Maria
Maria
Βιογραφία | Παραγωγή: 2024 | Διάρκεια 124'

Σκηνοθεσία: Pablo Larrain
Πρωταγωνιστούν: Angelina Jolie Angelina Jolie, Pierfrancesco Favino Pierfrancesco Favino, Alba Rohrwacher, Haluk Bilginer Haluk Bilginer, Kodi Smit-McPhee Kodi Smit-McPhee
Η Μαρία Κάλλας (Angelina Jolie) ανακαλύπτεται νεκρή στο διαμέρισμά της στο Παρίσι. Παρακολουθούμε σε αναδρομές την τελευταία εβδομάδα της ζωής της, στη διάρκεια της οποίας η σπουδαία καλλιτέχνης αφηγείται την πορεία της σε ένα νεαρό δημοσιογράφο (Kodi Smit McPhee). Ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής της, από τα νεανικά της χρόνια στην κατεχόμενη από τους Γερμανούς Αθήνα, όπου ανακάλυψε το ταλέντο της στο τραγούδι, μέχρι την καταξίωσή της διεθνώς ως κορυφαία τραγουδίστρια της όπερας. Ταυτόχρονα, η προσωπική της ζωή, συμπεριλαμβανομένου του έρωτά της με τον Αριστοτέλη Ωνάση (Haluk Bilginer), αφήνει το στίγμα της στην Κάλλας.
Ο Χιλιανός σκηνοθέτης Pablo Larrain ολοκληρώνει την τριλογία του που αποτελείται από αντισυμβατικές βιογραφίες σημαντικών γυναικείων μορφών του 20ού αιώνα, τριλογία που ξεκίνησε με το «Jackie» (2016) και συνεχίστηκε με το «Spencer» (2021). Μη γραμμικές, συνειρμικά γραμμένες και εντελώς ανόμοιες με οτιδήποτε άλλο έχει να επιδείξει το είδος της κινηματογραφικής βιογραφίας, οι ταινίες αυτές δυστυχώς δεν είναι τόσο πολυδιάστατες όσο ενδεχομένως φαντασιώνεται ο δημιουργός τους, έχουν όμως τουλάχιστον ένα εικαστικό ενδιαφέρον. Κάπως έτσι έχουν τα πράγματα και με το «Maria», τη νέα ταινία του Larrain, η οποία έχει σαν θέμα τις τελευταίες (αλλά όχι μόνο) ημέρες στη ζωή της Μαρίας Κάλλας, την οποία ενσαρκώνει εντυπωσιακά, ομολογουμένως, η Angelina Jolie.
Εικαστικά, η ταινία είναι ένα κομψοτέχνημα. Ξεκινά με ένα μοντάζ από τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής και της καριέρας της Κάλλας, και ύστερα, με ένα αργό τράβελινγκ, διεισδύει στο παρισινό διαμέρισμα που θα φιλοξενήσει την τραγουδίστρια κατά τις τελευταίες ημέρες της ζωής, σαν να υπονοείται πως ό,τι θα παρακολουθήσουμε στη συνέχεια δε θα είναι μια ακόμα στείρα βιογραφία, αλλά μια απόπειρα εμβάθυνσης στην αληθινή Μαρία Κάλλας, στον άνθρωπο πίσω από τον καλλιτέχνη, αν κάτι είναι, στην περίπτωσή της, εφικτό να διαχωριστεί. Η ταινία περιλαμβάνει πλάνα απείρου κάλλους, αποδεικνύοντας πως o Larrain είναι, πριν απ' όλα ένας εικονοκλάστης που επιμελείται άψογα την όψη των ταινιών του.
Εκεί που πάσχει, όμως, η ταινία είναι στο σενάριο του Steven Knight («Peaky Blinders», «Locke»). Ο Knight πετυχαίνει να δημιουργήσει μια μη γραμμική αφήγηση που μοιάζει με παζλ, αποτυγχάνει όμως να εμβαθύνει πραγματικά στην προσωπικότητα της βιογραφούμενης. Το πορτρέτο της Κάλλας, όπως μας το συστήνει η συγκεκριμένη ταινία είναι ρηχό και δε μας βοηθά ιδιαίτερα να την κατανοήσουμε σε βάθος. Όσο κι αν οι Larrain και Jolie προσπάθησαν, σε συνεντεύξεις τους, να μας πείσουν πως δεν ήταν πρόθεση της ταινίας να ισχυριστεί ότι η Κάλλας καταστράφηκε μόνο και μόνο επειδή την εγκατέλειψε ο Ωνάσης, αυτό που προκύπτει από τη δομή της αφήγησης είναι ακριβώς εκείνο που σκηνοθέτης και πρωταγωνίστρια ήθελαν να αποφύγουν.
Τουλάχιστον, το «Maria» διαθέτει ένα καστ ικανό να σηκώσει τους απαιτητικούς ρόλους που του δόθηκαν. Αρχής γενομένης, βέβαια, από την ίδια την Jolie, σε μια από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας της. Είναι καλή ηθοποιός η Jolie, αδικημένη από τις μέτριες ταινίες όπου έχει κατά κύριο λόγο συμμετάσχει, όπως για παράδειγμα συμβαίνει κι εδώ, όπου η μεταμόρφωσή της σε Μαρία Κάλλας είναι πειστικότατη και επισκιάζει την ίδια τη μετριότητα του συνόλου. Ο Τούρκος Haluk Bilginer είναι εξαιρετικός ως Ωνάσης (αξιοσημείωτη η εξωτερική ομοιότητα), ενώ το υποστηρικτικό καστ δίνει επίσης πολύ καλές ερμηνείες: ο Ιταλός Pierfrancesco Favino, η Alba Rohrwacher, η Valeria Golino σε σύντομο πέρασμα από μια σκηνή.
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 05-12-2024 | Διανομή: Cinobo



Σας Προτείνουμε Ακόμη
Το Πρόγραμμα των Προβολών