The Aviator

The Aviator

Παραγωγή: 2004  |  Διάρκεια 168'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Martin Scorsese

Πρωταγωνιστούν: Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, Alec Baldwin, Alan Alda

Κριτική: Παντελής Φραντζής

Η επικών διαστάσεων κινηματογραφική βιογραφία του Martin Scorsese ακολουθεί τα βήματα του φιλόδοξου σκηνοθέτη, εκκεντρικού επιχειρηματία και περιβόητου playboy της χρυσής εποχής του Hollywood, Howard Hughes. Καλύπτοντας το σημαντικότερο κομμάτι της ζωής του, από το 1930 και τα γυρίσματα του φαντασμαγορικού πολεμικού δράματος "Hell's Angels" μέχρι το 1947 και την επιτυχή απογείωση του αεροπλοϊκού μεγαθήριου Blue Spruce, το "Aviator" αποτελεί την καταγραφή ενός ταραχώδους βίου αλλά και μίας εξίσου ταραχώδους εποχής. Από τα μεγάλα studios, ως τις λαμπερές δεξιώσεις των κινηματογραφικών αστέρων και από την βιομηχανία της αμερικάνικης πολεμικής αεροπορίας μέχρι τον ανελέητο πόλεμο για την επικράτηση στους αιθέρες, ο Howard Hughes ρισκάρει με πάθος και επιδιώκει το ακατόρθωτο: "να γυρίσει την μεγαλύτερη ταινία, να κατασκευάσει το γρηγορότερο αεροπλάνο, να κατακτήσει τους ουρανούς". Κάθε του επιτυχία, όμως, διαδέχεται και μία πτώση -ηθική ή κυριολεκτική- γυρίζοντάς τον πίσω στο σημείο εκκίνησης: στα παιδικά τραύματα και τα σκοτεινά σημεία ενός υποχονδριακού, διαταραγμένου νου.

Το εγχείρημα του Scorsese μπορεί απλά και σύντομα να χαρακτηριστεί μεγαλεπήβολο. Όπως ακριβώς το τεραστίων διαστάσεων αεροπλάνο που οραματίζεται ο Hughes, έτσι και το "Aviator" χωράει λίγο πολύ τα πάντα: την λάμψη του κλασικού Hollywood, την κινηματογραφική βιομηχανία του Α20 και του ΄30, τους ίδιους τους πρωταγωνιστές αυτού του μαγικού κόσμου και τα σκάνδαλα που τους συνοδεύουν. Ακόμα περισσότερο, χωράει την ιστορία ενός παράτολμου επιχειρηματία, τις πικάντικες ερωτικές περιπέτειές του, την ταραγμένη ψυχοσύνθεσή του, την ακμή και την συντριβή του. Και μένει αρκετός χώρος για σχόλια γύρω από την ηθική της μεταπολεμικής αμερικανικής πολιτικής αλλά και την παντοδυναμία της πιο αδηφάγου από όλες τις μορφές εξουσίας, του τύπου. Υπό τους ήχους ενός εντυπωσιακού score που περιλαμβάνει μελωδίες της εποχής, κομμάτια jazz και blues αλλά και συμφωνικές συνθέσεις και, βέβαια, με τη βοήθεια της αριστοτεχνικής φωτογραφίας η οποία αναπαράγει προοδευτικά την πραγματική κινηματογραφική τεχνοτροπία της εκάστοτε περιόδου, το "Aviator" συμπληρώνει ένα εντυπωσιακά πλούσιο ψηφιδωτό της μεσοπολεμικής και μεταπολεμικής Νέας Υόρκης.

Ωστόσο, η απογείωση του φιλμ δεν κατορθώνεται ποτέ. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Leonardo di Caprio, επιβεβαιώνει για άλλη μία φορά πως διανύει την ερμηνευτική του ενηλικίωση, παραμένει όμως ακόμα αδύναμος να υποστηρίξει έναν δραματουργικά αυτοδύναμο χαρακτήρα. Η Kate Blanchett από την άλλη, μεταμορφωμένη, ολόψυχα δοσμένη στην ενσάρκωση της Katharine Hepburn, οφείλει στην ερμηνευτική της δεινότητα τη διάκριση της από τον δαίδαλο της διανομής, που με κράχτες τους αναξιοποίητους Jude Law, Gwen Stefani και Williem Dafoe και μπροστάρηδες τους χλιαρότατους Alec Baldwin και Kate Beckinsale μοιάζει με άνοστο αστείο. Όμως και αυτός ο επιδιωκόμενος εντυπωσιασμός από τις cameo εμφανίσεις προδίδει το αδύναμο σημείο του Scorsese: την έλλειψη μέτρου. Ακόμα κι όταν το εγχείρημά του μοιάζει αδύνατον να ανυψωθεί, συνεχίζει να το επιβαρύνει, με την χρήση αυθεντικού footage, το στήσιμο ενός σύντομου δικαστικού θρίλερ, ακόμα και την δήθεν αρτίστικη, αυτο-αναφορική, εκτενή κινηματογράφηση ενός γυμνού, παραμορφωμένου di Caprio. Το ασήκωτο πλέον φορτίο καταπλακώνει τον θεατή και οι πρόδηλες τεχνικές και σεναριακές αναφορές στο "Citizen Kane" του Welles γίνονται η τελευταία σταγόνα σε ένα ήδη ξεχειλισμένο ποτήρι.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 21-01-2005  |  Διανομή: Σπέντζος  |  Επίσημο Site

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2019 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.