Ο Δρόμος προς τα Oscar #1: Η αλλαγή στη θέση του φαβορί και το ντέρμπι των σκηνοθετών
γράφει: Θανάσης Γεντίμης, 08.02.2013
Βρισκόμαστε μόλις δύο εβδομάδες πριν από την 85η απονομή των βραβείων Oscar και σήμερα Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου άνοιξαν οι κάλπες για να υποδεχθούν τις ψήφους των μελών της Ακαδημίας (ως και την Τρίτη 19 Φεβρουαρίου). Μπαίνουμε λοιπόν στην τελική ευθεία για τα φετινά βραβεία Oscar και το CinemaNews.gr θα σας φέρνει κάθε Παρασκευή το κλίμα από τη μάχη, που φέτος είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα.
Ας αρχίσουμε με μια σύντομη ανακεφαλαίωση. Η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων στις 10 Ιανουαρίου έφερε το «Lincoln» στη θέση του μεγάλου φαβορί με 12 υποψηφιότητες, σχεδόν σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες. Λίγο πιο κάτω στη συγκεντρωτική λίστα το «Argo» μετρούσε 7 υποψηφιότητες, χωρίς τον Ben Affleck υποψήφιο στην κατηγορία καλύτερης σκηνοθεσίας.
Πλέον, ένα μήνα αργότερα, το «Argo» βρίσκεται επικεφαλής στην κούρσα για το Oscar και πρακτικά θα θεωρηθεί έκπληξη αν χάσει το βραβείο καλύτερης ταινίας. Τι μεσολάβησε όμως στο διάστημα αυτό; Η ταινία του Ben Affleck σάρωσε στα παράλληλα βραβεία. Πρώτα πήρε τα βραβεία καλύτερης ταινίας και καλύτερης σκηνοθεσίας από την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου. Από τις Χρυσές Σφαίρες έφυγε επίσης με το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας και το βραβείο καλύτερης δραματικής ταινίας. Η ταινία κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας από την Ένωση Παραγωγών, το βραβείο "καλύτερης συνολικής διανομής ρόλων" από την Ένωση Ηθοποιών και το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας από την Ένωση Σκηνοθετών.
Παρά το εντυπωσιακό αυτό σερί βραβεύσεων, ένα "ναι μεν, αλλά" προέκυπτε σε κάθε συζήτηση σχετικά με τις πιθανότητες του «Argo» για το Oscar καλύτερης ταινίας. Μόλις τρεις ταινίες στα 84 χρόνια του θεσμού έχουν κερδίσει το σπουδαιότερο βραβείο χωρίς να είναι υποψήφιες στην κατηγορία καλύτερης σκηνοθεσίας. Πρόκειται για το «Wings» (στην πρώτη απονομή 1927/28), το «Grand Hotel» (1931/32) και το «Driving Miss Daisy» (1989).
Όμως το «Argo» ηγείται της κούρσας καθώς συνδυάζει μερικά στοιχεία που το κάνουν ιδιαίτερα ελκυστικό στους ψηφοφόρους της Ακαδημίας. Το κυριότερο είναι πως το Hollywood λατρεύει τις αυτοαναφορικές ιστορίες (βλ. και «The Artist»), ιδίως όταν προσδίδουν στην κινηματογραφική βιομηχανία έναν αέρα σημαντικότητας. Πρόκειται για πραγματική ιστορία και μάλιστα ελάχιστα γνωστή, σε αντίθεση για παράδειγμα με την ιστορία του προέδρου «Lincoln» ή την ιστορία καταδίωξης του Osama Bin Laden που αφηγείται το «Zero Dark Thirty». Παράλληλα το «Argo» έχει αυξημένη δυναμική καθώς η παρουσία ενός ηθοποιού στην καρέκλα του σκηνοθέτη δεν περνά απαρατήρητη. Και αυτό μόνο τυχαίο δεν είναι, αφού οι ηθοποιοί αποτελούν τον πολυπληθέστερο κλάδο της Ακαδημίας με περίπου 1.200 μέλη (ενώ π.χ. οι σκηνοθέτες είναι περίπου 370).
