Μανώλης Δούνιας | 9.1.2012
Ο George Smiley, ένας πράκτορας της ΜΙ6 που πρόσφατα αποσύρθηκε από την ενεργό δράση, καταβάλλει φιλότιμες προσπάθειες για να προσαρμοστεί στη νέα του ζωή, εκτός των μυστικών υπηρεσιών. Όταν ένα διεφθαρμένος πράκτορας θα ξανακάνει την εμφάνισή του, ενημερώνοντας ότι υπάρχει ένα "καρφί" στους κύκλους τους, ο Smiley θα αναγκαστεί να επιστρέψει στις επάλξεις. Αποστολή του θα είναι να διερευνήσει ποιος από τους πρώην έμπιστους συνεργάτες του, πρόδωσε τόσο τον ίδιο όσο και την πατρίδα του. Η έρευνα τον οδηγεί σε τέσσερις υπόπτους, όλοι τους είναι έμπειροι και επιτυχημένοι πράκτορες...
Βασισμένο στο βιβλίο του John Le Carre, η νέα ταινία του Tomas Alfredson («Let the Right One In») είναι μια κατασκοπική ταινία με αλλεπάλληλες σεναριακές ανατροπές. Απαιτεί την αμέριστη προσοχή μας και δεν υποτιμάει την ευφία του θεατή με το να ξεκαθαρίζει απόλυτα το κάθε διφορούμενο σημείο του σεναρίου ή με το να καταφεύγει σε κλισέ.
Εικαστικά η ταινία είναι αριστουργηματική και η φωτογραφία του Hoyte Van Hoytema αψεγάδιαστη. Ο Alfredson συνθέτει εντυπωσιακά κάδρα και αναπαριστά υποδειγματικά την ατμόσφαιρα της ψυχροπολεμικής εποχής στην Αγγλία. Με το «Tinker, Tailor, Soldier, Spy» καταθέτει και μια ενδιαφέρουσα όσο και ριψοκίνδυνη πρόταση. Κάνει μια κατασκοπική ταινία με αργούς ρυθμούς, κάτι που σε μια πρώτη ανάγνωση φαίνεται ότι δεν θα ταίριαζε σε ταινία του είδους.
Με την ίδια λογική διευθύνει και τους ηθοποιούς του. Όλες οι ερμηνείες είναι συγκρατημένες, υποτονικές θα μπορούσε να πει κανείς, ακόμα και ο πρωταγωνιστής Gary Oldman που τον έχουμε συνηθίσει σε ερμηνείες έντονων και εξωστρεφών χαρακτήρων, εδώ μόλις σε μια ατάκα ανεβάζει τον τόνο της φωνής του. Κάτω όμως από την επιφάνεια του αγγλικού καθωσπρεπισμού της εποχής, κοχλάζει ένα συνοθύλευμα συναισθημάτων που εκφράζονται με ένα μόνο νεύμα, μια κίνηση με ένα ανεπαίσθητο ανέβασμα της έντασης της φωνής.
Οι τόσο λεπτές αποχρώσεις είναι πολύ δύσκολο να αποδοθούν υποκριτικά, το ταλαντούχο cast που εκτός του Oldman συμπεριλαμβάνει τους Colin Firth, John Hurt, Tom Hardy, Toby Jones, Kathy Burke και τον ταχύτατα ανερχόμενο Benedict Cumberbatch, τα καταφέρνει αξιοθαύμαστα. Η μοναδική μου ένσταση με την συγκεκριμένη σκηνοθετική γραμμή είναι ότι μια ταινία που πραγματεύεται την πίστη στις ηθικές αξίες, τα ιδανικά, θα έπρεπε να μην είναι μονομερώς ψυχρή. Γιατί στα σημεία που υπάρχει έστω και μια νύξη συναισθηματισμού (στην σκηνή αναμέτρησης του Colin Firth με τον Mark Strong) είναι που η σκηνοθετική επιλογή δικαιώνεται.