The Da Vinci Code

Κώδικας Da Vinci

Παραγωγή: 2006  |  Διάρκεια 149'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Ron Howard

Πρωταγωνιστούν: Tom Hanks, Audrey Tautou, Ian McKellen, Alfred Molina, Paul Bettany

Κριτική: Νεκτάριος Σάκκας

Ο ηλικιωμένος έφορος του Λούβρου Jacques Sauniere τρέχει κυνηγημένος ανάμεσα στους διαδρόμους του Μουσείου. Ο αλμπίνος μοναχός που τον καταδιώκει (Paul Bettany) απαιτεί να πάρει απάντηση για κάποιο σπουδαίο μυστικό. Λίγο μετά ο μοναχός φεύγει έχοντας μάθει αυτό που θέλει και αφήνοντας πίσω του τον Sauniere πληγωμένο θανάσιμα από μία σφαίρα. Στον ελάχιστο χρόνο που του απομένει ο έφορος επιδιώκει να αφήσει πίσω του ένα ανεξήγητο πλέγμα από γρίφους. Ο αρχηγός της Δικαστικής Αστυνομίας Bezu Fache (Jean Reno), προκειμένου να ξεδιαλύνει την υπόθεση ζητά τη συνδρομή του διακεκριμένου αμερικανού καθηγητή Robert Langdon (Tom Hanks) που εδώ και λίγες μέρες βρίσκεται στο Παρίσι και επρόκειτο το βράδυ αυτό να συναντηθεί με τον έφορο. Στο τόπο του εγκλήματος καταφτάνει και μία νεαρή κρυπτογράφος, η πράκτορας Sophie Neveu (Audrey Tautou) με σκοπό να σπάσει τους κώδικες του Sauniere, αλλά και να προειδοποιήσει τον Langdon για ένα θανάσιμο κίνδυνο που διατρέχει. Οι δυο τους τελικά θα μπλεχτούν σε μία ξέφρενη καταδίωξη καθώς φαίνεται πως ο θάνατος του εφόρου να έχει σχέση με τη πανάρχαια διαμάχη του Βατικανού και της μυστικιστικής οργάνωσης, γνωστή ως το Κοινό της Σιών. Σε αυτή τη πορεία θα χρειαστούν σύντομα τη συνδρομή του Βρετανού Sir Leigh Teabing (Ian McKellen) o οποίος έχει αφιερώσει τη ζωή του στην αναζήτηση του Αγίου Δισκοπότηρου.

Το βιβλίο του Dan Brown «The Da Vinci Code» έχει ήδη κάνει αίσθηση, αφού συγκαταλέγεται στα μεγαλύτερα best-seller όλων των εποχών ενώ έχει προκαλέσει οργισμένες αντιδράσεις από το Βατικανό, την Ορθόδοξη Εκκλησία και αρκετές παραθρησκευτικές οργανώσεις. Η ταινία «The Da Vinci Code» θα έπρεπε - λογικά - να παραμένει πιστή στο κλίμα μυστηρίου και συνωμοσιολογίας του βιβλίου, συστατικά που συνέβαλαν τα μέγιστα στη φήμη του. Η πρώτη σκηνή ακολουθεί 'κατά πόδας' το μυθιστόρημα δίνοντας την ελπίδα στους αναγνώστες του πως κάτι καλό προμηνύεται να παρακολουθήσουν. Εις μάτην όμως. Από εκεί και πέρα αρχίζει μία απροκάλυπτα επιδερμική και συνοπτική απόδοςή του που σε πολλά σημεία φτάνει στα όρια της στρέβλωσης. Η συνομωσιολογία και η ατμόσφαιρα του βιβλίου, αποδίδεται με τρόπο επιπόλαιο καταδικάζοντας την πλοκή σε σταδιακή απονεύρωση. Με τη σειρά τους οι χαρακτήρες και τα δρώμενα ξαπλώνουν φανερά άβολα στο αφιλόξενο κρεβάτι του Προκρούστη που δεν είναι άλλο από το σενάριο του Akiva Goldsman.

