Moneyball

Moneyball

Βιογραφία  |  Παραγωγή: 2011  |  Διάρκεια 133'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Bennett Miller

Πρωταγωνιστούν: Brad Pitt, Jonah Hill, Philip Seymour Hoffman, Robin Wright, Chris Pratt

Κριτική: Νεκτάριος Σάκκας

Αρχές της δεκαετίας του 2000: Ο Billy Beane (Brad Pitt) είναι ο μάνατζερ των Oakland Athletics, μίας άσημης ομάδας baseball που εν όψει της νέας σεζόν χάνει όλα της τα αστέρια και οδηγείται σε περαιτέρω μείωση του ήδη περιορισμένου της μπάτζετ. Η δίψα του Beane για διάκριση τον οδηγεί στον εντοπισμό του Peter Brand (Jonah Hill), ενός ιδιοφυούς, νεαρού μελετητή του αθλήματος. Οι δυο τους καταστρώνουν ένα παράτολμο μοντέλο management της ομάδας, βασισμένο στη στατιστική ανάλυση μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή όπου αν επιβεβαιωθεί στην πράξη, είναι ικανό να αλλάξει ριζικά την ιστορία του baseball. Κόντρα σε κάθε λογική και προγνωστικά, οι Oakland Athletics επιχειρούν να ξεπεράσουν τις μεγάλες δυνάμεις του πρωταθλήματος και να στεφθούν πρωταθλητές.

Το φιλμ βασίζεται στην απίστευτη ιστορία του Billy Beane, του ανθρώπου που έφερε επανάσταση στο baseball, χαρίζοντας στην ομάδα του ένα απίστευτο ρεκόρ το 2002. Χάρη σε εκείνον, ο όρος «Moneyball» έχει ενταχθεί στο λεξικό του δημοφιλέστερου αθλήματος των ΗΠΑ ως δηλωτικό του τρόπου που αγωνίζεται μία ομάδα, η οποία προσαρμόζει εξολοκλήρου το παιχνίδι της στην ενδελεχή ανάλυση των στατιστικών των παικτών της. Το βιβλίο του Michael Lewis με τίτλο "Moneyball: The Art Of Winning An Unfair Game" (2003), αποτελεί τη βάση για το σενάριο της εξαιρετικής ταινίας του σκηνοθέτη του «Capote», Bennett Miller, το οποίο συνυπογράφουν οι Aaron Sorkin («The Social Network») και Steven Zaillian ("Η Λίστα Του Σίντλερ").

Μπορεί το «Moneyball» να γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία στην Αμερική και να θεωρείται ήδη ισχυρό χαρτί για τα προσεχή Oscar, όμως ο ερχομός του στην Ελλάδα ξεκινά με το μειονέκτημα ότι η συντριπτική πλειοψηφία των φιλάθλων (και κατ' επέκταση του κοινού) αδιαφορεί για το έτσι κι αλλιώς πολύπλοκο άθλημα του baseball. Παρόλα αυτά, η ταινία του Miller διαθέτει πολλά επίπεδα ανάγνωσης. Χάρη στο υποδειγματικό ανάπτυγμα των χαρακτήρων που παραπέμπει σε ντοκιμαντέρ και τη γεμάτη σασπένς αφήγηση, καταφέρνει με χαρακτηριστική ευκολία να γραπώσει την προσοχή οποιουδήποτε θεατή (φίλαθλου ή μη), καθώς ανάγεται σε μία ωδή στην επανάσταση των απανταχού "μικρών". Εκείνων που ορθώσουν ανάστημα απέναντι στις εγκαθιδρυμένες αδικίες του κυρίαρχου συστήματος, διεκδικώντας την υπέρβαση και την ανατροπή των ισορροπιών. Παράλληλα βέβαια, υπογραμμίζεται το δόγμα "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα" και μέσα από την ασημαντότητα των μονάδων (αθλητών) στην κυνική πραγματικότητα του ακραία ανταγωνιστικού πρωταθλητισμού. Οι αμφίδρομοι συνειρμοί, φυσικά, για την κοινωνία και το καπιταλιστικό σύστημα είναι αυτονόητοι.

