Πως τα Χαυτεία μεταφέρθηκαν στην... Αίγυπτο για το Σάντα Τσικίτα

Πως τα Χαυτεία μεταφέρθηκαν στην... Αίγυπτο για το Σάντα Τσικίτα

By theiosthanassis  |  05-01-2021

Ίσως θα έχετε ακούσει πως το αγαπημένο «Σάντα Τσικίτα» του Αλέκου Σακελλάριου γυρίστηκε στην Αίγυπτο, όπως και άλλες ταινίες εκείνης της εποχής. Έχει όμως ενδιαφέρον πόση φροντίδα έβαλαν οι δημιουργοί του φιλμ ώστε να πείσουν το θεατή ότι η ιστορία του φιλμ διαδραματίζεται στην Αθήνα. Έτσι έξω από το παράθυρο δεν βλέπουμε τυχαίο σημείο, αλλά ένα εξαιρετικά αναγνωρίσιμο κτήριο της πόλης. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή...

Κάνε κλικ

Το Μάιο του 1952 ο Βασίλης Λογοθετίδης με το θίασό του ταξιδεύουν στην Αίγυπτο. Ήταν σύνηθες για την εποχή οι Αθηναϊκοί θίασοι μετά το τέλος της σεζόν να δίνουν παραστάσεις για την πολυπληθή παροικία των Ελλήνων στην Αίγυπτο. Έτσι, αφού λύνονται κάποια προβλήματα με τα διαβατήρια και τις visas κάποιων μελών του θιάσου, δίνονται παραστάσεις του "Δελησταύρου και Υιός" σε Αλεξάνδρεια και Κάιρο.

Η εφημερίδα Ταχυδρόμος-Αίγυπτος [13-5-1952] αναφέρει επί λέξει ότι "o θίασος Λογοθετίδη [...] θα μεταβεί εις Κάιρον την προσεχή Δευτέρα, όπου θα είναι όλα έτοιμα δια το γύρισμα της ταινίας «Ένα βότσαλο στη λίμνη», δια το οποίον μάλιστα κυρίως, ο θίασος έκανε την κάθοδόν του εις Αίγυπτον".

Παραγωγός ήταν ένας Έλληνας της Αιγύπτου, ο Σωτήρης Μήλλας, ο οποίος συστήνει τη "Μήλλας Φίλμ". Και αυτός ήταν η κινητήριος δύναμη πίσω από αυτή την προσπάθεια. Ο Αλέκος Σακελλάριος στην αυτοβιογραφία του "Λες και Ήταν Χθες" αναφέρει ότι ο Μήλλας μετά την θεατρική επιτυχία του Ένα Βότσαλο Στη Λίμνη επισκέφθηκε τον Λογοθετίδη και του πρότεινε να το γυρίσουν σε ταινία στην Αίγυπτο. Ο Σακελλάριος σημειώνει ότι στο να κλείσει η συμφωνία έπαιξε ρόλο ότι μαζί με τον Μήλλα ήταν στην εταιρία (κινηματογραφικών παραγωγών) και οι αδελφοί Καλομοίρη που είχαν μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στο Κάιρο και τους συνέδεε φιλία με τον Λογοθετίδη.

Σε αυτό το ντοκουμέντο από την εφημερίδα Ταχυδρόμος-Αίγυπτος [8-5-1952] βλέπουμε τον Βασίλη Λογοθετίδη και τον Σωτήρη Μήλλα να υπογράφουν την ίδρυση της εν Καΐρω Κινηματογραφικής Εταιρίας δια το γύρισμα Ελληνικών ταινιών. Μαζί θα γυρίσουν τρεις ταινίες, ενώ ο Μήλλας εκτός από το «Κυριακάτικο Ξύπνημα» του Μιχάλη Κακογιάννη θα συνεχίσει αργότερα και στην Ελλάδα με μερικές ακόμα παραγωγές ταινιών όπως η «Στέλλα» (και πάλι με τον Κακογιάννη).

Κάνε κλικ Κάνε κλικ

Στην Αίγυπτο βρίσκεται και ο Αλέκος Σακελλάριος, ένας από τους δύο συγγραφείς του θεατρικού «Ένα Βότσαλο Στη Λίμνη» (ανέβηκε τη σεζόν 1951-52 στο θέατρο Μακέδο), ο οποίος αναλαμβάνει και τη σκηνοθεσία της κινηματογραφικής μεταφοράς. Τα γυρίσματα γίνονται στο στούντιο Nassibian του Καΐρου και από εκείνες τις ημέρες έχουμε ενθύμιο ετούτη τη σπάνια φωτογραφία [πηγή το βιβλίο "Στο Τέλος Μιλάει Το Πανί" του Ιάσωνα Τριανταφυλλίδη]. Η ημερομηνία στην κλακέτα είναι 14 Ιουνίου του 1952 και στο κέντρο της φωτογραφίας βλέπουμε τον Αλέκο Σακελλάριο, την Ίλια Λιβυκού και την Καίτη Λαμπροπούλου περιτριγυρισμένους από τους Αιγύπτιους τεχνικούς του στούντιο Nassibian.

