Αυτό που συνδέει τον Μπακαλόγατο και το Κάτι Να Καίει

Αυτό που συνδέει τον Μπακαλόγατο και το Κάτι Να Καίει

By theiosthanassis  |  04-04-2019

Ας ταξιδέψουμε νοερά στο καλοκαίρι του 1963, όταν ο Γιάννης Δαλιανίδης γυρίζει το «Κάτι Να Καίει» για τον Φίνο και ο Ντίνος Κατσουρίδης το «Της Κακομοίρας» σε παραγωγή Κώστα & Δήμου Χατζηχρήστου. Τα φιλμ αυτά έχουν μερικά απρόσμενα κοινά, με σημαντικότερο το ότι γυρίστηκαν στο... ΙΔΙΟ ΣΚΗΝΙΚΟ.

Κατ' αρχήν θέλω να σημειώσω ότι αυτές οι δύο ταινίες δεν θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικές μεταξύ τους. Από τη μια έχουμε μια ασπρόμαυρη στατική θεατρική μπουφονική κωμωδία και από την άλλη ένα έγχρωμο σινεμασκόπ μιούζικαλ με ακριβή παραγωγή της Finos Film. Αυτές λοιπόν τις τόσο διαφορετικές ταινίες, ενώνει η ίδια αυλή. Για δείτε...

Στοιχείο 1ο. Η αυλή του κυρ Μανώλη έχει την ίδια είσοδο με την αυλή που μένει η συντροφιά των μουσικών στο «Κάτι Να Καίει».

Κάνε κλικ Κάνε κλικ

Στοιχείο 2ο. Πάμε από την άλλη πλευρά, στην είσοδο της κουζίνας... δίπλα στο μαγγανοπήγαδο.

Κάνε κλικ Κάνε κλικ

Στοιχείο 3ο. Ας το δούμε το μαγγανοπήγαδο κι από μια άλλη οπτική. Πιο... κεντρικά.

Κάνε κλικ Κάνε κλικ

Στοιχείο 4ο. Το παράθυρο τέρμα αριστερά; Βγαίνοντας από την κουζίνα.

Κάνε κλικ Κάνε κλικ

Στοιχείο 5ο. Ένα πιο γενικό πλάνο όπου βλέπουμε το "βάθος" της αυλής με το χαρακτηριστικό "υποστήλωμα" (και το κλουβί με το καναρίνι).

Κάνε κλικ Κάνε κλικ

Πώς όμως γνωρίζουμε ότι πρόκειται για σκηνικό και όχι για κάποια πραγματική αυλή; Αλλωστε στα "πλάνα ημέρας" του «Κάτι Να Καίει» βλέπουμε φυσικό φωτισμό, ως εκ τούτου ο χώρος δεν έχει ταβάνι. Ο λόγος που είμαστε βέβαιοι ότι πρόκειται για σκηνικό βρίσκεται στο αρχείο της Finos Film. Εκεί υπάρχει ετούτη η backstage φωτογραφία από το «Κάτι Να Καίει» (ο επιχρωματισμός είναι δικός μας, αν και τα σύννεφα υπήρχαν στην αρχική φωτογραφία).

Κάνε κλικ

Και τώρα ας εξηγήσουμε πως συνέβη αυτή ή "συνεργασία". Ταξιδεύουμε πίσω στο χρόνο και στις 01/02/1963. Είναι η μέρα που το «Της Κακομοίρας» κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Χατζηχρήστου. Πρόκειται για το 2ο έργο που ανεβάζει ο θίασος τη σεζόν αυτή, κατά τη συνήθη τακτική αλλαγής ρεπερτορίου μέσα στη σεζόν. Μέχρι και την προηγούμενη μέρα ο θίασος έπαιζε κανονικά το "Κάτω οι Γυναίκες". Η θεατρική διανομή είχε τον Βασίλη Αυλωνίτη στο ρόλο του μπακάλη κυρ Παντελή, τη Γεωργία Βασιλειάδου στο ρόλο της κυρα Δέσποινας, τον Γιώργο Βελέντζα ως κυρ Μανώλη, την Πόπη Λάζου στο ρόλο της Λίτσας και την Μάρθα Καραγιάννη (!) στο ρόλο της Φιφίκας.

Με αφορμή τη θεατρική διανομή του «Της Κακομοίρας» να θυμηθούμε ότι Αυλωνίτης-Λάζου (Κυρ Παντελής-Λίτσα) ήταν μαζί στο «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο Κοντός» και Χατζηχρήστος-Καραγιάννη (Ζήκος-Φιφίκα) ήταν μαζί στο «Ο Σκληρός Αντρας». Και οι δύο ταινίες του 1961.

