Keeping Mum

Μην Το Πεις" Ούτε Του Παπά

Παραγωγή: 2005  |  Διάρκεια 103'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Niall Johnson

Πρωταγωνιστούν: Rowan Atkinson, Kristin Scott Thomas, Maggie Smith, Patrick Swayze, Emilia Fox

Κριτική: Παντελής Φραντζής

Μέσα του 1960. Σε κατάσταση προχωρημένης εγκυμοσύνης, μία νεαρή, εμφανίσιμη κοπέλα διασχίζει την βρετανική επαρχία με το τρένο. Μοναδική της αποσκευή, ένα υπερμεγέθες μπαούλο, φυλαγμένο στο τελευταίο βαγόνι. Κατά τον συνηθισμένο έλεγχο του χώρου αποσκευών, ο υπεύθυνος θα ανακαλύψει έναν παράξενο λεκέ, μία μικρή λίμνη αίματος στη βάση του μπαούλου. Αγγλία του σήμερα. Στην ήσυχη κωμόπολη του Λιτλ Γουάλοπ, η σαραντάρα Gloria ζει μία καθημερινότητα μάλλον διαφορετική από εκείνη που είχε ονειρευτεί. Σύζυγος ενός ανέραστου ιερέα, μητέρα μίας έφηβης με ασυγκράτητες ορμές και ενός δειλού αγοριού, σκέφτεται σοβαρά να το σκάσει με τον γοητευτικό δάσκαλο του γκολφ. Μέχρι την ημέρα που η οικογένεια υποδέχεται την Grace, μία ηλικιωμένη οικονόμο που αναλαμβάνει να βάλει τη ζωή τους σε τάξη. Και τα καταφέρνει από την πρώτη κιόλας στιγμή. Ο ενοχλητικός σκύλος του γείτονα σιωπά, οι ίδιοι οι αδιάκριτοι γείτονες εξαφανίζονται ως δια μαγείας. Τι είπαμε όμως πως κρύβει η συμπαθέστατη οικονόμος στο μπαούλο της;

Ας αφήσουμε κατά μέρους τον ανεκδιήγητο ελληνικό τίτλο (μα, ΑΜην Το Πεις"Ούτε Του ΠαπάΑ;) και ας μην δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στο γεγονός ότι ο Rowan Atkinson προβάλλεται ως leading man, παίρνοντας στο προωθητικό υλικό μία από τις γνωστές γκριμάτσες του. Με τις δύο αυτές προϋποθέσεις κατά νου, ίσως προσπεράσουμε το ιδιόρρυθμο εμπόδιο που αμφότερες η παραγωγή και η εγχώρια διανομή τοποθέτησαν, εξορίζοντας το φιλμ στο όχι και τόσο καλαίσθητο (sub)genre των βρετανικών, gag κωμωδιών για θεατές χαμηλών προσδοκιών και άμεσων αντανακλαστικών. Και είναι ιδιόρρυθμο αυτό το εμπόδιο γιατί το φιλμ προσδοκά -και σε σημαντικό βαθμό καταφέρνει- να σταθεί ως κάτι περισσότερο αξιόλογο και αξιομνημόνευτο, από μία ωριμότερη δουλειά του (σε μία άλλη κουλτούρα) λαοφιλή κυρίου Bean.

Ο Niall Johnson υπόσχεται μία κοφτερή, μαύρη κωμωδία και αποδεικνύει από την πρώτη κιόλας σεκάνς πως ξέρει καλά που να πατήσει. Ανοίγοντας την αφήγησή του με ένα επεισόδιο του μακρινού παρελθόντος και εστιάζοντας το ενδιαφέρον στην μυστηριώδη ηρωίδα και το σφραγισμένο μπαούλο της, ο σκηνοθέτης επιστρέφει έξυπνα στις ίδιες της ρίζες του βρετανικού αστυνομικού θρίλερ και των ταινιών σασπένς. Μία γυναίκα, ένα τρένο, μία διπλή ταυτότητα και έχεις ήδη μπροστά σου αρκετά από τα στοιχεία ενός παραδοσιακού ΑwhodunnitΑ, στο ύφος της Agatha Cristie. Κι όσο για το αθέατο περιεχόμενο του μακάβριου μπαούλου, εύκολα μπορεί να μνημονεύσει κανείς στα χιτσοκικά ευρήματα, τα θρυλικά "Μακ Γκάφιν" του. Αντικείμενα, δηλαδή, που προσελκύουν το ενδιαφέρον, ενίοτε κενά περιεχομένου, απαραίτητα όμως για το ξετύλιγμα της αφήγησης και την κορύφωση της αγωνίας.

Με πλούσιες αναφορές, λοιπόν, και χωρίς ιδιαίτερη ανάγκη από τις ερμηνευτικές ακρότητες του Atkinson (ο οποίος απασχολεί για το λιγότερο χρονικό διάστημα την οθόνη), ο Johnson συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις για ένα πετυχημένο φιλμ αγωνίας και στη συνέχεια τις αποδομεί μία προς μία. Οι καλογραμμένοι χαρακτήρες του - βραβευμένου με Pulitzer - Richard Russo βρίσκουν τις ιδανικές τους μορφές στα πρόσωπα της μπλαζέ Scott Thomas, του ματαιόδοξου Swayze και της ηθοποιού- σύμβολο του βρετανικού δράματος, Maggie Smith, η οποία εδώ καταφέρνει ένα απολαυστικότατο τσαλάκωμα της συνηθισμένης της κινηματογραφικής περσόνας. Το φιλμ βρίσκει εξαρχής τους χρόνους του, αλλάζει με ευελιξία ύφος από το μυστήριο στην κομεντί και καταλήγει τελικά στην μαύρη κωμωδία, με στυλ και ευπρέπεια. Κάτι πλησιέστερο στο «The Trouble with Harry», από ότι στον «Mr. Bean», με άλλα λόγια.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 05-01-2006  |  Διανομή: Odeon  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2019 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.