
Κατηγορία Καλύτερης Ταινίας
H έκπληξη: Το «True Grit» που αγνοήθηκε παντελώς από τις Χρυσές Σφαίρες κι από τις περισσότερες ενώσεις κριτικών, όχι μόνο μπήκε στην δεκάδα με τις υποψηφιότητες για τον χρυσό ευνούχο καλύτερης ταινίας αλλά συγκέντρωσε συνολικά 10 υποψηφιότητες! Well Done!
Η απουσία: Τρία εξαιρετικά δράματα (το «Another Year», το «Rabbit Hole» και το «Blue Valentine») με σχεδόν καθολική αποδοχή από την Κριτική , έμειναν εκτός δεκάδας. Εμείς εδώ στο CinemaNews.gr θα προσθέταμε και κάποιο εκ των «Shutter Island» και «The American» στη λίστα, αλλά δυστυχώς (ή μήπως ευτυχώς) ακόμα δεν έχουμε γίνει μέλη της Ακαδημίας.
Κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας
H έκπληξη: Ως φανατικοί των αδερφών Coen πιστεύουμε ότι θα έπρεπε κάθε χρόνο που βγάζουνε ταινία να είναι υποψήφιοι, αλλά αντικειμενικά κανείς δεν περίμενε ότι θα έμπαιναν στην φετινή πεντάδα, πόσο μάλλον ότι θα άφηναν έξω...
Η απουσία: ...τον Christopher Nolan! Η μη υποψηφιότητα του Nolan περιορίζει αυτομάτως στο ελάχιστο τις πιθανότητες του «Inception» να φύγει από την απονομή με το μεγαλύτερο βραβείο της βραδιάς στις αποσκευές του.
Κατηγορία Α' Ανδρικού Ρόλου
Η έκπληξη: Η παρουσία του Bardem στην κατηγορία σε μια εξ΄ολοκλήρου ισπανόφωνη ταινία συνιστά μεγάλη έκπληξη, πλην όμως το αξίζει, γιατί σηκώνει όλο το βάρος του «Biutiful» (και τον συμφορών που ρίχνει σαδιστικά ο Inarritu στο κεφάλι του κεντρικού χαρακτήρα) μόνος του.
Η απουσία: Ειλικρινά τι άλλο πρέπει να κάνει ο Leonardo Di Caprio για να σηκώσει το ρημάδι το βραβείο; Αν όχι φέτος, πότε; Δεχόμαστε ότι η ερμηνεία του στο «Inception» είναι συγκρατημένη και εσωτερική και η Ακαδημία συνήθως τις αγνοεί κάτι τέτοιες, προτιμώντας πιο ...'προφανείς' δουλειές. Στο «Shutter Island» όμως ήταν σ-υ-γ-κ-λ-ο-ν-ι-σ-τ-ι-κ-ό-ς! Δε βαριέσαι..θα του το δώσει ο γερο -Clint του χρόνου που τον σκηνοθετεί στο «Hoover». Είναι και πραγματικό πρόσωπο ο Hoover...
Κατηγορία Α' Γυναικείου Ρόλου
Η έκπληξη: Δουλεύει ασταμάτητα και βγάζει πάντα επάξια το ψωμί της. Η συμπαθέστατη Michelle Wiliiams, μπορεί να πανηγυρίζει για την πρώτη της υποψηφιότητα στον Α΄ Γυναικείο ρόλο (έχει άλλη μια για Β' Γυναικείο) για την συμμετοχή της σε μια ταινία, που δυστυχώς αγνοήθηκε από την Ακαδημία στις υπόλοιπες κατηγορίες.
Η απουσία: Τόσα χρόνια δίνει την μία ψυχωμένη ερμηνεία μετά την άλλη. Έχει υπάρξει 4 φορές υποψήφια στο παρελθόν, την γράψατε στα *censored* σας και τις τέσσερις... η Julianne Moore πότε θα γίνει οσκαρούχα;
Κατηγορία Β' Ανδρικού Ρόλου
Η έκπληξη: Καρατερίστας με διακριτική παρουσία στον χώρο, τυποποιημένος σε ρόλους φουκαράδων, ελαφρόμυαλων κι ασθενικών χαρακτήρων, ο John Hawkes στο «Winter's Bone» μεταμορφώνεται σε έναν χαρακτήρα που μετράει κάθε κουβέντα που θα βγει από το στόμα του, έναν σκληρό τύπο έτοιμο να εκραγεί ανά πάσα στιγμή, έναν άντρα που δεσμεύεται από ηθικούς κώδικες άλλων εποχών. Μπράβο του και μπράβο και στην Ακαδημία που τον τίμησε με μια υποψηφιότητα!
