Θεσσαλονίκη 2012: "Ανοιχτοί Ορίζοντες" ή το ανεξάρτητο σινεμά στα καλύτερά του

Μαριτίνα Παπαμήτρου  |  19-10-2012
Θεσσαλονίκη 2012: "Ανοιχτοί Ορίζοντες" ή το ανεξάρτητο σινεμά στα καλύτερά του

Το τμήμα "Ανοιχτοί Ορίζοντες" του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επανέρχεται σταθερά προσανατολισμένο στην αφρόκρεμα της ανεξάρτητης κινηματογραφικής σκηνής, με ταινίες που καταγράφουν τη σύγχρονη πραγματικότητα στην πιο ακατέργαστη και αυθεντική μορφή της.

Πιο συγκεκριμένα, οι Ειδικές Προβολές της ενότητας "Ανοιχτοί Ορίζοντες" φιλοξενούν την κινηματογραφική επιστροφή διακεκριμένων δημιουργών. Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Stephane Osmont, το εξαιρετικά επίκαιρο θρίλερ «Le Capital» του Κώστα Γαβρά, συμπυκνώνει αιχμηρά όλο το σκεπτικισμό και την αμφισβήτηση που περιβάλλει το σύγχρονο διεθνές οικονομικό σύστημα. Πολεμικό κλίμα επικρατεί και στην ταινία «In The Fog» του πολυβραβευμένου ουκρανού κινηματογραφιστή Sergei Loznitsa (βραβείο FIPRESCI στο φεστιβάλ Καννών). Με φόντο τη γερμανική εισβολή στη Λευκορωσία του 1942, ο δημιουργός πραγματοποιεί μια ήπιων τόνων, άκρως διεισδυτική μελέτη για την ηθική εν καιρώ πολέμου.

Από την άλλη, με το γνώριμο, ακραίο στυλ του, ο προκλητικός αυστριακός Ulrich Seidl φιλοτεχνεί τα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας του παραδείσου. Στο «Paradise: Love» εστιάζει στον ερωτικό τουρισμό με επίκεντρο ευρωπαίες γυναίκες μέσης ηλικίας που αναζητούν συντροφιά σε νεαρούς Κενυάτες, ενώ στο «Paradise: Faith» (ειδικό βραβείο επιτροπής στο φεστιβάλ Βενετίας) καυτηριάζει το θρησκευτικό φανατισμό μιας γυναίκας με σαρκική αφοσίωση στο Θεό. Τα ανθρώπινα πάθη πρωταγωνιστούν και στη νέα ταινία του Abbas Kiarostami. Ο ιρανός δημιουργός στο φιλμ «Like Someone In Love», γυρισμένο εξ ολοκλήρου στην Ιαπωνία, καταθέτει μια κομψή μελέτη χαρακτήρων εστιάζοντας στη σχέση μιας νεαρής φοιτήτριας - συνοδού κυριών με έναν ηλικιωμένο ακαδημαϊκό.

Η Ιστορία, υπαρκτά πρόσωπα αλλά και αληθινά περιστατικά, εμπνέουν ορισμένες από τις πιο αξιόλογες φωνές του ανεξάρτητου σινεμά, όπως τον Andres Wood στο «Violeta Went To Heaven» όπου σκιαγραφεί με ευαισθησία και ζωντάνια τη συναρπαστική προσωπικότητα της χιλιανής καλλιτέχνιδας Βιολέτα Πάρα. Επίσης με άρωμα Λατινικής Αμερικής, η ταινία «No» του Pablo Larra?n ολοκληρώνει την τριλογία του σκηνοθέτη για τη δικτατορία στη Χιλή. Η δοκιμασία ενός άλλου λαού, αυτού της Ιαπωνίας, έπειτα από την τραγωδία που έπληξε τη χώρα το Μάρτιο του 2011, καταγράφεται μυθοπλαστικά στην ταινία «The Land of Hope» του Shion Sono. Με τη σειρά του, ο ελληνικής καταγωγής βρετανός σκηνοθέτης Peter Strickland επιστρέφει με το ατμοσφαιρικό «Berberian Sound Studio», όπου αποτίνει φόρο τιμής στο είδος του giallo, τα ιταλικά φιλμ τρόμου της δεκαετίας του '70.

Νέοι από κάθε γωνιά του κόσμου αγωνίζονται ενάντια στην απώλεια, τη μετανάστευση, τη βαρβαρότητα και τη βία, βγαίνοντας νικητές με το δικό τους τρόπο, σε ταινίες που διαθέτουν αφηγηματική τόλμη και πρωτοποριακή κινηματογραφική ματιά. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, μεταξύ άλλων, οι ταινίες «Kid» της Fien Troch, «Your Beauty is Worth Nothing» του Huseyin Tabak, «War Witch» του Kim Nguyen και «After Lucia» του Michel Franco. Τα ένοχα μυστικά που κρύβει καλά κάθε οικογένεια, η επιστροφή στην οικογενειακή εστία, καθώς και οι συναισθηματικά εύθραυστες σχέσεις γονιών - παιδιών, απασχολούν έντονα τους δημιουργούς των "Ανοιχτών Οριζόντων". Τέτοιες ταινίες είναι, μεταξύ άλλων, οι «Dead Europe» του Tony Krawitz, «Still Life» του Sebastian Meise, «Villegas» του Gonzalo Tobal και «Camion» του Rafael Ouellet (βραβείο οικουμενικής επιτροπής και καλύτερης σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ Κάρλοβι Βάρι).

Οι ερωτικές σχέσεις σε καιρό κρίσης αποτελούν επίσης θεματικό άξονα αρκετών ταινιών του τμήματος. Ήθη και παραδόσεις μέσα από τη σχέση των δυο φύλων θίγονται στην ταινία «The Patience Stone» του Atiq Rahimi, ενώ η θρησκεία ορίζει τη μοίρα μιας νεαρής κοπέλας στην ταινία «Fill The Void» της Rama Burshtein. Παράλληλα ζητήματα σεξουαλικότητας και απαγορευμένες ερωτικές ιστορίες επανεξετάζονται με κριτική διάθεση σε φιλμ όπως, μεταξύ άλλων, τα «In a Bedroom» του Tomasz Wasilewski, «Crossing Boundaries» του Florian Flicker και «Betrayal» του Kirill Serebrennikov, που συνθέτουν το πορτρέτο του σύγχρονου ερωτισμού μέσα από μινιμαλιστικά δράματα τα οποία μιλούν κατευθείαν στην καρδιά του θεατή.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2021 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.