Masterclass: Oliver Stone

Masterclass: Oliver StoneΗ 45λεπτη καθυστέρηση του δημοφιλούς Αμερικανού σκηνοθέτη, σεναριογράφου και παραγωγού έθεσε εν τέλει εκτός χρονοδιαγράμματος το πολυαναμενόμενο masterclass. Η είσοδός του στον 'Τορνέ' ήταν μάλλον αμήχανη. Κατά την πρώτη φάση της συζήτησης, που αποτέλεσε τη μερίδα του λέοντος, ο Oliver Stone απαντούσε στις ερωτήσεις του Γ. Κρασσακόπουλου κοιτάζοντας ελάχιστες φορές το κοινό. Όταν εκείνο πήρε τη σκυτάλη, η διαδικασία συνέχιζε να ανεβάζει στροφές, για να κοπεί άδοξα χάριν του ασφυκτικού προγράμματος και της επικείμενης συνέντευξης τύπου στη γειτονική Αποθήκη Γ του λιμανιού. Πάντως, ανεξαρτήτως συγκυριών και του τι είπε ή δεν πρόλαβε να πει, το συγκεκριμένο masterclass αποτελεί ευκαιρία για χρήσιμα συμπεράσματα γύρω απ' αυτή την αινιγματική, όπως διαφαίνεται εντονότερα με τον καιρό, προσωπικότητα του αμερικάνικου σινεμά.

Το κίνητρο για τη δημιουργία του «W.» ήταν, κατά τον ίδιο η αναζήτηση της αιτίας "why these fuckers?" - αναφερόμενος σε ηγέτες όπως οι Bush και Hitler. Γιατί δηλαδή αυτοί οι "γαμιόληδες" καταφέρνουν να αναρριχηθούν στην εξουσία, καθορίζοντας τις τύχες του κόσμου για ολόκληρες δεκαετίες. Θεωρεί πως οφείλουμε να πάρουμε τον George W. Bush πολύ σοβαρά και να μην κάνουμε το λάθος να τον υποτιμάμε, απλά και μόνο χλευάζοντάς τον. Παρόλα αυτά ο ίδιος ξεκαθαρίζει πως δεν αναλαμβάνει να κάνει ντοκιμαντέρ, καθώς δεν είναι ιστορικός, βιογράφος ή δημοσιογράφος αλλά απλώς δραματουργός ("dramatist"). Έτσι παρέμεινε στο πλαίσιο της μυθοπλασίας, καθώς το εύρος της πληροφόρησης που μπορούσε να έχει για να γυρίσει ταινία τεκμηρίωσης ήταν ελλιπής. Όπως άλλωστε χαρακτηριστικά είπε "αν μπορείς να κάνεις ντοκιμαντέρ, δεν κάνεις ταινία". Ακόμα, η θέση του για την εκλογή Obama ήταν συγκρατημένα θετική, αναμένοντας να δει την εφαρμογή της πολιτικής του.

Σε σχετικές με το «Alexander» ερωτήσεις, ο Stone υποστήριξε πως αποτέλεσε πρώτης τάξεως ευκαιρία να ξεφύγει απ' τη δεδομένη πολιτική κατάσταση των Η.Π.Α.. Στο πρόσωπο του Μεγάλου Αλεξάνδρου ξεχώρισε την ευφυΐα και το όραμα του, ενώ αναφέρθηκε και στη φιλμική απόδοση της σεξουαλικότητας του προτρέποντάς μας να το ξεπεράσουμε καθώς η ταινία είναι "κάτι παραπάνω απ' αυτό, όπως κι ο ίδιος ο Αλέξανδρος".

Ως προς την καλλιτεχνική του ελευθερία, ανέφερε χαρακτηριστικά πως "στις 16 απ' τις 17 ταινίες μου έκανα σχεδόν ό,τι ήθελα, πλην ορισμένων όχι φοβερών συμβιβασμών". Λύγισε απ' το πατρονάρισμα των στούντιο μονάχα στο «The Hand» (1981), την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα. Παραδέχθηκε δε πως "δεν υπάρχει ελπίδα ελευθερίας (κινήσεων) με τα στούντιο αν δεν ακολουθήσεις συγκεκριμένο τρόπο".

