Silentium

Silentium

Παραγωγή: 2004  |  Διάρκεια 110'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Wolfgang Murnberger

Πρωταγωνιστούν: Josef Hader, Simon Schwarz, Joachim Krol, Maria Koestlinger, Udo Samel

Κριτική: Σπύρος Θωμόπουλος

Ένας άντρας βουτάει από ένα γκρεμό στα περίχωρα του Σάλτσμπουργκ, 'υποβοηθούμενος' από δύο τραμπούκους. Όλοι νομίζουν ότι πρόκειται για αυτοκτονία, εκτός από τη σύζυγό του Konstanze (Maria Kostlinger), κόρη του διευθυντή του φεστιβάλ της πόλης. Πρόσφατα, ο εικονικός αυτόχειρας σύζυγος είχε αποκαλύψει στον Τύπο ότι κατά την παιδική του ηλικία είχε κακοποιηθεί σεξουαλικά από τον καθολικό επίσκοπο στο μοναστηριακό οικοτροφείο όπου μεγάλωσε. Η Konstanze, με τρόπο έμμεσο για να μην διαταράξει ισορροπίες, προσεγγίζει τον ανεκδιήγητο ιδιωτικό ντέτεκτιβ Simon Brenner (Josef Hader) για να του αναθέσει τη διαλεύκανση της υπόθεσης. Ο παρακμιακός Brenner αρχίζει τις έρευνες που σύντομα τον φέρνουν στο οικοτροφείο του επισκόπου. Με τη βοήθεια ενός παλιού του φίλου και συνεργάτη, αμφιβόλου ηθικής, θα βρεθούν αντιμέτωποι με μια μεγάλη συνωμοσία που θα κοστίσει μερικές ζωές ακόμα και η αποκάλυψή της θα κλονίσει τα θεμέλια της επισκοπής και την κοινωνία της αυστριακής πόλης.

Ο αυστριακός σκηνοθέτης Wolfgang Murnberger ενώνει ξανά τις δυνάμεις του με τον συγγραφέα/σεναριογράφο Wolf Haas και τον ηθοποιό Josef Hader στο ρόλο του Brenner, μετά από το «Come Sweet Death» του 2000. Το αποτέλεσμα είναι ένα πετυχημένο υβρίδιο αστυνομικού θρίλερ και μαύρης κωμωδίας που ρίχνει μερικά άκρως δηλητηριώδη βέλη στην καθολική Εκκλησία. Χιούμορ και μυστήριο συνδυάζονται αρμονικά χωρίς το ένα ποτέ να υπερβαίνει του άλλου, προσφέροντας μια απολαυστική ταινία, η οποία, αν και βραδυπορεί σε ένα-δυο σημεία, παρακολουθείται με ενδιαφέρον. Βασικό όχημα είναι ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας, ο ντετέκτιβ Brenner, της συμφοράς μεν, αποτελεσματικότατος δε. Με βρώμικο ύφος και σε στυλ που θα μπορούσε να περάσει για αλκοολικό κλοσάρ, ο δαιμόνιος ερευνητής τρυπώνει στο φαινομενικά άσπιλο και επιφανειακά γυαλιστερό κόσμο της εκκλησίας και του φεστιβάλ, φέρνει τα πάνω κάτω συχνά με κίνδυνο της ζωής του και δεν τα παρατάει αν δε φωτίσει και την παραμικρή πτυχή του εγκλήματος. Ο Josef Hader ακροβατεί ανάμεσα στην καρικατούρα και τη Μέθοδο και δίνει ένα γνήσιο καταραμένο ήρωα που έχει πιάσει πάτο - συμπαθή από τη μια, έτοιμο για όλα από την άλλη, καθώς δεν έχει τίποτα να χάσει.

Ο Murnberger δείχνει να κατέχει τα μυστικά μιας αστυνομικής ίντριγκας και χτίζει τα επίπεδα του σασπένς χρησιμοποιώντας αμιγώς κινηματογραφικά στοιχεία και χαρακτήρες. Παράλληλα, βοηθούμενος από το καυστικό σενάριο του Haas, εισάγει τα κωμικά στοιχεία με στυλ και προσήνεια χωρίς να γίνεται ποτέ χυδαίος. Τουναντίον, το είδος του χιούμορ διατηρείται σε πολύ λεπτά επίπεδα και δε βασίζεται μόνο σε ετοιμόλογες ατάκες και εξυπνάδες, όπως για παράδειγμα στη σκηνή όπου ο Brenner κουβαλάει το σταυρό (του;) που έχει σαράκι για να τον πάει στο μαραγκό. Επιπλέον, πέραν της φωτογραφίας που, χωρίς να είναι κάτι το εξαιρετικό, κινείται σε καλά πλαίσια, εύσημα πρέπει ν' αποδοθούν και στο μοντάζ. Χωρίς πολλά τερτίπια αλλά με ουσία δίνει στην αφήγηση τη δόση της ασφυξίας που της χρειάζεται και απογειώνει την ένταση και το σασπένς με τα εξαίρετα παράλληλα κοψίματα. Μερικές σεκάνς είναι τόσο καλά δομημένες που μυρίζουν νουάρ καθώς ο σκηνοθέτης του «Silentium» προσφέρει απλόχερα πλήθος κινηματογραφικών αναφορών με πιο αξιομνημόνευτη αυτή του «North Βy Northwest».

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 19-10-2006  |  Διανομή: Ama Films  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2019 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.