Cosmopolis

Cosmopolis

Δραματική  |  Παραγωγή: 2012  |  Διάρκεια 109'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: David Cronenberg

Πρωταγωνιστούν: Robert Pattinson, Juliette Binoche, Sarah Gadon, Mathieu Amalric, Jay Baruchel

Κριτική: Μαριάννα Ράντου

Ο Eric Parker είναι ένας νεότατος δισεκατομμυριούχος που μοιάζει να ζει και να αναπνέει σ' ένα κόσμο διαφορετικό από αυτόν του μέσου ανθρώπου: στη δικιά του καθημερινότητα, η οποία είναι υπολογισμένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, δεν υπάρχουν εκπλήξεις, συγκινήσεις, διακυμάνσεις: είναι όλα ελεγχόμενα, προστατευμένα, αποστειρωμένα. Εμείς παρακολουθούμε μια μέρα από τη ζωή του, η οποία τυχαίνει να είναι και η τελευταία μέρα της παντοκυριαρχίας του, και την οποία περνά, σχεδόν εξολοκλήρου, στην υπερπολυτελή λιμουζίνα του. Εκεί μέσα συναντά, εκ περιτροπής, τους ανθρώπους της ζωής του: τον οικονομικό του σύμβουλο, την ερωμένη του, τον τεχνικό του σύμβουλο, το γιατρό του. Καθώς επιμένει πεισματικά να διασχίσει ολόκληρο το μποτιλιαρισμένο Manhattan για να κουρευτεί στον συνηθισμένο κουρέα του, συναντά στο δρόμο του κι άλλους ανθρώπους και βρίσκεται αντιμέτωπος με ακραίες καταστάσεις, τις οποίες αντιμετωπίζει με την ίδια ψυχρότητα και αποστασιοποίηση, είτε αφορούν προσωπικές του σχέσεις (απανωτές "συμπτωματικές" συναντήσεις με τη γυναίκα του) είτε είναι μαζικές εκδηλώσεις (πορείες διαμαρτυρίας) είτε είναι ακόμα και προσωπικές επιθέσεις εναντίον του.

Η ταινία του David Cronenberg βασίζεται στο βιβλίο-ορόσημο του Don DeLillo, το οποίο -δικαίως- έχει γίνει αντικείμενο πολλαπλών αναλύσεων. Οι αναλύσεις επί του λογοτεχνικού βιβλίου δεν θα είχαν θέση, ιδανικά, στην ανάλυση της ταινίας, ωστόσο εν προκειμένω μια αναφορά στον πυρήνα του βιβλίου έχει σημασία για να γίνει αντιληπτή η πιο βασική αδυναμία της ταινίας. Στο σύμπαν του DeLillo, υπερφίαλος χαρακτήρας του Eric Parker, η εξωπραγματική περιουσία του και ο προκλητικός τρόπος ζωής του, οι άνθρωποι-δορυφόροι που τον περιτριγυρίζουν κι όλα όσα απίστευτα συμβαίνουν σ' αυτή τη μία μέρα που παρακολουθούμε από τη ζωή του, είναι περισσότερο συμβολικά απ' ό, τι κυριολεκτικά. Κάθε τι που συμβαίνει, κάθε τι που λέγεται -ακόμα και ο τρόπος εκφοράς αυτών που λέγονται- δεν είναι αναγκαστικά πιστευτό. Είναι στο χέρι του αναγνώστη (και μετέπειτα, θεατή) να κάνει τις αντίστοιχες αναγωγές, ερμηνεύοντας έτσι τις εικόνες που πλάθει ο DeLillo.

Το πρόβλημα της ταινίας του Cronenberg δεν είναι ότι πρόκειται για μια πιστή μεταφορά του βιβλίου του DeLillo, αλλά ότι είναι μια κυριολεκτική μεταφορά του. Στην κινηματογραφική οθόνη, οι εικόνες είναι εκ των πραγμάτων προκαθορισμένες, κι επομένως η δυνατότητα για τον θεατή να αποκρυπτογραφήσει τους υποβόσκοντες συμβολισμούς περιορίζεται σημαντικά. Κι έτσι, όλα όσα όχι μόνο συγχωρούνται στο χαρτί ως συμβολισμοί, αλλά και αναδεικνύονται επί τούτου ως τέτοια, στην οθόνη μοιάζουν μετέωρα, κενά και "λίγα". Και όσα λόγια στο χαρτί διαβάζονται ως πολυεπίπεδοι στοχασμοί, στην οθόνη μοιάζουν ξεκρέμαστα κι ανερμάτιστα, και η ουσία τους αποδυναμώνεται σημαντικά.

Οι ερμηνείες είναι όσο αποστασιοποιημένες χρειάζονται (ο Robert Pattinson είναι ιδανικός για τον ρόλο του Parker και ο Paul Giammatti δίνει την απαραίτητη δόση παράνοιας όταν χρειάζεται, στο τελευταίο μέρος του έργου), ενώ η κινηματογράφηση είναι όσο σκληρή και κλειστοφοβική πρέπει. Ωστόσο η ταινία ξεκινά από λάθος εκκίνηση: επιλέγει να αναπαραστήσει κυριολεκτικά ένα "unfilmable" βιβλίο, αντί να προσπαθήσει να ερμηνεύσει τους συμβολισμούς του με κινηματογραφικά μέσα. Με τον τρόπο αυτό εντέλει απογοητεύει και τους γνώστες του βιβλίου (που, έτσι κι αλλιώς, δεν χρειάζονται εικόνα γι' αυτό που έχουν ήδη διαβάσει), αλλά και αποξενώνει όσους δεν το έχουν διαβάσει, αφού τους εγκλωβίζει σε μια κυριολεκτική και εν τέλει μονοδιάστατη ανάγνωση ενός πολυεπίπεδου βιβλίου.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 27-09-2012  |  Διανομή: Village Films  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2019 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.