Θανάσης Γεντίμης | 25.01.2012
Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων των Oscar έχει εξίσου μεγάλο (ενίοτε και μεγαλύτερο) ενδιαφέρον με την ίδια την απονομή. Εκπλήξεις και ανατροπές δεν λείπουν και από τη φετινή λίστα των υποψηφιοτήτων, όπου το «Hugo» του Martin Scorcese είναι πρώτο σε υποψηφιότητες (11), χωρίς καμία υποψηφιότητα στις 4 κατηγορίες ερμηνείας. Έπεται με μία λιγότερη (10) το βραβευμένο στις Κάννες «The Artist» του Γάλλου Michel Hazanavicious. Και οι δύο ταινίες μοιράζονται ένα κοινό: διαδραματίζονται στις πρώτες περιόδους του κινηματογράφου και κεντρικό τους στοιχείο είναι η αγάπη για το σελιλόιντ. Ας ρίξουμε όμως μια προσεκτικότερη ματιά στις κατηγορίες υποψηφιοτήτων των 84ων Oscar...
Η κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας φέτος έχει εννέα υποψηφιότητες, λόγω του νέου κανονισμού που εφάρμοσε η Ακαδημία. Για να δικαιούται ένα φιλμ, μια θέση στη 10άδα της Καλύτερης Ταινίας θα έπρεπε να είναι 1η προτίμηση σε τουλάχιστον 1% των ληφθέντων ψηφοδελτίων (θυμίζουμε ότι οι 5.783 εκλέκτορες δεν δίνουν μόνο μία ψήφο για Καλύτερη Ταινία αλλά μέχρι πέντε με σειρά προτίμησης). Ο στόχος ήταν να κερδίσουν υποψηφιότητες φιλμ που θα είχαν δυνατό ρεύμα υποστήριξης (πολλές 1ες θέσεις), όμως τελικά αυτή η τακτική μάλλον γύρισε μπούμερανγκ.
Ας προσπεράσουμε με συνοπτικές διαδικασίες τη συμπάθεια της Ακαδημίας στο αμφιλεγόμενο «The Tree Of Life» του Terence Mallick, που βρέθηκε ανέλπιστα με τρεις "δυνατές" υποψηφιότητες (Καλύτερη Ταινία, Σκηνοθεσία και Φωτογραφία). Μεγαλύτερη έκπληξη είναι ότι στην 9άδα βρήκε θέση το «Extremely Loud And Incredibly Close», που φέρνει την 4η υποψηφιότητα στο "χρυσό παιδί" Stephen Daldry για την 4η ταινία του. Δηλαδή "τέσσερα στα τέσσερα"! Η ταινία βασίζεται στο επιτυχημένο βιβλίο του Jonathan Safran Foer και παίχτηκε σε λίγες αίθουσες πριν τις γιορτές (ίσα για να δικαιούται υποψηφιότητα).
Ποιος θυμάται ότι πριν από μερικά χρόνια η πεντάδα της κατηγορίας Καλύτερης Ταινίας διευρύνθηκε σε δεκάδα για να μπορούν να είναι υποψήφιες και "πιο εμπορικές ταινίες"; Παρά τις προθέσεις στη φετινή 9άδα πιο εμπορική ταινία είναι το «The Help» (!), ενώ την ίδια στιγμή δεν είναι υποψήφιες εισπρακτικές επιτυχίες («Bridesmaids», «Harry Potter And The Deathly Hallows: Part 2» και «The Girl with the Dragon Tattoo») που το τελευταίο διάστημα ανέπτυσσαν δυναμική. Να σημειώσουμε ότι από τις ταινίες της 9άδας πολύ χαμηλές εισπράξεις (ως τις 22/01) είχαν: το «Extremely Loud And Incredibly Close» (10,7 εκ. δολάρια), το «The Artist» (12,1 εκ. δολάρια) και το «The Tree Of Life» (13,3 εκ. δολάρια).
Στις τέσσερις κατηγορίες των ερμηνειών είχαμε ενδιαφέρουσες υποψηφιότητες. Στον Α' Ανδρικό ρόλο ευχάριστη έκπληξη η υποψηφιότητα για τον Gary Oldman («Tinker, Tailor, Soldier, Spy»), ενώ από το πουθενά ήρθε η υποψηφιότητα για τον Μεξικανό Demian Bichir (για την ερμηνεία του στο «A Better Life» του Chris Weitz). Στον Α' Γυναικείο ρόλο η Meryl Streep απέσπασε την 17η υποψηφιότητα στην καριέρα της, ενώ την (μικρή) έκπληξη της κατηγορίας έκανε η Rooney Mara για την ερμηνεία της στο «The Girl With The Dragon Tattoo».
