Benedetta

Μπενεντέτα

Δραματική  |  Παραγωγή: 2021  |  Διάρκεια 131'

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Paul Verhoeven

Πρωταγωνιστούν: Virginie Efira, Charlotte Rampling, Δάφνη Πατακιά, Lambert Wilson, Olivier Rabourdin

Κείμενο: Βαγγέλης Βίτσικας

Στην Ιταλία του 17ου αιώνα, ένα νεαρό κορίτσι από εύπορη οικογένεια κλείνεται στο μοναστήρι της Pescia. Μεγαλώνοντας, η Benedetta (Virginie Efira) ισχυρίζεται ότι έχει οράματα στα οποία ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός την επισκέπτεται και της μιλά. Οι εκκλησιαστικές αρχές της περιοχής την πιστεύουν και την ανακηρύσσουν σε Ηγουμένη του μοναστηριού. Η άφιξη μιας άλλης νεαρής γυναίκας στο μοναστήρι, της Bartolomea (Δάφνη Πατακιά), θα λειτουργήσει καταλυτικά, καθώς οι δύο γυναίκες θα συνάψουν μια παθιασμένη ερωτική σχέση. Το γεγονός δε θα περάσει απαρατήρητο από την πρώην Ηγουμένη, αδελφή Felicita (Charlotte Rampling), η οποία θέλει να εκδικηθεί την Benedetta που της "έκλεψε" τη θέση.

Είναι μεγάλη ανακούφιση η παρουσία του Paul Verhoeven στον σύγχρονο κινηματογραφικό κόσμο. Όχι μόνο γιατί ο 84χρονος Ολλανδός σκηνοθέτης υπήρξε πρωτοπόρος σε πολλά ζητήματα που τώρα πια αποτελούν αιχμή του δόρατος του χολιγουντιανού mainstream (βλέπε γυναικεία χειραφέτηση), αλλά και γιατί το έργο του είναι πλήρως απαλλαγμένο από κάθε άγχος πολιτικής ορθότητας. Έτσι, μετά την καλλιτεχνική αναγνώριση που κέρδισε η αμέσως προηγούμενη ταινία του, «Elle» (2016), o Verhoeven είπε να μην παραγνωριστεί με τους κριτικούς και επέστρεψε στα παλιά του λημέρια της πρόκλησης και της σάτιρας. Όχι χωρίς αιτία.

Η «Benedetta», βασισμένη σε ένα βιβλίο της Judith Anderson, είναι μια ταινία που ανήκει περήφανα στο υπο - είδος του nunsploitation, δηλαδή στο είδος των ταινιών με "αμαρτωλές καλόγριες", που θα έλεγε κι ο Almodovar. Είδος που άνθισε, φυσικά, στη δεκαετία του '70, με cult ταινίες όπως το «Satanico Pandemonium» (1975) ή το «Interno di un Convento» (1978) του Walerian Borowczyk. Αφθονο γυμνό, γραφική βία, λεσβιακό (κι όχι μόνο) σεξ, βλάσφημη και σκωπτική διάθεση ήταν τα στοιχεία που πρόσφεραν εκείνες οι ταινίες στο κοινό τους, κι ο Verhoeven δε νιώθει καμία υποχρέωση να διαφοροποιηθεί από αυτές.

Οι Virginie Efira και Δάφνη Πατακιά δίνουν εξαιρετικές, παθιασμένες ερμηνείες στους ρόλους των Benedetta και Bartolomea αντίστοιχα, κυκλοφορώντας σε μεγάλο μέρος του έργου με αμφίεση απειροελάχιστα έως καθόλου διαφοροποιημένη από αυτή που είχαν όταν γεννήθηκαν. Η Charlotte Rampling είναι σταθερά αξιόπιστη στο ρόλο της κακιασμένης πρώην Ηγουμένης, ενώ ο Lambert Wilson κλέβει την παράσταση στον σύντομο, αλλά σημαντικό και απολαυστικό ρόλο του καρδιναλίου Giglioli.

Αν και ο Verhoeven, σκηνοθετικά, δίνει ελαφρώς την εντύπωση της βιασύνης ειδικά στο πρώτο μέρος της ταινίας του, η κλιμάκωση είναι υποδειγματική και αποζημιώνει για κάποιες σκηνοθετικές αστοχίες νωρίτερα. Αυτό, όμως, που καθιστά την παρακολούθηση της «Benedetta» τόσο απολαυστική είναι η αίσθηση ότι ο σκηνοθέτης δεν παίρνει ούτε για μια στιγμή στα σοβαρά τον εαυτό του. Διασκεδάζει να είναι βλάσφημος, αδιαφορεί για τα "όρια" και την "αξιοπρέπεια" του κοινού του, κάνει το κέφι του και το αποτέλεσμα είναι γεμάτο ενέργεια. Στα 84 του, αυτός ο υπέροχος Ολλανδός σκηνοθετεί ακόμα με διάθεση ανερχόμενου, κι όμως δεν έχει πια να αποδείξει τίποτα. Σκηνοθετεί για την απόλαυσή του - άλλη λέξη θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε, αλλά εμείς δεν είμαστε Verhoeven, πρέπει να παραμείνουμε κόσμιοι.

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 18-11-2021  |  Διανομή: Cinobo  |  Επίσημο Site

Παίζεται σε 2 αίθουσες. Δείτε αναλυτικά.
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Σας Προτείνουμε Ακόμη

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2021 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.