Η απουσία: Κάνει τη δουλειά του αθόρυβα, εκεί που άλλοι χρειάζεται να φωνάξουν. Επιτυγχάνει να περάσει στο θεατή τις συναισθηματικές διακυμάνσεις του χαρακτήρα με μικρές συσπάσεις του προσώπου του, εκεί που οι περισσότεροι καταφεύγουν σε γλαφυρές πόζες. Δεν βάζει ποτέ τον εαυτό του πάνω από τον χαρακτήρα που υποδύεται. Αν συνεχίσει έτσι, πιθανότατα δε θα πάρει ποτέ Oscar, αλλά θα έχει κερδίσει με το σπαθί του μια θέση ανάμεσα στους σπουδαιότερους ηθοποιούς της γενιάς του. Μιλάμε για τον Matt Damon!
Κατηγορία Β' Γυναικείου Ρόλου
Η έκπληξη: Απούσα από τις Χρυσές Σφαίρες (όπως και η ταινία που πρωταγωνιστεί) η πιτσιρίκα Hailee Steinfeld του «True Grit» όχι μόνο μπήκε στην πεντάδα των Oscar αλλά αναμένεται να κοντράρει στα ίσια την Melissa Leo («The Fighter»), που μέχρι πρότινος ήταν το απόλυτο φαβορί στην κατηγορία!
Η απουσία: Η σέξι κι όποιος αντέξει μπαλαρίνα της Mila Kunis, η ευνουχιστική μάνα της Barbara Hershey, η απεγνωσμένη πρώην βασίλισσα της σκηνής της Winona Ryder... οποιαδήποτε από τις προαναφερθείσες ερμηνείες, που συνθέτουν τον υποκριτικό θρίαμβο του «Black Swan», χωρούσε άνετα στην υποψήφια πεντάδα, αλλά τα μέλη της Ακαδημίας είχαν διαφορετική γνώμη...
Κατηγορία Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου
Η έκπληξη: Συνήθης θαμώνας της κατηγορίας, ωστόσο στα πλαίσια της γενικότερης αδιαφορίας προς την νέα του ταινία των διαφόρων βραβείων, που κυκλοφορούν στην πιάτσα, δεν περιμέναμε ότι ο Mike Leigh θα ήταν και φέτος υποψήφιος. Μυστήριο παραμένει το πόσοι από τους διαλόγους που ακούμε στην ταινία, είναι προϊόν σεναρίου ή αυτοσχεδιασμού.
Η απουσία: Που είναι το «Black Swan»; Οεο...
Κατηγορίες Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου
Η έκπληξη: Το δίχως άλλο μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, άφησε τον υπογράφοντα με δάκρια στα μάτια και μια γλυκιά αίσθηση μετά την προβολή. Χαιρόμαστε για την παρουσία του «Toy Story 3» (και) σε αυτή την κατηγορία και ευχόμαστε ολόψυχα στο συγγραφικό τρίο που υπογράφει το σενάριό του, να κατατροπώσει τον (σφόδρα αντιπαθητικό) Aaron Sorkin.
Η απουσία: Το διαλογικά μεστό κι ανθρώπινο κείμενο του David Lindsay-Abaire («Rabbit Hole») δεν αξιώθηκε να δει πεντάδα. Κρίμα...
Κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας
H έκπληξη: Μια αλληγορία για τις διαδικασίες κοινωνικοποίησης και τις δυναμικές της οικογένειας, μια σουρεαλιστική μαύρη κωμωδία που βάλθηκε να μας διδάξει την γλώσσα μας από την αρχή και έκανε τα σινεφίλ στέκια του πλανήτη να αναρωτιούνται "who is this Lanthimos", βρίσκει μια θέση ανάμεσα στις υποψηφιότητες των φετινών Oscar ξενόγλωσσης ταινίας. Μπράβο, μπράβο και πάλι μπράβο στον Γιώργο Λάνθιμο και τον «Κυνόδοντά» του... και ξύδι στους καλοθελητές, που πασχίζουν εδώ και έναν περίπου χρόνο (από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες για τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας), να διατηρήσουν στην επικαιρότητα τις γελοιότητες περί αντιγραφής, Ripstein κτλ.
Η απουσία: Θα περίμενε κανείς ότι το βισκοντικό «Io Sono l'Amore» όχι μόνο θα βρισκόταν μέσα στην πεντάδα των υποψηφιοτήτων, αλλά θα ήταν και το μεγάλο φαβορί για το βραβείο. Σωστά; Να πάτε να το πείτε στους Ιταλούς, που προτίμησαν να υποβάλλουν ως επίσημη πρότασή τους κάποιο «La Prima Cosa Bella»...
Υπόλοιπες Κατηγορίες
Από τις υπόλοιπες κατηγορίες μεγαλύτερη αίσθηση προκαλούν η απουσία από την κατηγορία του μοντάζ μιας ταινίας στην οποία το μοντάζ είναι το άλφα και το ωμέγα (βλέπε «Inception») και η παρουσία του εναλλακτικού για τα γούστα της Ακαδημίας «Exit Through the Gift Shop» στην κατηγορία του ντοκιμαντέρ.
Γιάννης Βασιλείου