Blood Diamond

Ματωμένο Διαμάντι

Παραγωγή: 2006  |  Διάρκεια 143'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Edward Zwick

Πρωταγωνιστούν: Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou, Jennifer Connelly, Arnold Vosloo, Michael Sheen

Κριτική: Φαίδρα Βόκαλη

Με φόντο το παρασκήνιο του εμφυλίου πολέμου στη Σιέρα Λεόνε, το «Blood Diamond» αφηγείται την ιστορία του Danny Archer (Leonardo DiCaprio), ενός πρώην μισθοφόρου από τη Ζιμπάμπουε και του Solomon Vandy (Djimon Hounsou), ενός ψαρά από το Mende. Οι ζωές τους είναι πολύ διαφορετικές μέχρι τη στιγμή που τα μονοπάτια τους συναντιούνται, στην κοινή τους προσπάθεια να βρουν ένα σπάνιο ροζ διαμάντι, που θα αλλάξει τις ζωές τους για πάντα. Παράλληλα, μια ιδεολόγος δημοσιογράφος, που προσπαθεί να ξεσκεπάσει τη διαφθορά (Jennifer Connelly), τους ακολουθεί στο κυνήγι του χαμένου διαμαντιού και σταδιακά συνδέεται συναισθηματικά με τον Danny.

Η δεκαετία του '90, υπήρξε για τη Σιέρα Λεόνε μια εποχή χάους και ασύλληπτης βίας. Η χώρα αυτή, παρότι διαθέτει ένα από τα πλουσιότερα κοιτάσματα διαμαντιών, κατατάσσεται ανάμεσα στις πέντε φτωχότερες του κόσμου ενώ ο προσδόκιμος μέσος όρος ζωής είναι μόλις 32 χρόνια. Προφανώς, για την κατάσταση αυτή δεν είναι υπεύθυνοι μόνο οι Αφρικανοί αλλά κατά βάση όσοι, τον τελευταίο αιώνα, εποφθαλμιούν το μεγαλύτερο μέρος του επονομαζόμενου Τρίτου Κόσμου. Είναι γνωστό ότι το λαθρεμπόριο πολύτιμων λίθων χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον για τη χρηματοδότηση δικτατόρων και πολεμάρχων. Είναι επίσης γνωστό ότι οι δικτατορίες αυτές δεν υπήρξαν αυτοφυείς αλλά υποκινήθηκαν από μεγαλύτερες Δυνάμεις- πολιτικές και οικονομικές.

Στην τελευταία του ταινία, ο Zwick δίνει απόλυτη έμφαση στη σύνδεση πολέμου και λαθρεμπορίου, ξεχνώντας όμως να αναφέρει ποιος τελικά ανάγκασε αυτούς τους δύστυχους ιθαγενείς να πολεμήσουν. Η σεναριακή γραμμή παραμένει απολύτως πιστή στο επικίνδυνα απλοϊκό και αφελές συμπέρασμα που υπηρετεί: Οι γηγενείς -για κάποιο λόγο- συντηρούν έναν εμφύλιο πόλεμο και χρησιμοποιούν τα διαμάντια για να αγοράζουν όπλα. Σίγουρα, αυτό είναι ένα μέρος της αλήθειας αλλά αποσπασμένο κατ' αυτό τον τρόπο από την πλήρη εικόνα, περισσότερο βλάπτει παρά ωφελεί. Με δυο λόγια, μια ταινία με τόσο πολιτικό θέμα δεν μπορεί να είναι πολιτική μονάχα κατ' επίφαση γιατί μετά περνάει στη σφαίρα της υποκρισίας.

Σε ότι αφορά το καθαρά κινηματογραφικό κομμάτι της ταινίας, έχουμε να κάνουμε με μια τυπική ταινία δράσης στούντιο. Η υποψηφιότητα του DiCaprio για Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου με την εν λόγω ταινία αποτελεί ένα μυστήριο. Μετά το πολύ δυνατό πέρασμα από το «Departed», δίνει μια ερμηνεία αδύναμη, απλοϊκή και σε σημεία γελοία, λόγω της αποτυχημένης Νοτιοαφρικάνικης προφοράς. Καλός ο επίσης υποψήφιος για Οσκαρ Β' Ρόλου Hounsou, ενώ η Jennifer Connelly δεν κατορθώνει να πείσει ως ακτιβίστρια δημοσιογράφος. Είναι γεγονός ότι, τα τελευταία χρόνια, η Διεθνής Αμνηστία και το fair trade αποτελούν το καινούριο τρεντ κι ίσως αυτό να ώθησε τους παραγωγούς στη δημιουργία ενός ακόμη εμπορεύματος. Η Αφρική ωστόσο, έχει ανάγκη σκηνοθέτες που θα κάνουν πολιτικό σινεμά και θα ανοίξουν για τους κατοίκους της ένα παράθυρο στον κόσμο.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 25-01-2007  |  Διανομή: Village Films  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2017 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.