H Σκόνη του Χρόνου και η Αγγελοπουλική Οδύσσεια

Παντελής Φραντζής  |  07-02-2006

ΑΤο σινεμά είναι για μένα τρόπος ζωής, δεν μπορώ να κάνω αλλιώς. Ρωτήστε τη γυναίκα μου. Ξυπνάω νύχτα και κρατάω σημειώσεις σε χαρτάκια, σε τοίχους, ακόμα και στο μαρμαράκι του γραφείου μουΑ.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μία ανεξάρτητη εταιρία διανομής αναλαμβάνει το σπουδαίο εγχείρημα έκδοσης της πλήρης φιλμογραφίας του μεγάλου Έλληνα auteur, Θόδωρου Αγγελόπουλου. Με αφορμή την κυκλοφορία των πρώτων τριών τίτλων - «Θίασος», «Το Βλέμμα του Οδυσσέα», «Τριλογία: Το Λιβάδι που Δακρύζει» - σε DVD, υπό την επίβλεψη του ίδιου του δημιουργού, η New Star τίμησε τον Θόδωρο Αγγελόπουλο σε μία ειδική εκδήλωση, στον χώρο του βιβλιοπωλείου Ιανός, την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου.

Πρώτος σταθμός της συγκινητικής αναπόλησης, ο εμβληματικός «Θίασος», ο οποίος για πρώτη φορά μετά από τριάντα χρόνια κυκλοφορεί στην ελληνική και την παγκόσμια αγορά. ΑΤη θεωρώ καταπληκτική και την έζησα με όση δύναμη και ένταση μπορούσα, ταξιδεύοντας κάθε φορά. Μία είναι η ανθρώπινη περιπέτεια"η Οδύσσεια είναι το πρώτο κείμενο που γράφτηκε"Αλλες σκηνές, άλλες εικόνες, άλλες επιστροφές αλλά πάντα η Οδύσσεια είναι μίαΑ. Παρόντες στην εκδήλωση, αρκετοί από τους πρωταγωνιστές της ταινίας, η Εύα Κοταμανίδου, ο Βαγγέλης Καζάν, ο Γρηγόρης Ευαγγελάτος, ο Θάνος Γραμμένος, και μέλη του συνεργείου, όπως ο Λευτέρης Χαρωνίτης, παρέμειναν κοντά στον Θόδωρο Αγγελόπουλο καθΑ όλη τη διάρκεια της βραδιάς και σφράγισαν τις τρεις δεκαετίες από την εποχή της συνεργασίας τους με μία κοινή φωτογραφία.

ΑH Σκόνη του ΧρόνουΑ. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος μίλησε για τη σκόνη που έχει σήμερα καλύψει διακριτικά τα πρόσωπα των αγαπημένων του συνεργατών, ανοίγοντας διακριτικά τη συζήτηση που όλοι στο κοινό ανέμεναν. Αυτός, εξάλλου, θα είναι ο τίτλος της νέας, δέκατης-τρίτης κατά σειράς ταινίας του Αγγελόπουλου, με την οποία θα περάσει στο δεύτερο κεφάλαιο της μεγαλεπήβολης τριλογίας του, μετά το «Λιβάδι που Δακρύζει». ΑΠαρά τη δυσκολία των καιρών, αυτή η ταινία θα είναι δυσκολότερη από οποιαδήποτε προηγούμενη, με γυρίσματα στην Τασκένδη, τη Σιβηρία και άλλα σημεία της Ρωσίας, στα σύνορα με τη Φινλανδία, την Ιταλία, το Βερολίνο, το Τορόντο, για να κλείσει ο φακός στη Νέα ΥόρκηΑ. ΑH Σκόνη του ΧρόνουΑ θα ακολουθεί την πορεία ενός ανθρώπου κατά τη διάρκεια πενήντα χρόνων.

Μισός αιώνας καθοριστικός για τον ρουν την παγκόσμιας ιστορίας, αλλά ταυτόχρονα ιδωμένος μέσα από την προσωπική ματιά των κεντρικών χαρακτήρων, οι οποίοι διασχίζουν τον χώρο και το χρόνο μίας ταραχώδους εποχής. ΑΕίναι πενήντα χρόνια (η ιστορία ξετυλίγεται με αφετηρία το 1953) από τη ζωή ενός κόσμου, από μεγάλα σημαντικά πράγματα της Ιστορίας και της ζωής ενός ανθρώπου. Μιας οικογένειας κι ενός μεγάλου έρωτα που κρατάει όλα αυτά τα χρόνια. Αν υποθέσουμε ότι ο «Θίασος» ήταν η συλλογική μνήμη, εδώ είναι η ατομική. Προσπάθησα να μαζέψω γεγονότα από τον αιώνα που τελείωσε, που με έκαναν να ονειρευτώ, να απογοητευτώ"Α.