Για τον κεντρικό ήρωα η υπέρβαση δεν περιορίζεται μονάχα στη διαχείριση του νευραλγικού ρόλου του μέσα στο σύλλογο, αλλά επεκτείνεται στα τραύματα του παρελθόντος και την προσωπική του ζωή. Ο διαλυμένος γάμος του με τη Sharon (Robin Wright) αποτελεί μία κομβική παράμετρο στην αποκωδικοποίηση της (αντι)ηρωικής περσόνας που ερμηνεύει με περισσή ωριμότητα ο Pitt. Ακόμη, ο Beane υπήρξε στα νιάτα του σπάνιο ταλέντο του αθλήματος που για κάποιο λόγο διέψευσε τις προσδοκίες των ειδικών. Πλέον, καλείται να τους διαψεύσει και πάλι, αλλά αυτή τη φορά επ' ωφελεία του. Ανάλογη υπέρβαση καλείται όμως να κάνει τόσο ο συνεργάτης του, Peter Brand, όσο και ο Jonah Hill που τον ενσαρκώνει. Ο νεαρός ηθοποιός αποδεικνύει ότι μπορεί να σταθεί άνετα και εκτός κωμωδίας, αν και ο μόνος "σοβαρός" ρόλος της ως τώρα καριέρας του ήταν στο «Cyrus».

Σε ένα επόμενο επίπεδο ανάγνωσης, το φιλμ διαχειρίζεται περίφημα το ερώτημα του ποιος πιστώνεται την επιτυχία των Oakland A's. Ενώ η ομάδα προελαύνει στο πρωτάθλημα, οι ειδήμονες αθλητικογράφοι αποδίδουν τα εύσημα στον προπονητή, τον οποίο υποδύεται ο εμβληματικός Philip Seymour Hoffman. Οι δημιουργοί της ταινίας από την πλευρά τους, φωτογραφίζουν στους τίτλους τέλους ως "πατέρα" της επιτυχίας τον Billy Beane, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο fiction ήρωας του Jonah Hill αποτελεί μία σεναριακή σύνοψη της ομάδας των στατιστικολόγων στους οποίους απευθύνθηκε στην πραγματικότητα ο μάνατζερ των Oakland A's. Σε κάθε περίπτωση όμως, με δεδομένο το ρητό ότι η νίκη έχει πολλούς πατέρες ενώ η ήττα μένει ορφανή, το γενικότερο ερώτημα της πατρότητας της επιτυχίας παραμένει ερεθιστικά ανοικτό για το θεατή.

Στο «Moneyball», όλες οι επιμέρους παράμετροι μοιάζουν το ίδιο άρτια μελετημένες με το αγωνιστικό πλάνο των Oakland A's. Σενάριο υποδειγματικό, βασισμένο σε μία από τις συγκλονιστικότερες ιστορίες στην ιστορία των σπορ, εκπληκτικής καθαρότητας σκηνοθετική στόχευση από τον Miller, βρώμικη φωτογραφία με '70s επιρροές από τον Pfister του «Inception» και ένα καρέ αστέρων (Pitt, Hoffman, Wright και Hill) που διαπρέπει, αποτελούν τα ιδανικά μέρη ενός εξαιρετικού όλου.

Αν κάποτε το οσκαρικό «Rocky» καταξιώθηκε ως κλασσική ταινία ενός outsider, το «Moneyball» αξίζει από πολλές απόψεις να σαρώσει τα βραβεία. Παράλληλα, μέσα από το (φαινομενικό μονάχα) εμπόδιο του "εξωτικού" για εμάς baseball, αξίζει να ειδωθεί και ως ένα χρησιμότατο σεμινάριο κινηματογραφικής εκπαίδευσης του θεατή. Το συνηθισμένο στο ακαδημαϊκό σινεμά κοινό, έχει την ευκαιρία να εξασκήσει την κινηματογραφική του αντίληψη μέσα από μία ιστορία η οποία το καθοδηγεί από μόνη της σε μία κατ' αίσθηση θέαση και όχι σε μία αυστηρή κατανόηση της κάθε αθλητικής ορολογίας που θα συναντήσει περιστασιακά. Πραγματικά, θα εκπλαγείτε από το πόσο εύκολο είναι να παρακολουθήσετε μία ταινία που αναφέρεται σε ένα άγνωστο σπορ. Έτσι κι αλλιώς, το «Moneyball» υπόσχεται να σας βάλει αυτόματα στο "γήπεδό" του και στα άδυτα των αποδυτηρίων.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 08-12-2011  |  Διανομή: Feelgood Entertainment  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2020 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.