Blue Angel

Παραγωγή: 1930

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Josef von Sternberg

Πρωταγωνιστούν: Emil Jannings, Marlene Dietrich, Kurt Gerron, Rosa Valetti,

Κείμενο: Παντελής Φραντζής  |  19-10-2003

Το 1930 και μετά από κάποια μικρά, αλλά ιδιαίτερα επιτυχημένα βήματα στη γερμανική θεατρική σκηνή, η Maria Magdalena Von Losch, κατά κόσμον Marlene Dietrich, πραγματοποιεί το κινηματογραφικό της ντεμπούτο, πρωταγωνιστώντας στην -κλασική πια- ταινία «Blue Angel». Ο Γερμανός σκηνοθέτης Josef Von Stenberg, επιμένει στην επιλογή του αυτή, μολονότι οι παραγωγοί προωθούν άλλες επίδοξες στάρλετ της εποχής και παρά το γεγονός, ότι οι πρώτες δοκιμαστικές λήψεις της Dietrich προκαλούν επιφύλαξη, αν όχι απογοήτευση. Μετά από πολλές πιέσεις, ο ρόλος της «Lola Lola» περνά στην ανερχόμενη, νεαρή Γερμανίδα με το βαθύ, σαγηνευτικό βλέμμα και τα σκληρά ζυγωματικά.

Η ιστορία εκτυλίσσεται στην Γερμανία του μεσοπολέμου. Ένας δύστροπος, μεσήλικας, καθηγητής γυμνασίου αποφασίζει να επισκεφθεί το κακόφημο, πολυσύχναστο καμπαρέ της πόλης, στο οποίο ξημεροβραδιάζονται οι απείθαρχοι μαθητές του, προκειμένου να τους σώσει από τη διαφθορά. Διασχίζοντας σκοτεινά, βρώμικα στενά φθάνει στον «Γαλάζιο Αγγελο», όπου ζει και εργάζεται η αμφιβόλου ηθικής, ωστόσο αναμφίβολης γοητείας, τραγουδίστρια Lola Lola. Τις πρώτες τους άτσαλες συναντήσεις διαδέχεται το αυξανόμενο ενδιαφέρον του, κατά τ Αάλλα καθωσπρέπει, αυστηρού καθηγητή, ενδιαφέρον που γρήγορα ξεφεύγει κάθε ελέγχου. Θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο την επαγγελματική και κοινωνική του υπόσταση, αποφασίζει να ενώσει την -ως τότε, ανέραστη- ζωή του με την απρόβλεπτη κοπέλα. Η συνέχεια συνηγορεί απλά, υπέρ των ολέθριων αποτελεσμάτων ενός τόσο ριψοκίνδυνου παντρέματος, ανάμεσα στον καθωσπρεπισμό και την ανηθικότητα, το «φως» της στέρησης και το «σκοτάδι» της λαγνείας (ή μήπως ανάποδα;), την πραγματικότητα και τη φαντασίωση.

Το αποτέλεσμα της ταινίας, πέρα από κάθε προσδοκία. Η ερμηνεία της Dietrich εντυπωσιάζει αιφνιδιαστικά. Ο συμπρωταγωνιστής της, ο καταξιωμένος τότε Emil Jannings, δυσανασχετεί που οι προβολείς στρέφονται λαίμαργα προς το μέρος της άπειρης, εικοσιεννιάχρονης ηθοποιού. Η αγανάκτησή του υπήρξε τέτοια, μάλιστα, που φημολογείται, ότι στα γυρίσματα, και κατά τη διάρκεια μίας βίαιης σκηνής, λίγο έλειψε να πνίξει κυριολεκτικά με τα χέρια του την ξανθιά παρτενέρ! Η Dietrich γίνεται το νέο, πολλά υποσχόμενο αστέρι του σινεμά και ο Sternberg την ανακηρύσσει prot?g?e και σκοτεινό αντικείμενο του πόθου του, γυρίζοντας μαζί της επτά συνολικά ταινίες. Σχεδόν σε όλες, αναπαράγεται στερεοτυπικά η περσόνα της μοιραίας, σεξουαλικά ακόρεστης και κυνικά αδιάφορης, απέναντι στους άντρες, γυναίκας, της γυναίκας που υπόσχεται τον άνευ όρων έρωτα, συνοδεύοντας μεθοδικά τα θύματά της στην καταστροφή.

Το αστέρι της έχει ανατείλει στον κινηματογραφικό ουρανό και πρόκειται να μείνει καλά στερεωμένο εκεί πάνω. Η μετέπειτα πορεία της Γερμανίδας vamp, θα σημειώσει μεγάλες ανόδους, αλλά και μερικές πτώσεις, οι δεύτερες κυρίως λόγω της απροθυμίας της να αποσυρθεί εγκαίρως από τον απαιτητικό, κανιβαλιστικό αρκετές φορές χώρο του σινεμά. Αναμφίβολα, όμως, ήταν ο «Γαλάζιος Αγγελος» που έθεσε τα θεμέλια για τη δημιουργία της περσόνας της Dietrich, αλλά ταυτόχρονα και της ανάδειξής της σε ντίβα, «φύσεις» που αρκετά συχνά αναμείχθηκαν και έμειναν αδιαχώριστες ως το τέλος. Αξίζει να δοθεί λίγη προσοχή, εξάλλου, το moto της ταινίας της «The Devil is a Woman»: «Kiss me..and IΑll break your heart!».

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2024 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.