Ο Ron Howard δε φαίνεται να μπορεί να σώσει την κατάσταση, παρά τα πετυχημένα flash-back που παραθέτει, αφού προφανώς αδυνατεί να 'φρενάρει' αυτή τη fast-forward αναπαραγωγή του μυθιστορήματος. Παρόλα αυτά η χρήση μουσικών θεμάτων (προς το φινάλε κυρίως) με επικό χαρακτήρα που θυμίζουν καλογυρισμένα ντοκιμαντέρ αποτελούν ένα έξυπνο και επιτυχημένο τέχνασμα. Ανεξήγητο παραμένει όμως πώς ευφάνταστες κινηματογραφικές αναφορές του βιβλίου (π.χ. στον Disney ή στο «Eyes Wide Shut») αποκλείονται από το σενάριο. Δυστυχώς για τους δημιουργούς, τα πράγματα δεν βελτιώνονται καθόλου σε ότι αφορά το cast. Το δίδυμο Hanks-Tautou δε δένει σε κανένα σημείο, με τη γαλλίδα σταρ να απογοητεύει πλήρως και ανέλπιστα. Αντί για ένα δυναμικό και χαρισματικό πλάσμα (σύμφωνα με το βιβλίο πάντα) συναντάμε ένα κορίτσι χωρίς νεύρο και ενθουσιασμό. Τα δε αγγλικά της είναι για "επανεξέταση. Ο Hanks περνά τελικά απαρατήρητος, όπως και ο Reno. Ο μόνος που τελικά διασώζεται από το ερμηνευτικό ναυάγιο είναι ο MacHelen που προσδίδει στο χαρακτήρα του όση ζωντάνια του επιτρέπει ο Goldsman, ενώ και ο Bettany προσπαθεί φιλότιμα να σωθεί από τη γενικότερη μετριότητα.

Για να μην είμαστε άδικοι πρέπει να αναγνωρίσουμε την αντικειμενική δυσκολία του να μεταφέρεις ένα πολυσυζητημένο best-seller όπως το «The Da Vinci Code» στη μεγάλη οθόνη. Χρονικοί περιορισμοί, το εύρος του βιβλίου, το πλήθος των παραθέσεών που διαδραματίζουν ρόλο στη πλοκή καθώς και άλλου είδους προβλήματα δεν είναι εύκολο να ξεπεραστούν. Επίσης, όταν οι προσδοκίες είναι υψηλές, η απογοήτευση μπορεί να έρθει πολύ ευκολότερα, ειδικά αν έχεις μία ήδη διαμορφωμένη (θετική) άποψη για το βιβλίο. Όμως τελικά, το «The Da Vinci Code» ανταποκρίνεται σε αυτές τις προσδοκίες; Αραγε η ταινία δικαιολογεί το σάλο που το βιβλίο δημιούργησε; Σχετικά με το πρώτο ερώτημα, η πλειοψηφία των αναγνωστών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα απαντήσουν αρνητικά, αφού αδυνατεί να τους χαρίσει την ατμόσφαιρα και το μυστικισμό που απλόχερα πρόσφερε το μυθιστόρημα, ενώ θα τους ενοχλήσουν οι εκπτώσεις και οι αλλοιώσεις της ιστορίας του Brown. Για τους υπόλοιπους πιθανόν να είναι ένα εύπεπτο θρίλερ-περιπέτεια που απευθύνεται στο ευρύ κοινό και παρακολουθείται ευχάριστα.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο ερώτημα όμως οι παραγωγοί φαίνεται πως επιλέγουν να μην προκαλέσουν άμεσα και ανοικτά το θρησκευτικό συναίσθημα όπως ο Dan Brown, κρατώντας μερικές αποστάσεις (ασφαλείας;) από την αρχική εκδοχή της ιστορίας. Επομένως οι κραυγές διαμαρτυρίας εναντίον της ταινίας μάλλον δεν δικαιολογούνται εκ του αποτελέσματος. Σε κάθε περίπτωση πάντως, γεγονός είναι πως το «The Da Vinci Code» θα προσελκύσει το ενδιαφέρον εκατομμυρίων θεατών παγκοσμίως και φυσικά αναμένεται η - τελική - τους ετυμηγορία.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 18-05-2006  |  Διανομή: Prooptiki  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2019 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.