Closer

ΕξΑ Επαφής

Παραγωγή: 2004  |  Διάρκεια 104'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Mike Nichols

Πρωταγωνιστούν: Julia Roberts, Jude Law, Natalie Portman, Clive Owen, Michael Haley

Κριτική: Παντελής Φραντζής

O Dan, γύρω στα τριάντα, εμφανίσιμος αλλά μάλλον μέτριος δημοσιογράφος, κρατά τη στήλη των νεκρολογιών σε μία εφημερίδα του Λονδίνου. Όταν ένα ταξί χτυπά μία νεαρή, μικροκαμωμένη κοπέλα και την αφήνει αναίσθητη στη μέση του δρόμου, ο Dan την μεταφέρει στο νοσοκομείο. Το όνομά της είναι Alice. Ένα χρόνο μετά, o Dan ετοιμάζεται να εκδώσει το βιβλίο του για την ζωή με την Alice, η οποία πια μένει μαζί του. Στο φωτογραφικό στούντιο της Αμερικανίδας, Anna, ποζάρει για το εσώφυλλο του βιβλίου του. Η ψιλόλιγνη, μυστηριώδης φωτογράφος προσπαθεί να αποθαρρύνει το φλερτ του Dan, οι δυο τους όμως έρχονται λίγο πιο κοντά από ό,τι θα έπρεπε. Χωρίς, βέβαια, να έχει πετύχει το στόχο του, ο Dan εμφανίζεται σε ένα ερωτικό chatroom με το ψευδώνυμο "Anna" και κλείνει ραντεβού με έναν δερματολόγο, τον Larry, o οποίος έχει πειστεί πως βρήκε την ιδανική γυναίκα στις φιλήδονες υποσχέσεις της "Anna". Οι δυο τους θα συναντηθούν στο ανήλιο ενυδρείο που περνά τα μεσημέρια της η Anna. Και θα ολοκληρώσουν το επικίνδυνο ερωτικό τετράγωνο.

Βασισμένο στο γνωστό θεατρικό έργο του Patrick Marber, ο οποίος ανέλαβε και το σενάριο της κινηματογραφικής βερσιόν, το "Closer" είναι ένα δράμα σχέσεων και διαλόγων. Είναι το ψυχογράφημα μίας ομάδας ανθρώπων που αδυνατούν να αντιληφθούν αυτό που πραγματικά τους λείπει, αρνούνται ωστόσο και να πάψουν να δοκιμάζουν ξανά και ξανά, μέχρι να αισθανθούν ότι το έχουν κατακτήσει. Είναι η ιστορία δύο ζευγαριών που διαλύονται και ανταλλάσσουν θέσεις, μόνο για να επιστρέψουν σε αυτό που αμφισβήτησαν και να το εγκαταλείψουν για άλλη μία φορά. Το γεγονός ότι για τους ρόλους αυτών των αυτοκαταστροφικών, εγκλωβισμένων χαρακτήρων επιλέγονται δύο από τα πιο καυτά πρόσωπα του σημερινού mainstream σινεμά αλλά και μία φερέλπιδα ενζενί, όπως και ένας εκπρόσωπος της αγγλοσαξονικής θεατρικής σχολής, κάνει το εγχείρημα εξαιρετικά ελκυστικό. Και πετυχημένο, από όσο έδειξαν οι φετινές Χρυσές Σφαίρες και οι υποψηφιότητες της Αμερικανικής Ακαδημίας. Τί συμβαίνει, όμως, όταν ο θεατής έρθει λίγο πιο κοντά;

Ο Mike Nichols επανέρχεται μετά από τέσσερις σχεδόν δεκαετίες σε ένα εξαιρετικά οικείο και δοκιμασμένο, για τον ίδιο, μοτίβο. Διασκευάζοντας το "Who's afraid of Virgia Woolf" του Edward Albee, το 1966, έκανε κάτι περισσότερο από ένα δυνατό σκηνοθετικό ντεμπούτο. Οι ερμηνείες της Elizabeth Taylor και του Richard Burton στους ρόλους δύο ανθρώπων που έρχονται στην πιο ανελέητη σύγκρουση, μόνο και μόνο για να αυτοτιμωρηθούν για την ανικανότητά τους να ζήσουν, κατάφεραν να στοιχειώσουν την μεγάλη οθόνη. Κάτι το οποίο μακράν δεν συμβαίνει στην περίπτωση του Roberts και Law, αλλά ούτε και των θριαμβευτών, Portman και Owen. Οι μεν πρώτοι είναι ερμηνευτικά ανεπαρκείς για να υποδυθούν ρόλους απόλυτης απόγνωσης. Θα ήταν αφοριστικό να πούμε πως είναι τυποποιημένοι, σίγουρα όμως είναι περιορισμένοι ως προς την κλίμακα καταστάσεων και συναισθημάτων που μπορούν να αποδώσουν πειστικά. Οι δε Portman και Owen συμπληρώνουν με περισσότερο νεύρο, ακριβώς επειδή η έκθεσή τους στην οθόνη είναι ως τώρα περιορισμένη. Η αδυναμία του "Closer" ωστόσο, να επικοινωνήσει την ένταση του θεατρικού έργου, έγκειται στην αντι-κινηματογραφική φύση του. Πώς μπορεί να αποδοθεί στην οθόνη ένα δράμα δωματίου, όταν ο σκηνοθέτης και ο σεναριογράφος αποφασίζουν να προδώσουν την πρωτογενή αυτή φύση του και να το βγάλουν έξω: στο λονδρέζικο κέντρο, σε γκαλερί και εστιατόρια; Η επιτυχία του Nichols το Α66 ήταν πως ανάγκαζε το θεατή να αφήσει στην άκρη το χάζι και να επικεντρωθεί στα πρόσωπα τεσσάρων χαρακτήρων, κλεισμένων σε ένα δωμάτιο, ένα καυτό, καλοκαιρινό βράδυ. Το σφάλμα του "Closer" είναι πως αποσπάται από αυτό ακριβώς το χάζι. Χαζεύει τις ρυτίδες θυμού της Roberts, το κατσούφιασμα του Law, τα αστραφτερά σκηνικά που φιλοξενούν τις συγκρούσεις τους. Και έτσι ξεχνά να έρθει πιο κοντά.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 18-02-2005  |  Διανομή: Prooptiki  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2024 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.