O πολεμικός ανταποκριτής Capt. Jake Geismer (George Clooney) φτάνει στο Βερολίνο των συμμαχικών δυνάμεων τον Ιούνιο του 1945 προκειμένου να καλύψει την διάσκεψη κορυφής στο Potsdam μεταξύ των Truman, Churchill και Stalin. Ενώ ο μεταπολεμικός κόσμος τεμαχίζεται από τους θριαμβευτές, οι Γερμανοί ζουν με τη ρετσινιά του ναζισμού να τους χαρακτηρίζει συλλήβδην. Ο οδηγός του Jake, Patrick Tully (Tobey Maguire), προσπαθεί να φυγαδέψει την ερωμένη του, Lena (Cate Blanchett), γνωρίζοντας ελάχιστα όμως για το παρελθόν της. Η παλιά της ιστορία με τον Jake είναι ο βασικός λόγος επιστροφής του στο Βερολίνο, όμως η δολοφονία του Patrick αλλάζει τα δεδομένα, ειδικότερα όταν Ρώσοι και Αμερικανοί επιθυμούν να συγκαλύψουν την υπόθεση. Μπλεγμένος ανάμεσα στο πάθος, το καθήκον και τον κίνδυνο ο Jake ψάχνει απαντήσεις.
Δύο επιφανείς εκπρόσωποι της 'καλλιτεχνικής αριστεράς' των Η.Π.Α., ο Steven Soderbergh και ο George Clooney ενώνουν τις δυνάμεις τους με φόντο τη νοσταλγία για το 'παλιό-καλό-ασπρόμαυρο-σινεμά'. Μετά το διακεκριμένο στα Oscars «Good Night, And Good Luck» που συνδύασε το ρετρό με την εξιστόρηση ιστορικών γεγονότων, σειρά είχε το καθόλου ξάστερο αλισβερίσι που έγινε πάνω στα συντρίμμια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Για να προκύψει όμως και η νουάρ ατμόσφαιρα, προστίθεται κι ένα ρομάντζο με την ανάλογη femme fatale - λέγε με Cate Blanchett - και έχεις έτοιμη τη διακτινισμένη ταινία, βγαλμένη από τη δεκαετία του '40.
Το «The Good German» λοιπόν, φαίνεται να διερωτάται χωρίς ερωτηματικό ο Soderbergh και ουσιαστικά αυτό που ο τίτλος υπονοεί είναι αρκετά παραπλανητικό ως προς τους σκοπούς της ταινίας. Αλλωστε, με εξαίρεση τη Γερμανίδα που ενσαρκώνει η Blanchett, τα ηθικά διλήμματα τίθενται κατά πλειοψηφία για τους νικητές-συμμάχους. Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί πως οι ηθικές αναζητήσεις στοχεύουν κυρίως τις συμμαχικές παρατάξεις με φόντο εκείνες που αγγίζουν το μέσο Γερμανό. Εν μέσω όλων αυτών αφήνονται και μερικά εύστοχα υπονοούμενα για τη σημερινή πολιτική των Η.Π.Α.. Ποιος είναι επομένως ο κακός, εκείνος που αγαπά την πατρίδα του και άκριτα συνυπογράφει ό,τι εκείνη του ζητήσει ή εκείνος που ακολουθεί τον ατομικισμό του; Ή μήπως όλοι μαζί; Το να ψάχνεις άλλωστε καλοσύνη σ' ένα πόλεμο είναι αφελές.
Τεχνικά το «Good German» προσπαθεί να αναπαραστήσει το νοσταλγικό κινηματογράφο αναπαράγοντας τον όπου είναι δυνατό. Από τους τίτλους αρχής κιόλας, το μοντάζ, την επαναφορά σε οθόνη 4:3, την επιτηδευμένη φθορά στην οθόνη και φυσικά τη μουσική επένδυση του Thomas Newman (που έφτασε στα Oscars), όλα προσπαθούν να αποπνεύσουν όχι απλώς μία αίσθηση αλλά μία πραγματική μεταφορά στο μακρινό χθες. Ο Soderbergh προσπαθεί σκηνοθετικά να ακολουθήσει την εποχή στην οποία αναφέρεται όμως τα πρόσωπα στα οποία στοχεύει δυσκολεύονται ν' ακολουθήσουν το ταξίδι μέσα στο χρόνο. Με εξαίρεση τη Blanchett που δοκιμάζει να ενσωματωθεί στον ασπρόμαυρο κόσμο, τόσο ο Clooney όσο και ο Maguire παραμένουν αιχμάλωτοι του καιρού τους, σαν απλώς να τους έχει αφαιρεθεί η πολυχρωμία από πάνω τους.
Συνολικά το φιλμ αποπνέει μυστήριο, χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο να χαθείς κάπου στην πορεία ανάμεσα σε ονόματα και εξελίξεις. Παρόλο που βασίζεται σε ασφαλείς σεναριακά ιδέες, οι οποίες δε συγκλονίζουν αλλά και δεν προσβάλλουν, θα έπρεπε να είχε αποφευχθεί το φινάλε αλά «Casablanca» αφού οι συγκρίσεις με το κλασσικό αυτό διαμάντι δεν εξυπηρετούν τον 'Καλό Γερμανό'.
Είναι να απορεί κανείς με τους φετινούς 'αποκλεισμούς' ορισμένων ταινιών από τις αίθουσες. Μετά από περιπτώσεις όπως το «Marie Antoinette» και το «Hollywoodland» έρχεται ένα ακόμα ανεξήγητο εμπάργκο, καταδικάζοντας το «Good German» σε ποινή 'straight-to-dvd'. Χωρίς να είναι η ταινία της χρονιάς, θα μπορούσε κάλλιστα να φιλοξενηθεί ως μία ενδιαφέρουσα επιλογή σε θερινά σινεμά. Το επίσης παράδοξο της ιστορίας είναι πως η έκδοση προς ενοικίαση παρέχει το απόλυτο τίποτα ως προς το πρόσθετο υλικό. Είναι άραγε πολλοί εκείνοι που θα σπεύσουν να αγοράσουν μία ενδεχόμενη πλούσια έκδοση για μία ταινία που δεν έφτασε ποτέ στους κινηματογράφους και άρα δεν προωθήθηκε ποτέ στο φυσικό της χώρο;
Κατά τα λοιπά, η υπάρχουσα έκδοση σας παρέχει τα απολύτως απαραίτητα, δηλαδή τη δεδομένα καλή απόδοση ήχου (Dolby Digital 5.1) και εικόνας (4:3/1,66:1), επιλογή σκηνών και επιλογές γλώσσας-υποτίτλων.