Και ενώ όλοι ασχολούνται με τη δυναμική του «Argo» ένα εξίσου ενδιαφέρον ερώτημα περνά απαρατήρητο: Ποιος θα πάρει το Oscar καλύτερης σκηνοθεσίας, μιας και ο Ben Affleck δεν μπορεί να το διεκδικήσει; Όπως όλα δείχνουν οι δύο επικρατέστεροι υποψήφιοι της πεντάδας είναι ο Steven Spielberg για το «Lincoln» και ο Ang Lee για το «Life Of Pi». Και εδώ όμως εντοπίζουμε κάποιες απίθανες συμπτώσεις.
Το Μάρτιο του 2006 ο Ang Lee κέρδισε το Oscar σκηνοθεσίας για το «Brokeback Mountain» (απέναντι στον Spielberg για το «Munich») αλλά έχασε το Oscar καλύτερης ταινίας από το outsider που άκουγε στο όνομα «Crash». Το Μάρτιο του 1999 ο Steven Spielberg κέρδισε το (δεύτερο) Oscar σκηνοθεσίας για το «Saving Private Ryan» αλλά έχασε το Oscar καλύτερης ταινίας από την έκπληξη που άκουγε στο όνομα «Shakespeare in Love». Και φέτος λοιπόν η ιστορία θα επαναληφθεί καθώς ένας από τους δύο θα κερδίσει το Oscar σκηνοθεσίας και (εκτός μεγάλου απροόπτου) θα χάσει το Oscar καλύτερης ταινίας.
Η μάχη στην κατηγορία είναι εντελώς ανοιχτή αλλά ο Ang Lee φαίνεται να έχει ένα μικρό προβάδισμα, κατά κύριο λόγο επειδή κατάφερε να μεταφέρει με εξαιρετική επιτυχία στη μεγάλη οθόνη ένα βιβλίο που επί χρόνια έφερε τον τίτλο του "αδύνατου να κινηματογραφηθεί". Δευτερευόντως το «Life Of Pi» θεωρείται πως θα έχει στο πλευρό του την πλειοψηφία των μελών των "τεχνικών κλάδων" της Ακαδημίας (έχοντας κερδίσει για παράδειγμα τα βραβεία της Ένωσης Ειδικών Εφέ και της Ένωσης Καλλιτεχνικών Διευθυντών). Αλλωστε στην κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας δεν σπανίζουν και οι νίκες των outsiders (πρόσφατα παραδείγματα οι νίκες του Roman Polanski για το «The Pianist» και του Steven Soderbergh για το «Traffic»).
Για την εβδομάδα που έχουμε μπροστά μας, μέχρι την επόμενη Παρασκευή, δύο είναι τα σημαντικότερα προ-Οσκαρικά γεγονότα. Κατ' αρχήν την Κυριακή απονέμονται στο Λονδίνο τα βραβεία BAFTA ενώ την ίδια ημέρα απονέμονται στο Hollywood τα βραβεία της Ένωσης Κινηματογραφιστών για τους καλύτερους διευθυντές φωτογραφίας της χρονιάς.
Ραντεβού την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου με τα νεότερα από την κούρσα προς τα Oscar και μια ανάλυση για τις υποψηφιότητες στις κατηγορίες ερμηνείας.
- Γιατί μετακινούνται το Μάρτιο τα Oscar του 2014
- Όλοι οι ευχαριστήριοι λόγοι των νικητών στα φετινά Oscar (videos)
- 32 φωτογραφίες από τα παρασκήνια των Oscars
- Oscars 2013: Fashion Report
- O Ang Lee, το Oscar και το Burger
- Από το Kickstarter στα Oscar: Το «Inocente» και η σημασία της βράβευσής του (video)
- Η πλήρης λίστα των νικητών στα 85α Oscar
- Live Blogging Oscars 2013 - Ζωντανά η τελετή απονομής
- Η πλήρης λίστα με τις υποψηφιότητες των Oscar
Trivia 51:
Η Emma Thompson είναι η μόνη ηθοποιός που έχει κερδίσει τόσο Oscar ερμηνείας - Α' Γυναικείου για το «Howards End» (Επιστροφή στο Χάουαρντς Έντ) όσο και Oscar...