Babel

Babel

Παραγωγή: 2006  |  Διάρκεια 142'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Alejandro Gonzalez Inarritu

Πρωταγωνιστούν: Brad Pitt, Cate Blanchett, Mohamed Akhzam, Peter Wight, Harriet Walter

Κριτική: Νεκτάριος Σάκκας

Τέσσερις ιστορίες ξετυλίγονται μέσα από ένα κουβάρι καταστάσεων με όχι κατ' ανάγκη ευδιάκριτα σημεία επαφής μεταξύ τους. Μία κωφάλαλη Γιαπωνέζα που δε διατηρεί και τις καλύτερες σχέσεις με τον πατέρα της, αρχίζει να εκβιάζει την πρώτη της ολοκληρωμένη σεξουαλική εμπειρία. Δύο Μαροκινοί ανήλικοι πιάνουν για πρώτη φορά όπλο στα χέρια τους για κυνηγετικούς σκοπούς προς τέρψιν του πατέρα τους. Το όπλο όμως αυτό θα τα οδηγήσει σε ένα μοιραίο συμβάν. Ένας Αμερικανός τουρίστας (Brad Pitt) αγνοώντας τις ενστάσεις της συζύγου του (Cate Blanchett) για την παρουσία τους στο Μαρόκο, θα έχουν ένα ατύχημα που θα θέσει σε θανάσιμο κίνδυνο τη ζωή της γυναίκας. Στο μεταξύ, η Μεξικανή κουβερνάντα των παιδιών του ζεύγους που διαμένει παράνομα στις Η.Π.Α. προκειμένου να παρασταθεί στο γάμο του γιου της στο Μεξικό θα πάρει μαζί της τα παιδιά κρυφά από τους γονείς τους.

Ένα ακόμα κινηματογραφικό παζλ - σημεία των καιρών για να 'μαστε ελέω τίτλου περισσότερο... βιβλικοί - έρχεται αυτή τη φορά να συγκεράσει εθνικότητες, κουλτούρες και προσωπικό Γολγοθά καθενός ήρωα υπό το πρίσμα των πανανθρώπινων αρχών και αξιών. Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης εβρισκόμενος στην ακμή του μετά και τα «21 Gramms», Alejandro Gonzalez Inarritu, ο σεναριογράφος του εκπληκτικού «Three Burials Of Melkiades Estrada» Guillermo Arriaga και ο βραβευμένος με Όσκαρ για το «Brokeback Mountain» Aργεντίνος συνθέτης Gustavo Santaolalla συναπαρτίζουν ένα ονειρώδες team. Τα ηχηρά ονόματα που πρωταγωνιστούν όπως ο Brad Pitt, η Cate Blanchett και ο Gael Garcia Bernal εννοείται πως αυξάνουν τις προσδοκίες ακόμα περισσότερο και σε ότι αφορά την εμπορική επιτυχία του «Babel». Το πρόβλημα είναι όμως πως το τελικό αποτέλεσμα είναι μία πραγματική Βαβέλ.

Αχρείαστα πολύπλοκη με συνεχείς χωροχρονικές εναλλαγές αλλά και καθόλου ντετερμινιστική ως προς το νοηματικό της σκοπό. Ποιο είναι, δηλαδή, το βαθύτερο νόημα της σύμπτωσης όταν η καραμπίνα ενός Ιάπωνα έφτασε στα χέρια δύο παιδιών στην Αφρική μέσω του πατέρα τους, με τον οποίο ο Ιάπωνας είχε δεθεί με δεσμούς φιλίας σε ένα σαφάρι; Το δαιδαλώδες από το ευρηματικό απέχει δυστυχώς μίλια, όσο και οι αποστάσεις των Ηπείρων όπου διαδραματίζονται οι διαφορετικές ιστορίες της «Babel». Κανείς επίσης δε καταδικάζει ευθύς εξ' αρχής τις χρονικές αναδρομές που χρησιμοποιούνται κατά συρροή εδώ, με τη προϋπόθεση αυτό το χρονικό παιχνίδι να καταλήγει κάπου και να εξυπηρετεί έναν απώτερο και λιγότερο προφανή - ει δυνατόν - σκοπό. Αν λοιπόν στη 'Βαβέλ' η κατάληξη είναι η από κοινού λύτρωση των ηρώων, ας θεωρήσουμε για την οικονομία της συζήτησης πως εν πολλοίς συντελείται κάτι τέτοιο. Σε ό,τι έχει να κάνει όμως με κάτι πέρα από τα προφανή, το όλο περιπλεγμένο σύστημα καταδικάζεται σε αχρηστία. Από μόνη της η διεισδυτική ματιά του Inarritu, αν και εμφανής, δε καταφέρνει να διασώσει το τελικό αποτέλεσμα. Το ίδιο ισχύει και για τους μεγάλους αστέρες Pitt, Blanchett αλλά και τον ταχέως ανερχόμενο Bernal που κάνουν μία αξιοπρεπή εμφάνιση αλλά χωρίς να ευνοούνται και από τις συνθήκες. Το δυνατότερο σημείο της ταινίας είναι ίσως η γραφική αποτύπωση της τρομοϋστερίας των Αμερικανών τουριστών, ενώ η λάγνες πινελιές της εξ' ανατολάς ιστορίας της νεαρής Ιαπωνέζας στέκεται προβληματικά απέναντι στο σύνολο. Μοιραία λοιπόν η σεναριακή ιδέα των Inarritu και Arriaga καταλήγει σε μία κινηματογραφική Βαβέλ, που χτίζεται μεγαλοπρεπώς με σκοπό να φτάσει ψηλά, μέχρι το...Θε(ί)ο Όσκαρ. Μόνο που...αι βουλαί του Θε(ί)ου είναι ως γνωστόν άγνωσται και εν προκειμένω, πολύ φοβάμαι, σκοτειναί...

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 02-11-2006  |  Διανομή: Odeon  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2017 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.