End Of Watch

Περιπολία

Θρίλερ  |  Παραγωγή: 2012  |  Διάρκεια 109'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: David Ayer

Πρωταγωνιστούν: Jake Gyllenhaal, Michael Pe?a, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour

Κριτική: Πέτρος Καλογεράς

Δύο αχώριστοι αστυνομικοί και φίλοι, οι Taylor (Jake Gyllenhaal) και Zavala (Michael Pena), επιστρέφουν στη δράση της περιπολείας σε μια από τις πιο κακόφημες συνοικίες των Η.Π.Α., το South Central του Los Angeles. Πρόκειται για δύο αστυνομικούς που ξεφεύγουν λίγο από τους κανόνες, αλλά έχουν πάνω απ' όλα το αίσθημα του καθήκοντος. Το αστυνομικό τμήμα στο οποίο υπάγονται τους μεταθέτει σε μια επικίνδυνη γειτονιά, όπου οι Μεξικάνοι έχουν μετατρέψει τα πάντα σε παράνομες δραστηριότητες. Η τριβή τους με τις συμμορίες και το οργανωμένο έγκλημα της περιοχής τούς οδηγεί σε μια αντιπαλότητα δίχως επιστροφή, που βάζει τους ίδιους και κατ' επέκταση τις οικογένειές τους σε κίνδυνο. Οι ηθικές τους αξίες, περικυκλωμένες από μια σκληρή και απάνθρωπη καθημερινότητα, τους 'επιβάλλουν' να συνεχίσουν τη μάχη μέχρι το τέλος, περνώντας απ' όλα τα στάδια της ζωής, ακόμα και εκείνο του θανάτου...

Η συνήθεια είναι ένα βαρύ φορτίο για κάθε άνθρωπο. Όταν μπορείς να την ξεφορτωθείς, τότε τα αποτελέσματα μόνο καλά μπορεί να είναι. Ο David Ayer, ύστερα από 7 χρόνια, ασχολείται ξανά με την Μεξικάνικη παροικία του Los Angeles, αυτή τη φορά όμως όχι από την πλευρά των πολιτών, αλλά από εκείνη της LAPD, της αστυνομίας του Los Angeles. Οι δύο ταινίες που ο Ayer σκηνοθετεί και γράφει, οι «End of Watch» και «Harsh Times», συνδέονται σε τόσα πολλά πράγματα, που θα έλεγε κανείς πως ο Ayer ξεκίνησε μία σειρά ταινιών (πιθανή τριλογία;) που εξερευνά τη συνύπαρξη των διαφορετικών φυλών με τις δυνάμεις της τάξης, που με τη σειρά τους αποτελούνται επίσης από διαφορετικά χρώματα, αντανακλώντας το ψηφιδωτό της κοινωνίας του LA.

Η πλευρά των αστυνομικών, λοιπόν, παρουσιάζεται με μια μορφή εξιδανίκευσης, που απέχει πολύ από την εικόνα που έχει δημιουργηθεί για τους διεφθαρμένους μπάτσους ή σε άλλες περιπτώσεις τους μπάτσους που είναι πάνω απ' όλα αστυνομικοί (ο κάθε 'ατσαλάκωτος' ήρωας που θαυμάζαμε μικροί σε ταινίες δράσης) και ύστερα, άνθρωποι, άντρες κ.ο.κ. Η ανθρώπινη πλευρά, κατά τον Ayer, έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Όντως. Οι πιο όμορφες σκηνές στο «End of Watch», είναι εκείνες που εξιστορούν τη σχέση μεταξύ των δύο συναδέλφων, τα αστεία τους, τις σχέσεις με τις γυναίκες τους, τα μελλοντικά τους σχέδια για οικογένεια. Όχι πως δεν υπάρχει μια μικρή επιτήδευση σε όλα αυτά, ώστε η ιστορία να πάρει τον δρόμο της, αλλά πρόκειται για μια πραγματικότητα που φαίνεται αρχικά ξένη, αφού έχουμε συνηθίσει οι αστυνομικοί να απεικονίζονται περίπου σαν... Robocop.

Φυσικά, η ταινία δεν επιφυλλάσει εκπλήξεις. Και, έστω κι αν υπάρχουν μερικές ανατροπές, τα αποτελέσματά τους είναι κι αυτά πέρα για πέρα προβλέψιμα. Η γοητεία της ταινίας, πέρα από την ιδιόμορφη κινηματογράφησή της με "point of view" πλάνα και μια κίνηση που θυμίζει video game, είναι το ανθρώπινο πορτραίτο του μέσου Αμερικάνου αστυνομικού και η προσπάθεια αποκατάστασης του ονόματός του. Δεν ξέρουμε βέβαια τι ακριβώς έχει ο Ayer στο μυαλό του, καθώς και στο «Harsh Times» υπήρχε μια εξιδανίκευση μιας άλλης πλευράς. Όμως, αν η κινηματογράφηση του South Central τελειώνει εδώ, τότε μπορούμε να μιλήσουμε για μια ματιά στην αμιγώς ανθρώπινη πλευρά, που βρίσκεται εγκλωβισμένη στους κατασκευασμένους ηθικούς και μη κανόνες του συμβολικού. Παράλληλα, όλη αυτή η ευαίσθητη ανθρώπινη πλευρά περνά μέσα από το πρίσμα της πιο ανθρώπινης σχέσης: της φιλίας. Σε αντίθεση με το «Harsh Times», όπου η φιλία διαλύεται και μετατρέπεται σε μίσος, στο «End of Watch» η φιλία είναι αυτή που κρατάει την αξία των πράξεών τους ζωντανή...

Καθαρά αστυνομική ταινία που μπλέκεται με τον ανθρώπινο παράγοντα, με αποτέλεσμα να καταδικάζει σε δεύτερο ρόλο το πομπώδες job description του αστυνομικού. Πολύ καλές ερμηνείες, κυρίως από τον Michael Pena, αλλά και από τον Jake Gyllenhaal που δείχνει σιγά σιγά να διώχνει την εικόνα του teenager από πάνω του. Η ταινία και όλες τις οι προεκτάσεις δημιουργούν σίγουρα θέματα για συζήτηση, άλλα ενοχλητικά, όπως το συνεχές found footage και το μονόπλευρο ενδιαφέρον, και άλλα συγκινητικά, όπως η φιλία και η επιβίωση του ανθρώπου. Το ποιο από τα δύο θα επικρατήσει είναι καθαρά θέμα ερμηνείας. Όπως όλα στη ζωή. Έτσι κι αλλιώς όμως, η ταινία του Ayer καταφέρνει να προβληματίσει. Και αυτό είναι ένα στοίχημα που κερδίζεται από πολύ νωρίς...

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 14-03-2013  |  Διανομή: Audiovisual  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2024 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.