Copying Beethoven

Αντιγράφοντας Τον Μπετόβεν

Παραγωγή: 2006  |  Διάρκεια 104'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Agnieszka Holland

Πρωταγωνιστούν: Diane Kruger, Ralph Riach, Ed Harris, Matyelok Gibbs, Bill Stewart

Κριτική: Σπύρος Θωμόπουλος

Βιέννη, 1824. Ο διάσημος συνθέτης Ludwig van Beethoven (Ed Harris), κουφός πλέον και απομονωμένος από την κοινωνία, δουλεύει πυρετωδώς για την ολοκλήρωση της νέας του συμφωνίας, της 9ης, η οποία έχει προγραμματιστεί να κάνει πρεμιέρα σε τέσσερις μέρες. Όταν αρρωσταίνει ο αντιγραφέας του (ο άνθρωπος που καθαρογράφει τι σημειώσεις των συνθετών για να μοιραστούν στους μουσικούς της ορχήστρας), ο Μαέστρος βρίσκεται σε απόγνωση. Ο αντικαταστάτης δεν είναι παρά μια νεαρή και όμορφη κοπέλα, η Anna Holtz (Diane Kruger), σπουδάστρια σύνθεσης κι αυτή, η οποία στάλθηκε ως κορυφαία αντιγραφέας και ταλαντούχα μουσικός. Παρά τις αρχικές αντιρρήσεις του Beethoven, οι δύο εκ διαμέτρου αντίθετες φύσεις και προσωπικότητες θ' αναγκαστούν όχι μόνο να συνυπάρξουν αλλά και να εργαστούν εντατικά και αποδοτικά προκειμένου να είναι όλα έτοιμα για την πρεμιέρα. Στην πορεία, θα διδαχτούν πολλά ο ένας από τον άλλο και μια ιδιαίτερη σχέση θ' ανθίσει.

Δώδεκα χρόνια μετά το «Immortal Beloved», άλλη μια ταινία επιχειρεί να προσεγγίσει τη ζωή, το ταλέντο και την ψυχή ενός από τους μεγαλύτερους συνθέτες όλων των εποχών (αν όχι του μεγαλύτερου). Το «Copying Beethoven» της Agnieszka Holland («Europa, Europa») επιλέγει μια νέα οδό: δεν είναι μια ταινία ευθέως αφιερωμένη στο συνθέτη, αλλά σε ένα κοντινό - φανταστικό, αλλά πάρα πολύ σημαντικό - πρόσωπο και τη σχέση αυτού του προσώπου με τη μεγαλοφυΐα. Οι ιστορικές μαρτυρίες δεν επιβεβαιώνουν την ύπαρξη της Anna Holtz και κρίνοντας από τα ήθη της εποχής και την τότε αντιμετώπιση των γυναικών μάλλον απίθανο είναι να συνέβαινε ποτέ μια τέτοια συνεργασία. Ιδίως, αν ο Beethoven ήταν ο δύστροπος, αντικοινωνικός και αγενής χαρακτήρας που παρουσιάζεται στην ταινία. Ποιητική αδεία, λοιπόν, η... γέννηση της αντιγραφέως, μόνο και μόνο για να χρησιμεύσει σα δραματουργικό όχημα στην εξερεύνηση της προσωπικότητας του συνθέτη. Και σαν τέτοιο, αποτυγχάνει, παρασέρνοντας στον κατήφορο και όλη την ταινία, αφού η σχέση της με τον Μαέστρο δεν καταφέρνει να ξεφύγει από τα συνήθη κλισέ των αταίριαστων χαρακτήρων που πρέπει να συνεργαστούν και στο τέλος αλληλοεκτιμώνται. Στην αρχή δυσπιστία, ακολουθούμενη από μια σειρά κρίσεων και, τέλος, από την εκατέρωθεν αναγνώριση.

Όχι ότι το «Copying Beethoven» δεν έχει και τις καλές στιγμές του. Ενδεικτικά, η εναρκτήρια σεκάνς όπου η Anna τρέχει στο πλευρό του ετοιμοθάνατου Beethoven ακούγοντας στο μυαλό της (και κατανοώντας) τη 'δύσκολη' Φούγκα, καθώς και η δεκάλεπτη (!) σεκάνς της πρεμιέρας της 9ης Συμφωνίας (φωτισμένη μόνο με 600 κεριά), φανερώνουν κινηματογραφική έμπνευση και βιρτουοζιτέ από τη Holland και είναι πράγματι μεθυστικές με τη - δεδομένη - εκπληκτική μουσική επένδυση και το εξαιρετικό μοντάζ του Alex Mackie. Αδυνατούν, όμως, να αντισταθμίσουν από μόνες τους τις στιγμές όπου η ταινία βραδυπορεί και, ειδικά μετά το τέλος της 9ης, ο θεατής μένει με την εντύπωση ότι η κορύφωση της ταινίας ήρθε στα μισά της διάρκειάς της. Ο Ed Harris είναι καλός, χωρίς, ωστόσο, να προσφέρει κάτι το αξιοσημείωτο, ενώ η Diane Kruger έχει πολύ δρόμο ακόμα μέχρι να ξεπεράσει το κέλυφος της 'όμορφης' και ν' αρχίσει να εξερευνά τις όποιες υποκριτικές δυνατότητές της.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 28-12-2006  |  Διανομή: PCV  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2019 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.