Στον Β' Ανδρικό ρόλο αστειάκια προκαλεί ήδη η υποψηφιότητα του Jonah Hill για το «Moneyball» (που ως τώρα είχε τυποποιηθεί σε χαζοκωμωδίες) ενώ ο παλαίμαχος Max Von Sydow πήρε μια (μάλλον τιμητική) υποψηφιότητα για το «Extremely Loud And Incredibly Close». Ο Β' Γυναικείος ρόλος ίσως είναι η μόνη μεγάλη κατηγορία που δεν έκρυβε σπουδαίες ανατροπές, εκτός ίσως από την απουσία της νεαρής Shailene Woodley από το «The Descendants».
Στις δύο κατηγορίες των σεναρίων μεγαλύτερη έκπληξη η απόλυτα δίκαιη (αλλά και απολύτως μη αναμενόμενη) υποψηφιότητα του J.C. Chandor για το παρεξηγημένο «Margin Call», ενώ αν και την περιμέναμε δεν μπορούμε να μην σχολιάσουμε θετικά την 2η υποψηφιότητα του Ιρανού Asghar Farhadi για το «Nader And Simin, A Separation» (εκτός από την κατηγορία καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας).
Να σημειώσουμε ότι τη "Χρυσή Τριάδα" υποψηφιοτήτων (Καλύτερη Ταινία, Καλύτερη Σκηνοθεσία και Καλύτερο Σενάριο) έχουν κερδίσει τέσσερις ταινίες («The Artist», «Hugo», «The Descendants» και «Midnight In Paris»). Όμως μόνο 2 εξ' αυτών («The Artist» και «The Descendants») έχουν τουλάχιστον και μια υποψηφιότητα ερμηνείας.
Οι πιο μεγάλες ανατροπές σημειώθηκαν ίσως στην Κατηγορία Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων, σε μια χρονιά που η Pixar δεν διέθετε πολύ δυνατή ταινία (το «Cars 2» τελικά έμεινε εκτός). Πρώτο σοκ η απουσία από την πεντάδα του «The Adventures of Tin Tin» που θεωρούνταν από πολλούς φαβορί (και κέρδισε την αντίστοιχη Χρυσή Σφαίρα και το βραβείο της Ένωσης Παραγωγών). Αρκετοί σχολιαστές αποδίδουν αυτό το γεγονός στην "αλλεργία" των μελών της Ακαδημίας στις ταινίες (και τις ερμηνείες) που αξιοποιούν την τεχνική motion capture... Δεν ξέρουν που να τις κατατάξουν! Την ίδια στιγμή στην πεντάδα τρύπωσε το εξαιρετικό «Chico And Rita» αλλά και το παντελώς άγνωστο «A Cat In Paris» (το οποίο όλοι τώρα ψάχνουν στο διαδίκτυο).
Δεν θα μπορούσαμε να αφήσουμε ασχολίαστη την κατάσταση στις δύο μουσικές κατηγορίες. Πέρσι η Ακαδημία σνόμπαρε επιδεικτικά τη μουσική επένδυση (score) των Daft Punk για το «Tron: Legacy». Φέτος προσπέρασαν (εξίσου επιδεικτικά) τους περσινούς νικητές Trent Reznor και Atticus Ross με το πολύ καλό soundtrack για το «The Girl with the Dragon Tattoo». Προφανώς οι εκλέκτορες προτιμούν πιο συμβατικές (συμφωνικές) δουλειές και έτσι στην πεντάδα χώθηκε ο John Williams με το «The Adventures of Tin Tin» αλλά και το «War Horse» (47η και 48η υποψηφιότητά του).
Στην έτερη μουσική κατηγορία τα προβλήματα είχαν φανεί τα τελευταία χρόνια, όταν σπανίως είχαμε πέντε υποψήφια τραγούδια. Φέτος όμως φτάσαμε στο απόλυτο ελάχιστο των δύο (2) υποψηφιοτήτων να παλεύουν για το Oscar Καλύτερου Τραγουδιού. Τουλάχιστον αποφύγαμε μια υποψηφιότητα της Madonna...
Πριν όμως αγανακτήσουμε για τις αδικίες και τις ανατροπές στις υποψηφιότητες των Oscar, ας αναλογιστούμε το χάσμα που μας χωρίζει με αυτούς που τις διαμορφώνουν με την ψήφο τους. Το εκλεκτορικό σώμα των 5.783 μελών της Ακαδημίας, απέχει από αυτό που θα αποκαλούσαμε "μέσο θεατή". Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι πρόκειται για ένα "κλειστό κλαμπ" όπου μπαίνεις μόνο αν σε προσκαλέσουν για τα καλλιτεχνικά σου επιτεύγματα (ή φυσικά αν κερδίσεις Oscar). Ως εκ τούτου οι εκλέκτορες έχουν εντελώς διαφορετικό ηλικιακό προφίλ αλλά και κινηματογραφικό γούστο από το ευρύ κοινό, γεγονός που κάθε φορά αποτυπώνεται και στις επιλογές τους.
Ραντεβού λοιπόν την Κυριακή 26 Ιανουαρίου στο Kodak Theatre του Los Angeles για την 84η απονομή των βραβείων Oscar με οικοδεσπότη τον λατρεμένο Billy Crystal.