O Θόδωρος Αγγελόπουλος επιβεβαίωσε τις φήμες για το εντυπωσιακό επιτελείο ηθοποιών της νέας του ταινίας. Πολυεθνική, όσο και οι προορισμοί του κινηματογραφικού του ταξιδιού, η ομάδα ηθοποιών θα περιλαμβάνει σπουδαίους ερμηνευτές. Ο Willem Dafoe, ο Harvey Keitel, ο Bruno Ganz και η ελληνικής καταγωγής Valeria Golino θα μεταφέρουν τη νέα Οδύσσεια του Αγγελόπουλου στη μεγάλη οθόνη. ΑΘέλω και αυτή η ταινία να μιλάει ελληνικάΑ, εξήγησε ο δημιουργός, τονίζοντας το γεγονός πως η ερμηνεία της Golino θα στηρίζεται στο γεγονός πως η ηθοποιός χειρίζεται καλά την Ελληνική γλώσσα. Εξάλλου, ακόμα και στον «Μελισσοκόμο» του, ο θρυλικός Marcello Mastroianni είχε κληθεί να μιλήσει Ελληνικά, όπως υπενθύμισε ο Αγγελόπουλος, καθιστώντας σαφή την ανάγκη του για ένα έργο απόλυτα ελληνικό, τόσο στην ουσία όσο και τη δομή της. ΑΥπάρχουν φορές που η ίδια η δραματουργία σε οδηγεί. Η επιλογή της Valeria Golino έχει σχέση με αυτό. Είναι από μητέρα Ελληνίδα, μιλάει Ελληνικά όπως εμείς, Ρώσικα που χρειάζονται και Αγγλικά. Όταν η ταινία μεταφέρεται στην Αμερική και σε άλλες χώρες, δεν υπάρχει άλλη εσπεράντο από τα Αγγλικά. Ο Ελληνοκεντρισμός μας ας έχει κάποια αναπνοή. Όλη μου η δουλειά είναι επικεντρωμένη στη Ελλάδα και την Ιστορία της. Γύρισα τη χώρα και τα χωριά, όμως κάποια στιγμή υπάρχουν κι άλλες εκδοχές αυτής της πορείας του έργου".

Απόντες οι εκπρόσωποι του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του ΥΠΠΟ, τόσο από την εκδήλωση, όσο και από το νέο του εγχείρημα. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος μίλησε αιχμηρά για την αποστασιοποίηση των ελληνικών φορέων -πλην της ΕΡΤ η οποία μπήκε στο σχέδιο από την πρώτη στιγμή- να συνεισφέρουν στην παραγωγή της νέας του ταινίας. Θέμα όχι οικονομικό, (ΑΜπορώ να την κάνω και χωρίς το ΕΚΚΑ), αλλά ουσιαστικό. Με μεγάλο μερίδιο πόρων να έρχεται από τη Γερμανία και συμπαραγωγούς εντός και εκτός Ευρώπης, το ερώτημα του Αγγελόπουλο παρέμενε ένα: ποια θα είναι η εθνικότητα της ταινίας του;

Διαφορετικές εποχές, νέες προκλήσεις, αλλά και αρκετές ανησυχίες που παραμένουν σταθερές για τον σπουδαίο κινηματογραφιστή. ΑΠαλιά ήμασταν όλο βεβαιότητες. Τώρα είναι όλα διαλυμένα. Όμως η ιστορία προχωράει υπόγεια, σαν τον τυφλοπόντικα. Και το πιστεύω, τουλάχιστον για τα παιδιά μου, ότι ένα νέο όνειρο θα φανεί. Δε μου αρέσει η απογοήτευση. Προτιμώ πάντα να ρίχνω στη ζυγαριά το βάρος μου προς τη μεριά του ονείρουΑ. Οι ρίζες, ωστόσο, παραμένουν το ίδιο δυνατές και οι αναμνήσεις ισχυρές. ΑΈνα χωριό χαμένο μέσα στην ομίχλη- σκηνή από την «Αναπαράσταση» - και μια μακρινή φωνή που θα τραγουδάει το Αμωρή κοντούλα λεμονιά"Α είναι αυτό που θα ήθελα να πάρω μαζί μου φεύγοντας από τη ζωή!Α.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2024 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.