The Isle

Το Νησί

Παραγωγή: 1999  |  Διάρκεια 89'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Kim Ki-Duk

Πρωταγωνιστούν: Jae Hyun Cho, Hang-Seon Jang, Suh Jung, Seong-Hee Park,

Κριτική: Παντελής Φραντζής

Ένας αινιγματικός άνδρας βρίσκει καταφύγιο σε μία πλωτή καλύβα, στο κέντρο μίας λίμνης. Μοναδική μάρτυρας της απομόνωσής του, μία νεαρή κοπέλα, που ζει μόνη της στις όχθες της λίμνης. Η κοπέλα μεταφέρει με την βάρκα της τους εφήμερους επισκέπτες των γειτονικών πλωτών καταλυμάτων -κυρίως ψαράδες ή μεσήλικες άνδρες σε σύντομες ερωτικές περιπέτειες- και τους παρέχει τροφή και δολώματα, ακόμα και το ίδιο της το κορμί, όταν χρειάζεται τα χρήματα. Φαινομενικά απαθής και πάντα σιωπηλή, περιφέρεται αθόρυβα στην ατάραχη λίμνη, παρατηρεί τους κυνικούς επισκέπτες και τις θλιβερές γυναικείες συντροφιές τους και απονέμει την δική της μορφή δικαιοσύνης, σε αιφνιδιαστικά ξεσπάσματα βίας. Το μυστικό του μόνιμου κατοίκου και η φρικιαστική δράση της κοπέλας δεν θα παραμείνουν για πάντα στο σκοτάδι. Οι αρχές θα αρχίσουν να επισκέπτονται την ομιχλώδη λίμνη. Τα δύο πρόσωπα του ατμοσφαιρικού αυτού θρίλερ θα έρθουν κοντά και θα αναπτύξουν έναν ακραίο ερωτικό δεσμό, δομημένο πάνω σε ανομολόγητες σαδομαζοχιστικές πρακτικές και σε επικίνδυνα παιχνίδια ζωής και θανάτου.

Μία από τις πρώτες ταινίες του Kim Ki-duk (Spring, Summer, Fall, Winter" and Fall), το Isle (1999), που βγαίνει και πάλι στις ελληνικές αίθουσες με αφορμή το πρόσφατο αφιέρωμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθηνών στον Κορεάτη σκηνοθέτη, συνοδεύεται από την θυελλώδη φήμη των άκρως βίαιων σκηνών του. Στην Μεγάλη Βρετανία, συγκεκριμένα, η επίσημη αρχή κατηγοριοποίησης ταινιών είχε κρατήσει για μήνες το φιλμ στο συρτάρι, προφασιζόμενη την κακομεταχείριση ενός ψαριού! Και μολονότι οι κανόνες συμπεριφοράς προς τα ζώα πράγματι αγνοούνται σε ολόκληρη την ταινία (ένα καναρίνι ρίχνεται μαζί με το κλουβί του στο νερό, ένας σκύλος αντιδρά έντονα στο ρόλο που καλείται να παίξει, και βέβαια, το περιβόητο ψάρι τεμαχίζεται για να αφεθεί έπειτα ελεύθερο και, παραδόξως, ζωντανό), το επιχείρημα της βρετανικής αρχής μοιάζει εντελώς αφελές, αν αναλογιστεί κανείς την αγριότητα των υπολοίπων σκηνών, που καθόλου δεν αφορούν σε ζώα. Ο Kim Ki-duk επιχειρεί έναν ενδιαφέροντα παραλληλισμό ανάμεσα στην πρακτική του ψαρέματος και την συνήθεια του έρωτα, απεικονίζοντας τους πρωταγωνιστές του κυριολεκτικά πιασμένους σε κοφτερούς γάντζους από σημεία του σώματός τους σχετικά με την ερωτική πράξη. Το ερώτημα, επομένως, γύρω από την σχέση μηνύματος και μέσου τίθεται αυτόματα.

Πιστός στις γνώριμες θεματικές του, ο σκηνοθέτης επιλέγει ένα υδάτινο σκηνικό εκτός τόπου και χρόνου, ένα υπνωτιστικό limbo στο οποίο οι χαρακτήρες του χρησιμοποιούν την ίδια τους την σάρκα για πειράματα υπαρξιακά και φιλοσοφικά. Η σιωπή γίνεται για μία ακόμα φορά το ιδανικό εργαλείο στην καταγραφή της βαθύτερης αλήθειας (αλλά και την ενίσχυση της εικαστικής δύναμης), ενώ η βία λειτουργεί σαν τον ικανότερο επιταχυντή ενέργειας και συναισθημάτων, τόσο εντός του σύμπαντος του φιλμ, όσο και στα μάτια των θεατών. Πού, όμως, τοποθετούνται τα όρια ανάμεσα στην πρόκληση και την αναγκαιότητα μίας αποκρουστικής, πλην συμβολικής εικονογράφησης; Το οπτικό αποτέλεσμα παραμένει οπωσδήποτε καθηλωτικό. Οι εικαστικές συνθέσεις του Ki-duk καταφέρνουν να καλύψουν από μόνες τους τον λόγο ύπαρξης του φιλμ. Τα εν λόγω, όμως, γραφικότατα ξεσπάσματα βίας σημαδεύουν το ξεδίπλωμα της αφήγησης με ενοχλητικούς, κόκκινους λεκέδες, οι οποίοι δύσκολα μπορούν να περάσουν απαρατήρητοι. Στο τέλος, ο Ki-duk δίνει την δική του ανάγνωση στην τραγωδία του έρωτα. Πόσοι θεατές, όμως, είναι σε θέση να την παρακολουθήσουν από την αρχή ως το τέλος; Και γιατί απαραίτητα το μήνυμα του Ki-duk μπορεί να χωρέσει μονάχα σε ένα τόσο επιθετικό μέσο;

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 29-09-2005  |  Διανομή: New Star  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2023 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.