Arven - The Inherritance

Η Κληρονομιά

Παραγωγή: 2003  |  Διάρκεια 115'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Per Fly

Πρωταγωνιστούν: Ulrich Thomsen, Lisa Werlinder, Ghita Norby, Karina Skands, Lars Brygmann

Κριτική: Σπύρος Θωμόπουλος

Ο Christoffer (Ulrich Thomsen) είναι γόνος μιας μεγαλοαστικής, πανίσχυρης οικογένειας μεταλλοβιομήχανων στη Δανία. Εδώ και μερικά χρόνια, έχει εγκαταλείψει την οικογενειακή επιχείρηση και ζει στη Σουηδία, όπου και λειτουργεί ένα εστιατόριο, παντρεμένος με μια νεαρή ηθοποιό του θεάτρου, τη Maria (Lisa Werlinder). Η αυτοκτονία του πατέρα του τον φέρνει πίσω στη γενέτειρά του και στους κόλπους της οικογένειας. Η μητέρα του Annelise (Ghita Norby), τον πιέζει ν' αναλάβει τις ευθύνες του και να διευθύνει το εργοστάσιο που βρίσκεται σε οικονομική κρίση. Παρά τις αρχικές του αντιρρήσεις, ο Christoffer τελικά δέχεται και μετακομίζει στη Δανία, υποσχόμενος στη Maria ότι θα είναι για ένα μικρό χρονικό διάστημα, εώς ότου περάσει η κρίση. Σιγά σιγά βρίσκει τον εαυτό του παγιδευμένο σ' ένα κόσμο από τον οποίο είχε καταφέρει να ξεφύγει, όπου τα 'πρέπει' της τάξης είναι ισχυρότερα από οποιοδήποτε προσωπικό 'θέλω' και, ανίκανος ν' αντιδράσει στην πίεση, οδηγεί τον εαυτό του σε σύγκρουση με τις επιθυμίες του και στην αναπόφεκτη τελική πτώση.

Το «Arven» είναι η δεύτερη ταινία στην τριλογία του Δανού σκηνοθέτη Per Fly για τις κοινωνικές τάξεις, η οποία άρχισε το 2000 με το «Baenken» και ολοκληρώθηκε το 2005 με το «Drabet». Η συγκεκριμένη ταινία ασχολείται με την μεγαλοαστική τάξη (όπως αντιστοίχως οι άλλες δύο ασχολήθηκαν με την εργατική και την αστική). Η πρόθεση του σκηνοθέτη δεν ήταν να κάνει μια τριλογία που ν' ασχολείται κοινωνιολογικά με την ταξική διαστρωμάτωση, αλλά να εισχωρήσει στην εκάστοτε τάξη και ν' αναλύσει τους δεσμούς και τους περιορισμούς που αυτή θέτει στους ανθρώπους που την απαρτίζουν. Και το πετυχαίνει. Το «Arven», με χειρουργική ακρίβεια, καταφέρνει μια βαθιά ψυχολογική ανάλυση του ατόμου που βρίσκεται εγκλωβισμένο στους κόλπους της τάξης του, παγιδευμένο σε μια διελκυνστίδα ανάμεσα στις προσωπικές επιθυμίες και το φέρεσθαι που προστάζει η θέση του. Ο Chrisotffer βρίσκεται ουσιαστικά αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό: από τη μια προσπαθεί ν' ακούσει την εσωτερική του φωνή και ν' αποκολληθεί από την οικογένειά του (που αντιπροσωπεύει τη μεγαλοαστική τάξη) και από την άλλη βλέπει τον εαυτό του να συνθλίβεται από την ευθύνη που έχει αναλάβει, να κληρονομήσει δηλαδή το 'βασίλειο' μετά το θάνατο του ηγεμόνα/πατέρα του. Αυτή η διαμάχη τον φθείρει συνεχώς και τον εκμηδενίζει σαν άνθρωπο, γόνο, ακόμα και σαν άντρα. (Η σκηνή όπου τον βρίσκει η μητέρα του αναίσθητο δίπλα στην πισίνα είναι εικαστικά και σημειολογικά σκηνή ανθολογίας.)

Ο Per Fly σκηνοθετεί σχεδόν Δογμα-τικά, με μια σπάνια σκηνική οικονομία, εισχωρώντας στο κέντρο της ψυχής του ήρωά του. Τα πλάνα του είναι οργανωμένα με στιβαρότητα, αλλά η σταθερότητα διαταράσσεται με τη χρήση τηλεφακών και κάμερας στο χέρι που δημιουργούν μια υποβόσκουσα αίσθηση ρήξης και συνεχούς πτώσης. Το επίπεδο των ερμηνειών είναι υψηλό, με τους Ulrich Thomsen και Ghita N?rby να ξεχωρίζουν, αποδίδοντας τους χαρακτήρες τους με συνέπεια, χωρίς υπερβολές, φροντίζοντας ν' αποφύγουν τις μελοδραματικές παγίδες που καραδοκούν σε κάθε συναισθηματική σύγκρουση. Αναμφισβήτητα μία από τις καλύτερες ταινίες που προβλήθηκαν φέτος.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 31-08-2006  |  Διανομή: Rosebud  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2019 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.