Police, Adjective

Αστυνομία, Ταυτότητα

Παραγωγή: 2009  |  Διάρκεια 115'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Corneliu Porumboiu

Πρωταγωνιστούν: Dragos Bucur, Vlad Ivanov, Irina Saulescu, Ion Stoica, Marian Ghenea

Κριτική: Γιάννης Βασιλείου

Ο Cristi (Dragos Bucur) είναι ένας αστυνομικός που αρνείται να συλλάβει ένα νεαρό άνδρα, επειδή προσέφερε χασίς σε δύο φίλους του από το σχολείο, παρά το γεγονός ότι η εν λόγω πράξη τιμωρείται από τη ρουμανική νομοθεσία. Σύμφωνα με το σκεπτικό του αστυνομικού, δε θέλει να φέρει ως βάρος στη συνείδησή του ότι καταστρέφει το μέλλον ενός νέου για ένα παράπτωμα σαν κι αυτό, ειδικά από τη στιγμή που πιστεύει ότι ο σχετικός νόμος πρόκειται να καταργηθεί. Ο προϊστάμενός του όμως δε συμμερίζεται το σκεπτικό αυτό.

Το φιλμ ξεκινά με την εικόνα ενός άντρα κι ενός αγοριού που περπατούν σε απόσταση ο ένας από τον άλλο στους δρόμους του Vaslui της Ρουμανίας. Γρήγορα διαπιστώνουμε ότι ο άντρας παρακολουθεί το αγόρι. Όχι τυχαία στο πάνω μέρος του κάδρου περνά μια ρουμανική σημαία δίπλα στη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη συνέχεια μαθαίνουμε ότι ο άντρας είναι αστυνόμος εν ώρα υπηρεσίας και ότι ο πιτσιρικάς είναι η αποστολή του. Έγκλημά του η χρήση ινδικής κάνναβης. Ο ρουμανικός νόμος ορίζει κάθειρξη έως και 7 έτη για χρήση ινδικής κάνναβης. Και ο αστυνόμος έρχεται σε δίλημμα. 'Να καταστρέψω τη ζωή ενός παιδιού εφαρμόζοντας ένα νόμο που ορίζει ποινή εμφανώς δυσανάλογη σε σχέση με το περιεχόμενο της εκ του νόμου κατακριτέας πράξης, ένα νόμο που δεν τυγχάνει εφαρμογής σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη; Ή να ακούσω τη συνείδησή μου και να δώσω 'άφεση αμαρτιών' στο αγόρι, να το προστατεύσω;'

Σε πρώτο επίπεδο το φιλμ του Porumboiu είναι ένα φιλμ για την πατρίδα του, όπου, χρόνια μετά την πτώση του καθεστώτος Τσαουσέσκου, εξακολουθούν να επιβιώνουν στοιχεία αστυνομικού κράτους και πρακτικές εκείνης της εποχής. Οι πληγές της μαύρης αυτής περιόδου θα κάνουν χρόνια να επουλωθούν, γιατί έχουν μολύνει και τις επόμενες γενιές. Ο συμμαθητής και αδερφικός φίλος του αγοριού που παρακολουθεί ο αστυνόμος, προκειμένου να κερδίσει την κοπέλα που του αρέσει και δείχνει να έχει μάτια μόνο για το αγόρι, δεν διστάζει να καταδώσει στην αστυνομία το αγόρι, τον ίδιο του τον φίλο, για κατοχή και χρήση χασίς! Γιατί; Γιατί έτσι έμαθε!

Το «Police, Adjective» όμως λειτουργεί και σε δεύτερο, καθολικότερο επίπεδο. Πραγματεύεται ζητήματα δικαιοσύνης, ζητήματα χρηστού και ανήθικου, ζητήματα νομικής ερμηνείας. Τυπική ή ουσιαστική ερμηνεία των νόμων; Και ποια από τις δύο θέλουμε να ακολουθούν οι αρχές κατά την εφαρμογή τους; Μέσα στο φιλμ ο βασικός χαρακτήρας μοιράζεται δυο σκηνές με τη σύζυγό του, που φαινομενικά λειτουργούν ως κωμικά διαλείμματα. Στις σκηνές αυτές το ζεύγος ανταλλάσσει διαλόγους πάνω στον λεξιλογικό ορισμό λημμάτων και στην έννοια που αυτά λαμβάνουν κατά την εφαρμογή τους. Οι σκηνές αυτές ουσιαστικά αποτελούν προοικονομία για την τελική σκηνή, μια εξαιρετική σεκάνς που θυμίζει το πρώτο κεφάλαιο του «Inglorious Basterds». Είναι εκεί που το βραδυφλεγές ταξίδι που έχει προηγηθεί φτάνει στον τελικό του προορισμό, όπου όλα ξαφνικά δείχνουν να αποκτούν νόημα.

Το σινεμά του Porumboiu δεν είναι για όλους. Χαρακτηρίζεται από μακρόσυρτα, στατικά πλάνα από τα οποία απουσιάζει ως επί το πλείστον η εξωτερική δράση. Όσοι όμως προσαρμοστούν στους ρυθμούς του Ρουμάνου θα γίνουν μάρτυρες μιας ορθά δομημένης και (με έναν διαφορετικό τρόπο) συναρπαστικής κινηματογραφικής εμπειρίας

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 14-01-2010  |  Διανομή: Nutopia

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2017 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.