Με την κατεύθυνση της κουβέντας να μετακυλύεται στο κοινό, ο Stone μίλησε για τη διαχείριση των ηθοποιών και την παρομοίωσή τους με έναν στρατό γεμάτο από διαφορετικές ατομικότητες, την κρισιμότητα του σεναρίου, τη σημαντικότητα των προβών, την πειρατεία και την έφοδο του ψηφιακού σινεμά που κατακλύζει την αγορά και δυσκολεύει το όραμα του να φτιάχνει όμορφες ταινίες ("αφού πλέον μέσα στο γενικό χαμό δε σημαίνουν τίποτα"). Δε θα πρέπει επίσης να λησμονήσουμε την ατάκα "με το ψηφιακό, πρέπει να είσαι πολύ οραματιστής για να κάνεις «Amelie»". Επισήμανε πως η πατρίδα του παραμένει απομονωμένη απ' το ευρωπαϊκό σινεμά. Την ώρα όμως που είχε πάρει φόρα και το ενδιαφέρον επανερχόταν στο «W.» και την οπτική του επάνω στους πρωταγωνιστές της πολιτικής ζωής της χώρας, το masterclass έλαβε άχαρο τέλος.

Επανερχόμενος στα συμπεράσματα, ο Oliver Stone έδειξε πως είναι ένας άνθρωπος ιδιαίτερα διπλωμάτης, ευέλικτος μέσα στο επικοινωνιακό του χάρισμα και την ικανότητα να ισορροπεί στο τεντωμένο σκοινί των εντυπώσεων. Πολύ πιο έξυπνος κι απ' όσο νομίζουμε, ο Αμερικανός δημιουργός αφήνει μετέωρα στην κρίση των ακροατών τα βαθύτερα πιστεύω του, χωρίς να εκτίθεται ή να κρύβεται. Οραματιστής, ματαιωμένος, επίμονος, ικανός για το καλύτερο και το χειρότερο, επικριτικός - φαινομενικά τουλάχιστον - για τις παγιωμένες αμερικανικές πολιτικές πρακτικές αλλά και βαθύτατα Αμερικανός, ο ξεχωριστός καλεσμένος του φετινού φεστιβάλ συνιστά ένα είδος κινηματογραφικού χαμαιλέοντα.

Νεκτάριος Σάκκας - 19.11.2008

Μοιράσου Αυτό Το Άρθρο

  To Πρόγραμμα σε μορφή pdf [434kB]


(25.11.2008) Τελετή Λήξης και Απονομή Βραβείων 49ου Φεστιβάλ.

(25.11.2008) Είδαμε: The Wrestler

(24.11.2008) Συνέντευξη Τύπου: Η Σκόνη Του Χρόνου

(24.11.2008) Τα Βραβεία Του 3ου DigitalWave

(23.11.2008) Masterclass: Gustavo Santaolalla

(23.11.2008) Είδαμε: Without

(22.11.2008) Είδαμε: The Amazing Truth About Queen Raquela

(21.11.2008) Είδαμε: Cordero De Dios

(21.11.2008) Είδαμε: Sonic Youth: Sleeping Nights Awake

(21.11.2008) Masterclass: Terence Davis

(20.11.2008) Απονομή Χρυσού Αλέξανδρου στον Oliver Stone

(19.11.2008) Οι 'Desperate Optimists' μας Συστήνονται

(19.11.2008) Masterclass: Oliver Stone

(19.11.2008) Είδαμε: The Mystery Of The Eiffel Tower

(18.11.2008) Κλίμα Χειμωνιάτικο Αλλά Φεστιβαλικά Θερμό!

(18.11.2008) Είδαμε W.

(17.11.2008) Είδαμε: Waltz With Bashir

(16.11.2008) Masterclass: Luc Dardenne

(15.11.2008) Πρεμιέρα για το 49ο Φεστιβάλ!

(13.11.2008) Ξεχωριστή Λάμψη σε Έναρξη και Λήξη του Φεστιβάλ!

(22.10.2008) Αφιερώματα 'Κοινόβιο 2008' και 'Μέση Ανατολή' στη Θεσσαλονίκη.

(22.10.2008) Δώδεκα Σενάρια Φέτος στο Balkan Fund.

(16.10.2008) Ο Takeshi Kitano στη Θεσσαλονίκη.

(23.07.2008) Salles και Santaolalla επιστρέφουν στην Ελλάδα.

(11.07.2008) Τα Αφιερώματα του 49ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

» Διαβάστε 25 Ρεπορτάζ «



» 48ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - 2007
» 47ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - 2006
» 46ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - 2005
» 45ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - 2004
» 44ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - 2003
» 43ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - 2002
» 42ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - 2001
» 41ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - 2000



 :: ΑΡΧΙΚΗ  :: INFO  :: ΧΑΡΤΗΣ  :: ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  :: ΤΜΗΜΑΤΑ & ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ  :: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ  :: ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ  :: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  :: ΕΠΙΣΗΜΟ SITE  :: 

© 2000-2008 | Θανάσης Γεντίμης
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.