Κάνε κλικ

Ένα χρόνο αργότερα, το Μάιο του 1953 ο Βασίλης Λογοθετίδης επιστρέφει με τον θίασό του στην Αίγυπτο. Όπως αναφέρει η εφημερίδα Ελευθερία [7-5-1953] σκοπός του ταξιδιού είναι "να γυρίσει σε ταινία την κωμωδία των κ.κ. Σακελλάριου και Γιαννακόπουλου 'Ο Φώτης Τσακγρής και η Τσικίτα Λοπέζ'" αλλά και να δώσει σειρά παραστάσεων σε Κάιρο και Αλεξάνδρεια. Η παράσταση έχει ανέβει με ιδιαίτερη επιτυχία στο θέατρο Κεντρικόν τη σεζόν 1952-53, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Λογοθετίδη.

Κάνε κλικ

Αυτή τη φορά τα γυρίσματα γίνονται στα σύγχρονα στούντιο Nahas που βρίσκονταν στη Γκίζα, λίγο έξω από το Κάιρο. Το ενδιαφέρον είναι πως στο ίδιο στούντιο, παράλληλα με τα γυρίσματα της ταινίας «Σάντα Τσικίτα», έγιναν και τα γυρίσματα της ταινίας «Δεσποινίς ετών 39» (παράσταση των Σακελλάριου Γιαννακόπουλου η οποία είχε ανέβει στο θέατρο τη σεζόν 1949-50). Η διάρκεια των γυρισμάτων και των δύο ταινιών διήρκησε μόλις τρείς εβδομάδες.

Κάνε κλικ Κάνε κλικ

Ο Αλέκος Σακελλάριος στην αυτοβιογραφία του "Λες και Ήταν Χθες" αναφέρει ότι τις πρώτες μέρες που έκαναν γύρισμα στα studio NAHAS, τους επισκέφθηκε ο πρόεδρος της Αιγύπτου, στρατηγός Μουχάμαντ Ναγκίμπ. O Ναγκίμπ έχει αναλάβει την εξουσία λίγες μέρες νωρίτερα, την ημέρα ανεξαρτησίας της Αιγύπτου από τους Βρετανούς στις 18 Ιουνίου του 1953. Σύμφωνα με την ίδια διήγηση τον Ναγκίμπ συνοδεύει ένας γοητευτικός αξιωματικός που γοητεύεται από την Ίλια Λιβυκού και μένει ως το τέλος του γυρίσματος να την παρακολουθεί. Είναι ο αντιπρόεδρος και υπουργός εσωτερικών Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ, ο οποίος λίγους μήνες μετά (Φεβρουάριος του 1954) ανατρέπει τον στρατηγό Ναγκίμπ και καταλαμβάνει καθήκοντα πρωθυπουργού και αργότερα (Νοέμβριος 1954) προέδρου της Αιγύπτου.

Ας επιστρέψουμε όμως από το Κάιρο στην Αθήνα. Στο «Σάντα Τσικίτα» λοιπόν, έξω από το παράθυρο του γραφείου του κυρίου Παναγάκου βλέπουμε τα Χαυτεία, τη γωνία δηλαδή Σταδίου και Αιόλου. Είναι χαρακτηριστικό το κτήριο που χτίστηκε κάπου μεταξύ 1880-1890 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Λύσσανδρου Καυταντζόγλου και στέκει μέχρι και σήμερα στο σημείο.

Κάνε κλικ

Ο Λύσσανδρος Καυταντζόγλου (1811-85) "υπέγραψε" το κτήριο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στην οδό Πατησίων, το Οφθαλμιατρείο στην Πανεπιστημίου, το Αρσάκειο Μέγαρο στην Πανεπιστημίου, την Αγία Ειρήνη στην οδό Αιόλου, τον Αγιο Κωνσταντίνο στην ομώνυμη οδό κάτω από την Ομόνοια, τον Καθολικό Καθεδρικό Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτη στην Πανεπιστημίου και αρκετά άλλα κτήρια. Δωρεά του γιου του είναι το Καυταντζόγλειο στάδιο στη Θεσσαλονίκη.

Κάνε κλικ

Το τριώροφο κεραμοσκέπαστο κτίριο που βλέπουμε στο «Σάντα Τσικίτα» έχει δύο αυστηρά συμμετρικές όψεις στις οδούς Σταδίου και Αιόλου και μια μικρότερη στη συμβολή των δύο δρόμων, η οποία στέφεται με αέτωμα. Η αρχική χρήση ήταν το ξενοδοχείο "Μασσαλία". Ήταν το πρώτο κτήριο της Αθήνας στο οποίο λειτούργησε ανελκυστήρας εν έτει 1893!

