The Misfits
Παραγωγή: 1961

Σκηνοθεσία: John Huston
Πρωταγωνιστούν: Clark Gable, Marilyn Monroe, Montgomery Clift, Thelma Ritter,
Γυρισμένη στα 1961 από τον σκηνοθέτη John Houston, η ταινία "The Misfits" (ελληνικός τίτλος "Οι Αταίριαστοι"), στηρίζεται σε ένα διήγημα, το οποίο δημοσίευσε ο Arthur Miller, τελευταίος σύζυγος της Marilyn Monroe, το 1957 στο περιοδικό Esquire.
Στη βάση της, πρόκειται για μια φαινομενικά συνηθισμένη ταινία western. Η πρόσφατα χωρισμένη, απογοητευμένη από τη ζωή πρωταγωνίστρια (Marilyn Monroe), συναντά τυχαία μία ομάδα περιθωριακών cowboys (Clark Gable, Eli Wallech, Montgomery Clift), οι οποίοι βρίσκονται σε αναζήτηση δουλειάς. Σύντομα αποφασίζει να τους ακολουθήσει, ιδιαίτερες σχέσεις αναπτύσσονται όμως μεταξύ της ίδιας και των τριών αντρών. Σχέσεις σχεδόν αποστειρωμένες από κάθε σεξουαλικό στοιχείο, αντΑαυτού βαθιές, ειλικρινείς και ασφυκτικά καρμικές, σχεδόν ψυχαναγκαστικές, με κάθε έναν από τους τρεις μοναχικούς στην πραγματικότητα ήρωες: τον εγκαταλελειμμένο, ουσιαστικά αποτυχημένο cowboy που βρίσκεται αρκετά μακριά από την εποχή της νιότης του, παλεύοντας να συγκρατήσει με κάθε τρόπο την ικανότητά του να ερωτεύεται, άρα και να ζει. Τον χήρο πιλότο, που γεμάτος καχυποψία και φθόνο για την ίδια τη ζωή αλλά και για τους γύρω του, ονειρεύεται να ξανακερδίσει όσα η ζωή του άρπαξε. Και τον τρίτο, αυθεντικά "μοναχικό cowboy", την μοναδική ίσως πραγματικά διαυγή και αγνή μορφή αυτής της τριανδρίας. Και οι τρεις άνδρες μέσα από μια σιωπηρή συμφωνία έντιμης, παρόλΑαυτά ανηλεούς προσπάθειας, επιδιώκουν να κερδίσουν την καρδιά της Roslyn (Marilyn Monroe), προσφέροντας της, άλλοτε αυθόρμητα, άλλοτε επιτηδευμένα, αυτό για το οποίο σιωπηρά ικετεύει: την ανθρώπινη καλοσύνη.
"Oι Αταίριαστοι" από τη στιγμή των γυρισμάτων τους προμήνυαν, πως ένας ολόκληρος παρασκηνιακός μύθος θα χτιζόταν γύρω τους. Με αξεπέραστες πολλές φορές δυσκολίες γυρισμάτων στις αφιλόξενες ερήμους της Νεβάδα, με ένα ασαφή ως προς το στόχο του σκηνοθέτη, με έναν γάμο, αυτό της Monroe και του Miller, να καταρρέει εντός και εκτός των διεθνών tabloid, με έναν κακό-γερασμένο πρωταγωνιστή και μια ασυνεπή πρωταγωνίστρια, που μετά βίας κατάφερε να ολοκληρώσει τα γυρίσματα ύστερα από μια υπερβολική δόση ηρεμιστικών, αυτή η ταινία ήταν εξ αρχής "καταδικασμένη" να αποτελέσει σταθμό, ανεξάρτητα από το οποιοδήποτε καλλιτεχνικό της εκτόπισμα.
Ένα χρόνο μετά, η είδηση του θανάτου της Monroe συγκλονίζει τα πλάτη και τα μήκη της υφηλίου. "Οι Αταίριαστοι" έμελλε να είναι η τελευταία της ταινία, αφού έφυγε πριν ολοκληρώσει το "Something's got to give". Κύκνειο άσμα και για τον Gable, που χτυπήθηκε από καρδιακή προσβολή, κατά πολλούς επειδή δεν άντεξε τις επίπονες σκηνές των "Αταίριαστων", που πεισματικά επέμενε να γυρίσει δίχως αντικαταστάτη. Με λίγα λόγια, η ταινία ανακηρύσσεται κινηματογραφικός μύθος.
Μακριά, όμως, από κάθε παρασκηνιακό παραλειπόμενο, η καλλιτεχνική αξία της δεν είναι επουδενί αμελητέα. Πρόκειται για την πρώτη ευκαιρία που δόθηκε στην Monroe να αναδείξει την ερμηνευτική της γκάμα, πέρα από την αδιαμφισβήτητη "εξωπραγματική" φωτογένειά της στο σελιλόιντ. Και την εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο, συμβάλλοντας σε μία ταινία συγκινητικά ανθρώπινη, έναν ταπεινό ύμνο στο δικαίωμα του ανθρώπου να είναι ο εαυτός του.
Το Πρόγραμμα των Προβολών

