Kilometre Zero

Χιλιόμετρο Μηδέν

Παραγωγή: 2005  |  Διάρκεια 91'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Hiner Saleem

Πρωταγωνιστούν: Nazmi Kirik, Eyam Ekrem, Belcim Bilgin, Ehmed Qeladizeni, Nezar Selami

Κριτική: Σπύρος Θωμόπουλος

Ιράκ, 1988. Καθώς ο πόλεμος με το Ιράν μαίνεται, ο στρατός του Saddam Hussein έχει ήδη ξεκινήσει τη φυλετική εκκαθάριση των Κούρδων από το Ιράκ και σε πολλούς Κούρδους δίνεται η 'επιλογή' είτε να καταταχτούν στον Ιρακινό στρατό για να σταλθούν στην πρώτη γραμμή, είτε ν' αντικρίσουν το εκτελεστικό απόσπασμα! Ο Κούρδος Ako (Nazmi Kirik) ζει με τη γυναίκα του Selma (Belcim Bilgin), το μικρό του γιο και τον κατάκοιτο πεθερό του μια ήρεμη ζωή στο χωριό του. Όταν καλείται να παρουσιαστεί στον Ιρακινό στρατό για να πολεμήσει, η πρώτη του αντίδραση είναι να προτείνει στη γυναίκα του να φύγουν από τη χώρα για να γλιτώσουν. Όμως, η Selma νιώθει ότι δεν μπορεί ν' αφήσει τον άρρωστο πατέρα της αβοήθητο κι έτσι ο Ako βρίσκεται στο μέτωπο. Εκεί, μαζί με δύο φίλους του, θα βιώσουν τη απάνθρωπη πραγματικότητα του πολέμου καθώς και τα σκληρά καψώνια από τους ιρακινούς ανωτέρους τους λόγω της καταγωγής τους. Κάποια στιγμή, ο Ako θα διαταχθεί να συνοδεύσει τη σωρό ενός στρατιώτη πίσω στην οικογένειά του. Έτσι, μαζί μ' έναν ιρακινό οδηγό (Eyam Ekrem), θ' αρχίσει ένα μακρύ ταξίδι στην ενδοχώρα του Ιράκ, αντιλαμβανόμενος στην πορεία ότι ίσως αυτή να είναι και η μοναδική του ευκαιρία για ν' αποδράσει.

Το «Kilometre Zero» του Hiner Saleem («Vodka Lemon») είναι ένα πρωτότυπο road movie που επιχειρεί να εξετάσει το εύρος της ανθρώπινης υπόστασης κάτω από τις δύσκολες συνθήκες καταπίεσης, είτε αυτή είναι φυλετική, στρατιωτική ή ακόμα και μεταφυσική. Ο Ako είναι ένας φιλήσυχος άνθρωπος, καθόλου φανατισμένος πολιτικά και φυλετικά, που απλώς επιθυμεί να ζήσει ειρηνικά με την οικογένειά του. Ο Saleem, ο οποίος επίσης δηλώνει μη στρατευμένος πολιτικά σκηνοθέτης, αναρωτιέται ποιος τελικά είναι ο 'εχθρός', ο Ιρανός από την άλλη μεριά των συνόρων ή ο Ιρακινός που κάθεται στη θέση του οδηγού; Οι δύο αυτοί άνδρες, ακόμα αν δεν καταφέρνουν να συμφιλιωθούν, τουλάχιστον κατορθώνουν να συνυπάρξουν προκειμένου να τα βγάλουν πέρα. Μήπως ο εχθρός είναι ο τόπος; Πλαισιωμένος από αχανείς άνυδρες εκτάσεις και σκληρά επιβλητικά βουνά (μια θερμή εκδοχή των έρημων παγωμένων τοπίων της Αρμενίας του «Vodka Lemon») και με τη μορφή του 'ευεργέτη' Saddam παντού, από φωτογραφία στους στρατώνες μέχρι περιφερόμενο άγαλμα, ο ήρωας αναμετράται με το περιβάλλον του και προσπαθεί να καταλάβει πού τελικά ανήκει. Ή μήπως τελικά είναι ο θάνατος; Το φέρετρο με το πτώμα που σαπίζει σιγά σιγά καθώς εξελίσσεται το ταξίδι κάτω από τον καυτό ήλιο είναι εκεί για να θυμίζει τον ύστατο εχθρό απέναντι στον οποίο όλοι είμαστε σύμμαχοι. Μια υπενθύμιση που τονίζει τη ματαιότητα όλων αυτών των πολέμων και των συγκρούσεων. Ο Saleem πάντως, πιστός στη θεματολογία του, δεν υποπίπτει σε μηδενισμό και αισιόδοξα υποστηρίζει ότι ακόμα και αν οι καταστάσεις μας κρατούν στο 'χιλιόμετρο μηδέν' υπάρχει πάντα η δυνατότητα και η ελπίδα για βήματα προς τα μπρος.

Αντιμετωπίζοντας πολλές τεχνικές δυσκολίες, από την εύρεση κάμερας που να λειτουργεί σωστά και τη φύλαξη του αρνητικού μέχρι την φυλάκιση του γλύπτη του περιφερόμενου αγάλματος του Saddam, ο Saleem κατάφερε να παραμείνει πιστός στις γνώριμες φόρμες του, παραδίδοντας άλλη μια απολαυστική οπτικά ταινία που θέτει σημαντικά ερωτήματα χωρίς να βαραίνει. Προσεγμένη σκηνική φωτογραφία, έξυπνο μοντάζ και μεστές ερμηνείες σε μια, ακόμα, πολύ πετυχημένη διανομή ρόλων, όπου το κάθε πρόσωπο λέει τη δική του ιστορία. Αξιοσημείωτη και η μουσική επένδυση των Yan Axin και Νίκου Κηπουργού.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 25-05-2006  |  Διανομή: Filmtrade

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2019 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.