Γιάννης Βασιλείου | 25.01.2012
Υποψηφιότητες για Oscar δίχως γκρίνια, δεν γίνονται. Είναι σαν cheesecake χωρίς μπισκότο. Σαν κατάστημα εφορίας χωρίς υπάλληλο με πράσινη καζάκα. Σαν παράσταση του Τσιβιλίκα χωρίς πόρτες που ανοιγοκλείνουν. Έτσι λοιπόν το CinemaNews.gr και ο Γιάννης Βασιλείου εξαπολύουν ένα δριμύ κατηγορώ κατά των μελών της Ακαδημίας, επισημαίνοντας τις μεγαλύτερες παραλείψεις τους στις σημαντικότερες κατηγορίες. Αλήθεια, γιατί δεν βγαίνει ο κύριος Sherak (ο πρόεδρος της Ακαδημίας των Oscar) στο τηλέφωνο;
Καλύτερη Ταινία: Το «Warrior» ανήκει στην Lionsgate. Στα ταμεία η εταιρεία το σκότωσε, καθώς προτίμησε να το πλασάρει ως ένα φιλμ που απευθύνεται αποκλειστικά στο κοινό των Mixed Martial Arts. Στα βραβεία μάλλον δεν είχε καμία τύχη. Βλέπετε, η Lionsgate ειδικεύεται αποκλειστικά σε ταινίες "είδους" και εκ του αποτελέσματος φαίνεται πως αγνοεί τον τρόπο προώθησης μιας ταινίας στους ψηφοφόρους των Oscar. Και είναι πραγματικά το μεγαλύτερο κρίμα της χρονιάς. Γιατί με υποδειγματική ανάπτυξη χαρακτήρων, ένα θέμα φιλικό προς τα γούστα της Ακαδημίας και μια κορύφωση ικανή να σου σηκώσει την τρίχα, το Warrior είναι ένα sports δράμα, από εκείνα που βγαίνουν σπάνια.Kαι από εκείνα, που (ευτυχώς) με τον καιρό βρίσκουν τους οπαδούς τους.
Καλύτερη Σκηνοθεσία: Πόσα κιλά ταλέντου απαιτούνται για να παίρνεις ένα ευπρεπές θριλεράκι, που στηρίζεται αποκλειστικά στη "διεγερτική" πλοκή του, και να το μετατρέπεις σε μια πραγματικά σπουδαία ταινία, δίχως μάλιστα να προχωρήσεις σε δραστικές αλλαγές στο πρωτογενές υλικό; Στην περίπτωση του David Fincher τόνους ολόκληρους. Δυστυχώς όμως η Ακαδημία το έχει συνήθειο από παλιά να ταλαιπωρεί τους μεγάλους δημιουργούς, προτού (και αν)αποφασίσει να τους ανταμείψει με ένα χρυσό αγαλματίδιο.
Α' Ανδρικός ρόλος: Στο ρόλο του Hoover στο «J. Edgar» ο Leonardo DiCaprio εξαφανίζεται. Αποβάλλει όλα τα συνήθη τικ, παραδίδει μια σημαντική ερμηνεία (η τρίτη μέσα σε δύο χρόνια) και βλέπει για ακόμα μια φορά την Ακαδημία να τον αγνοεί επιδεικτικά. Αν δεν χρωστάει λεφτά σε όλους, τότε το φαινόμενο εντάσσεται στη σφαίρα του ανεξήγητου.
Α' Γυναικείος ρόλος: Το «Martha Marcy May Marlene» έχει τους οπαδούς του μέσα στο CinemaNews.gr. O υπογράφων βρήκε ελλειμματική την δραματουργία και επιτηδευμένη σε ενοχλητικό βαθμό τόσο την αποσπασματική αφήγηση όσο και την συναισθηματική αποστασιοποίηση του σκηνοθέτη Sean Durkin από τα δρώμενα. Υποκλίνεται όμως στην πρωτοεμφανιζόμενη Elizabeth Olsen. Στο ρόλο ενός πληγωμένου και ψυχολογικά ανισόρροπου θηλυκού, ενός χαρακτήρα που στα λάθος χέρια μπορεί να εξελιχθεί σε καρικατούρα, η νεαρή ηθοποιός πραγματοποιεί μια αξιοθαύμαστα ισορροπημένη εμφάνιση. Σε ένα δίκαιο κόσμο, μια θέση ανάμεσα στις κυρίες, που διεκδικούν το φετινό Oscar, θα έπρεπε να της ανήκει.
Β' Ανδρικού Ρόλου: Αν ρωτάτε τη γνώμη μας, το «Drive» θα έπρεπε να είναι υποψήφιο σε κάθε υπαρκτή κατηγορία (και σε άλλες που ενδεχομένως δεν έχουν θεσπιστεί ακόμα). Στην κατηγορία του Β' Ανδρικού Ρόλου όμως η υποψηφιότητα του Albert Brooks ήταν 100% σίγουρη. Φευ! 29 ενώσεις κριτικών (εντάξει, 10) έκριναν ως καλύτερη δευτεραγωνιστική εμφάνιση της χρονιάς εκείνη του συμπαθέστατου Albert Brooks στο «Drive», στον κόντρα ρόλο ενός μοβόρου γκάνγκστερ. Αυτοί ξέρουν; Σύμφωνα με την Ακαδημία, όχι.
Β' Γυναικείου Ρόλου: Η εμφάνιση της Judi Dench στο «J. Edgar» με το ζόρι φτάνει τα δέκα λεπτά. Είναι όμως τόσο επιβλητικός ο χαρακτήρας της μάνας και τόσο καθοριστικός στην εξέλιξη του βασικού χαρακτήρα, που καθ' όλη τη διάρκεια του φιλμ αισθάνεσαι τη Βρετανίδα ιέρεια της υποκριτικής πανταχού παρούσα. Γιατί λοιπόν δεν είναι μέσα στην πεντάδα των υποψηφιοτήτων; Ενδεχομένως επειδή, αντί να προσεγγίσει τον χαρακτήρα της δωρικά - η κουτή-, έπρεπε να καταφύγει σε γραφικότητες, όπως μια περσινή υποψήφια σε ένα κατ' αναλογία της ερμηνείας της γραφικό crime movie από την Αυστραλία. Ονόματα δε λέμε, υπολήψεις δεν θίγουμε...
Καλύτερο animation: Πρόκειται για την πιο διασκεδαστική ταινία του Spielberg εδώ και μια δεκαετία. Για ένα υπόδειγμα σκηνοθετικής βιρτουοζιτέ με μονοπλάνα που θα έκαναν ακόμα και τον Brad Bird του «Ratatouille» να κοκκινίσει από ντροπή. Για το καλύτερο animation της χρονιάς με διαφορά από το δεύτερο. Μα τους γιγάντιους αρούρηδες της Σουμάτρα, η απουσία του «The Adventures of Tin-tin:The Secret of the Unicorn» από την κατηγορία του animation είναι πραγματικό έγκλημα και αποδεικνύει για ακόμα μια φορά ότι τα μέλη της Ακαδημίας είναι "μπαζιμπουζούκοι" και "εικονοκλάστες".