Κάνε κλικ

Στα τέλη του 1901 το ξενοδοχείο μετονομάστηκε σε "Μεγάλη Μασσαλία" και λίγο αργότερα πήρε το όνομα «Ο Απόλλων» το οποίο διατήρησε ως το τέλος. Μετά τους σεισμούς του 1981 που τραυμάτισαν το κτήριο σταδιακά η χρήση του εγκαταλείφθηκε. Πλέον ανήκει στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης - ΕΤΕΑ (πρώην ΤΕΑΠΟΚΑ).

Κάνε κλικ

Ας επιστρέψουμε όμως στο «Σάντα Τσικίτα». Αν λοιπόν στο φόντο είναι το ξενοδοχείο Απόλλων, τότε η ταινία "τοποθετεί" το γραφείο Παναγάκου ήταν στην άλλη γωνία Σταδίου & Αιόλου (απέναντι από τον "Λαμπρόπουλο"). Αυτό που οι νέοι ξέρουν ως άδειο χώρο και οι μεγαλύτεροι ως... Κατράντζο!

Κάνε κλικ

Το δωδεκαώροφο κατάστημα ΚΑΤΡΑΝΤΖΟΣΠΟΡ σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Μιχάλη Φωτιάδη. Κατασκευάστηκε το 1972 και λειτούργησε ως τις 19 Δεκεμβρίου 1980. Τα ξημερώματα εκείνης της μέρας καταστράφηκε ολοσχερώς λόγω εμπρηστικής επίθεσης από την "Επαναστατική Οργάνωση Οκτώβρης 80".

Κάνε κλικ

Τι υπήρχε όμως στο σημείο του Κατράντζου την εποχή που γυρίζονταν το «Σάντα Τσικίτα»; Έως το 1969 στο σημείο βρίσκονταν η "Οικία Κασιμάτη". Εκεί μεταξύ 1895-96 λειτούργησε το μεγαλύτερο Καφέ-Σαντάν (Γκραν Κλούμπ) και μεταξύ 1896-1906 το παράρτημα του ξενοδοχείου "Γαλλία".

Κάνε κλικ

Αργότερα στην Οικία Κασιμάτη φιλοξενήθηκαν καταστήματα όπως ο Μούγερ και στον όροφο το μεσιτικό γραφείο Σωτ. Α. Παπαποστόλου. Στο γωνιακό χώρο (όπου υποτίθεται βρίσκεται το γραφείο Παναγάκου στο «Σάντα Τσικίτα») ήταν στην πραγματικότητα το κατάστημα ετοίμων ενδυμάτων Μπαρζούκας.

Κάνε κλικ

Στο «Σάντα Τσικίτα» οι σκηνές με φόντο τα Χαυτεία γυρίστηκαν με την τεχνική του "Rear projection": Στο βάθος του πλατό υπήρχε πανί στο οποίο προβάλλονταν κατάλληλα τραβηγμένα πλάνα της Αθήνας. Μπροστά στήθηκε το σκηνικό της εισόδου του γραφείου. Και κάπως έτσι θα έμοιαζε αν χρησιμοποιούσαμε σημερινά πλάνα από το ίδιο σημείο.

Κάνε κλικ

Μετά τα γυρίσματα του «Σάντα Τσικίτα» και «Δεσποινίς Ετών 39» o θίασος του Βασίλη Λογοθετίδη επιστρέφει από την Αίγυπτο με πτήση της T.A.E. Και ποζάρει για τον φωτορεπόρτερ Φώτη Φλώρο στην πίστα του αεροδρομίου του Ελληνικού. Από αριστερά προς δεξιά βλέπουμε (μεταξύ άλλων) τους: Καίτη Λαμπροπούλου, Ευάγγελο Πρωτοπαπά, Ίλια Λιβυκού, Θάνο Τζενεράλη, Βασίλη Λογοθετίδη και Σμάρω Στεφανίδου.

Κάνε κλικ

To «Σάντα Τσικίτα» έκανε πρεμιέρα στις 16 Νοεμβρίου του 1953 και ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη επιτυχία εκείνης τη σεζόν με 89.572 εισιτήρια στην Α' Προβολή μόνο στην Αθήνα (πίσω από το «Κυριακάτικο Ξύπνημα» που επίσης γυρίστηκε στην Αίγυπτο και έκοψε 103.252 εισιτήρια).

Κάνε κλικ


Απαγορεύεται ρητά η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αναδημοσίευση με κάθε τρόπο και μέσον του παρόντος χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του. H παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παραπάνω άρθρου, έχει βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2021 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.