναλιών. Μια πόλη πνιγμένη από τις μνήμες του παρελθόντος. Πού αλλού παρά στην κυριευμένη από το υγρό στοιχείο Βενετία θα μπορούσαν να βλέπουν οράματα της νεκρής τους κόρης η οποία πέθανε από πνιγμό.

Η Βενετία γίνεται για το πρωταγωνιστικό ζευγάρι μια πόλη εφιάλτης και η νοσηρά αισθησιακή ατμόσφαιρα της πόλης θα μας δώσει μια από τις καλύτερες και ρεαλιστικότερες ερωτικές σκηνές στην ιστορία του σινεμά.

Trivia: Η συγκεκριμένη ερωτική σκηνή είναι τόσο ρεαλιστική, ώστε κυκλοφόρησε η φήμη ότι η Christie και ο Sutherland έκαναν όντως έρωτα κατά τη διάρκεια του γυρίσματος. Ακόμα και σήμερα, 40 χρόνια μετά, οι δύο πρωταγωνιστές εξακολουθούν να ρωτούνται από δημοσιογράφους αν η εν λόγω σκηνή είναι πραγματική ή όχι. Οι ίδιοι πάντως το αρνούνται.

CinemaNews.gr on Facebook

© 2000-2011 | Θανάσης Γεντίμης
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.
Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.