Το θεατρικό «Της Κακομοίρας» παίζεται στην Αθήνα μέχρι την Κυριακή 21/4/1963 και αργότερα μεταφέρεται στη Θεσσαλονίκη που μένει ως τις 14/7. Μετά την συμπαθητική επιτυχία του θεατρικού ο Χατζηχρήστος αποφασίζει να το γυρίσει ταινία και να γίνει παραγωγός του εαυτού του. Αναλαμβάνει δηλαδή την παραγωγή του φιλμ, μαζί με τον αδελφό του Δήμο. Θέλει τον Ντίνο Κατσουρίδη να τον σκηνοθετήσει, όμως εκείνος πριν δεχτεί θέτει ένα βασικό όρο... Ο Κατσουρίδης θέλει να χαλιναγωγήσει τον Χατζηχρήστο που στο σανίδι έχει κάνει το ρόλο "λάστιχο". Δέχεται μόνο όταν παίρνει το ΟΚ από τους Χρήστο και Γιώργο Γιαννακόπουλο που είχαν γράψει το θεατρικό, οι οποίοι του δίνουν το ελεύθερο να κάνει στο σενάριο ό,τι αλλαγές κρίνει (κι έτσι έχει μόνος αυτός credit σεναρίου της ταινίας).

Όμως οι αδελφοί Χατζηχρήστου δεν διέθεταν εταιρία παραγωγής. Δεν είχαν στούντιο ή δικό τους συνεργείο τεχνικών. Οπότε κάνουν συμφωνία με τον Φίνο για να χρησιμοποιήσουν τα studio και τα εργαστήριά της Finos Film για το γύρισμα και την επεξεργασία της ταινίας. Αν το σκεφτείτε το «Της Κακομοίρας» έχει μόνο 2 βασικά σκηνικά: το μπακάλικο και την αυλή. Το μπακάλικο στήνεται στο μικρό πλατό της Finos Film στα Σεπόλια. Για την αυλή το σκηνικό είναι στο νέο πλατό της Finos Film στους Αγ. Αναργύρους.

Κάνε κλικ

Ξέρουμε ότι τα γυρίσματα του «Της Κακομοίρας» ξεκίνησαν μετά τις 15 Ιουλίου 1963 και δεν πρέπει να χρειάστηκαν ιδιαίτερα πολύ χρόνο. Μέσα στο τρέξιμο για την ολοκλήρωση της ταινίας, ο Χατζηχρήστος εισάγεται στις 19 Αυγούστου στην κλινική "Παναγία Στυλιανή" με σκωληκοειδίτιδα. Όλα δείχνουν ότι τα γυρίσματα του «Της Κακομοίρας» είχαν ήδη τελειώσει πριν το περιστατικό αυτό. Ο Χατζηχρήστος πήρε εξιτήριο από την κλινική στις 28 Αυγούστου με σύσταση να ξεκουραστεί 15 ημέρες.

Το μοντάζ του «Της Κακομοίρας» ολοκληρώθηκε εγκαίρως και η ταινία υποβλήθηκε για το 4ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου τελικά προβλήθηκε στις 19/9/1963. Ήταν μία από τις πέντε Ελληνικές ταινίες που διαγωνίστηκαν εκείνη τη χρονιά.

Πάμε τώρα στο «Κάτι Να Καίει». Ο Δαλιανίδης έχει γυρίσει για τη Finos το 1962 το πρώτο του μιούζικαλ. Είναι το «Μερικοί Το Προτιμούν Κρύο...». Εργασιομανής, έχει ετοιμάσει για τη Finos Film από τις αρχές του 1963 ως το καλοκαίρι τα «Ένα Κορίτσι Για Δυο», «Ίλιγγος» και «Η Ψεύτρα»! Το «Κάτι Να Καίει» είναι η πρώτη έγχρωμη ελληνική σινεμασκόπ ταινία σε σενάριο του ίδιου του Δαλιανίδη. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει γυρίσματα σε στούντιο, σε χώρους στη Θεσσαλονίκη την περίοδο της Διεθνούς Εκθέσεως, αλλά και σε σημεία της διαδρομή από την Αθήνα ως εκεί...

Πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα εκείνο τον Αύγουστο, αυτό που με σημερινούς όρους θα λέγαμε γραφείο τύπου της Finos Film κάνει εξαιρετική δουλειά προωθώντας το project. Οι εφημερίδες γράφουν για το "νεαρό μανεκέν Έλενα" που θα πρόκειται να κάνει κινηματογραφικό ντεμπούτο στο «Κάτι να Καίει». Εξηγούν ότι δεν έχει κλείσει ακόμα τα 17 και φοιτά στο Γυμνάσιο. Πρόκειται για την Ελένη Δελιβασίλη, η οποία βαπτίστηκε... Έλενα Ναθαναήλ όταν υπέγραψε συμβόλαιο με τον Φίνο.

