Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives

Ο Θείος Μπούνμι Θυμάται Τις Προηγούμενες Ζωές Του

Σινεφίλ  |  Παραγωγή: 2010  |  Διάρκεια 114'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Apichatpong Weerasethakul

Πρωταγωνιστούν: Sakda Kaewbuadee, Matthieu Ly, Vien Pimdee, Jenjira Pongpas, Thanapat Saisaymar

Κριτική: Νεκτάριος Σάκκας

Ο θείος Boonmee είναι ένας ετοιμοθάνατος νεφροπαθής που επιλέγει να περάσει τις τελευταίες μέρες του στην εξοχή κοντά στους δικούς του. Προς έκπληξή του, όμως, θα δει να τον επισκέπτεται το φάντασμα της γυναίκας του, που γύρισε για να τον φροντίσει, μαζί με τον από χρόνια αγνοούμενο γιο του, που επέστρεψε σε απόκοσμη μορφή. Αλλά οι μεταφυσικές εμπειρίες για τον Boonmee δεν σταματούν εδώ...

Ένα από τα αγαπημένα παιδιά των Καννών, ο Ταϊλανδός Apichatpong Weerasethakul, απέσπασε την περασμένη άνοιξη το κορυφαίο βραβείο του θεσμού. Ο Χρυσός Φοίνικας του 'Θείου Μπούνμι' έστρεψε ακόμα πιο έντονα τα φώτα στον 41χρονο σκηνοθέτη, για τους πιο ψαγμένους όμως ήταν ήδη γνωστός όχι μόνο από τις προηγούμενες ταινίες του («Blissfully Yours», «Tropical Malady») αλλά κι από τα διάφορα ανά τον κόσμο video installations που έχει αναλάβει.

Οι σημαντικότερες από τις ταινίες του προβλήθηκαν σε ένα πλούσιο αφιέρωμα στο περασμένο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με τον ίδιο να δίνει το παρόν και να παραδίδει μάλιστα ένα υποδειγματικό masterclass. Λάτρης της τοπικής κουλτούρας αλλά και αναρχικός ως προς τη καθεστηκυία κινηματογραφική τάξη της Ταϊλάνδης, ο Weerasethakul αγαπά και εικονοποιεί με ένα αυστηρά προσωπικό στυλ το folklore που αναδύεται μέσα από τις επαρχιακές πόλεις και το φυσικό στοιχείο. Ειδικότερα στο 'Ο Θείος Μπούνμι Θυμάται Τις Προηγούμενες Ζωές Του', επιχειρεί να ανοίξει διάλογο ανάμεσα στο κινηματογραφικό μέσο και τη μετενσάρκωση, έχοντας επιρροές από τα τηλεοπτικά show και τα comic της χώρας του.

Η κινηματογραφική του γραφή μοιάζει μακρινή από οτιδήποτε έχουμε δει ως τώρα, γι αυτό και είναι έντονα αινιγματική, πέραν από τα αυτονόητα εξωτικά όρια του folklore. Παρόλα αυτά, οι καθηλωτικές, σκοτεινές, ζωώδεις μορφές με τα κόκκινα μάτια παραπέμπουν στους επίσης απόκοσμους λαγούς του Lynch που στοίχειωναν τον κόσμο του «Inland Empire».

Ο υποκειμενισμός είναι η λέξη-κλειδί για το 'Θείο Μπούνμι'. To σύμπαν του είναι ιδιαίτερα απαιτητικό και με την προϋπόθεση ότι σε αφορά, ενσωματώνεσαι σ' αυτό αντιλαμβανόμενος στην πορεία της προβολής ότι τίποτα μέσα του δεν είναι αντικειμενικό ή αιτιοκρατικό. Όλα υπόκεινται στην προσωποκεντρική οπτική του σκηνοθέτη, τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της βορειοανατολικής Ταϊλάνδης και - από κει και πέρα - το τι 'βλέπει στο πανί' η συνειρμική διαδικασία του κάθε θεατή. Από την πρώτη ως την τελευταία σεκάνς - μακράν οι πιο υπαινικτικές του φιλμ - το «Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives» λειτουργεί ως ένα αργόσυρτο μεταφυσικό ταξίδι σε κόσμους απάτητους.

Με το χέρι στην καρδιά, αυτό που ο υπογράφων είδε στην ταινία ήταν ένα εξωτικό φιλμικό μονοπάτι που περισσότερο ερέθιζε την περιέργεια παρά γοήτευε. Με άλλα λόγια, ο 'Θείος Μπούνμι' είναι ένα πόνημα που περισσότερο σέβεσαι για τη σπανιότητά του παρά αγαπάς.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 24-02-2011  |  Διανομή: Ama Films  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2021 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.