Ο Μάρκος Ζέρβας, ο εγκέφαλος της Finos Film, αφηγείται πως στις αρχές Αυγούστου ξεκίνησαν τα γυρίσματα σε studio και μετά ταξίδεψαν στη Θεσσαλονίκη. Οι εφημερίδες αναφέρουν πως τα γυρίσματα στη Θεσσαλονίκη άρχισαν στις 27 Αυγούστου 1963 που κράτησαν περίπου 20 μέρες.

Αν προσέξατε τις ημερομηνίες το «Της Κακομοίρας» γυρίστηκε τέλη Ιουλίου ως αρχές Αυγούστου και το «Κάτι Να Καίει» ξεκίνησε στα μέσα Αυγούστου. Ήταν απολύτως λογικό (για λόγους οικονομίας κλίμακας) να χρησιμοποιηθεί το ίδιο σκηνικό.

Και το σκηνικό δεν είναι μόνο οι τοίχοι. Είναι όλο το "πακέτο" από τις γλάστρες, το κλουβί με το καναρίνι μέχρι και το... τραπεζομάντιλο. Γιατί τότε υπήρχε όντως Ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία. Με στούντιο, σκηνικά, props, συνεργεία τεχνικών και όλα τα σχετικά. Τα στούντιο νοικιάζονταν στις κενές μέρες, τα σκηνικά ανακυκλώνονταν, οι άνθρωποι "δανείζονταν" σε άλλες παραγωγές.

Κάνε κλικ Κάνε κλικ

Στο «Της Κακομοίρας» χρησιμοποιήθηκαν "δανεικοί" αρκετοί συνεργάτες της Finos Film. Ανάμεσά τους ο μακιγιέρ Σταύρος Κελεσίδης και ο βοηθός σκηνοθέτη Σταύρος Τσιώλης. Και ο γνωστός φροντιστής της FF Παντελής Παλιεράκης που στο «Της Κακομοίρας» ανέλαβε Διευθυντής Παραγωγής.

Αυτή δεν ήταν όμως η τελευταία φορά που οι δρόμοι των δύο ταινιών διασταυρώθηκαν. Την περίοδο που το «Κάτι Να Καίει» έκανε γυρίσματα στην Θεσσαλονίκη, ήταν σε εξέλιξη το 4ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Για λίγο βλέπουμε στο «Κάτι Να Καίει» πλάνα από το κατάμεστο Ολύμπιον (αν δεν απατώμαι).

Σε αυτή την αίθουσα τις ίδιες μέρες προβλήθηκε το «Της Κακομοίρας» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, μαζί με τις ταινίες «Μικρές Αφροδίτες», «Ένας Ντεληκανής», «Αδελφός Αννα», και «Το Κάθαρμα». Το βραβείο Καλύτερης Ταινίας εκείνη τη χρονιά πήγε στις «Μικρές Αφροδίτες» του Νίκου Κούνδουρου.

Τα ρεπορτάζ από το Φεστιβάλ είναι πολύ αυστηρά με το «Της Κακομοίρας». Ο Πηλιχός (ΝΕΑ) γράφει μόνο "Σίγουρα δεν θα μπορούσε να υπάρξει πιο ταιριαστός τίτλος για ένα τέτοιο φιλμ. Αυτή είναι η κριτική μου". Και σημειώνει ότι η 2η προβολή είχε 92 θεατές σε αίθουσα 1100 θέσεων.

Το «Της Κακομοίρας» έκανε πρεμιέρα στις 7 Οκτωβρίου 1963 και ήταν μόλις η 26η Ελληνική ταινία σε εισιτήρια τη σεζόν 1963-64 (λίγο πάνω από 200.000 εισιτήρια). Το «Κάτι να Καίει» έκανε πρεμιέρα στις 13 Ιανουαρίου του 1964 και ήταν στην πρώτη θέση των Ελληνικών ταινιών εκείνης της σεζόν κόβοντας λίγο πάνω από 660.000 εισιτήρια. [Στοιχεία Αθηνών-Πειραιώς-Περιχώρων].

Κάνε κλικ


Απαγορεύεται ρητά η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αναδημοσίευση με κάθε τρόπο και μέσον του παρόντος χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του. H παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παραπάνω άρθρου, έχει βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2022 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.