Είδαμε: The Robber.

Είδαμε: The Robber.Η αληθινή ιστορία του Johann Rettenberger (Andreas Lust), που σόκαρε την Αυστρία των 80's, φερμένη στο σήμερα. Υπ' αριθμόν ένα καταζητούμενος, ικανότατος ληστής τραπεζών και ταυτόχρονα πρωταθλητής μαραθωνοδρόμος, άφησε πίσω του τίποτε παραπάνω από μία συγκλονιστική πλην όμως ομιχλώδη ιστορία αντιθέσεων. Ακόμα και το βιβλίο του Martin Prinz, από το οποίο εμπνεύστηκε ο Γερμανός σκηνοθέτης Benjamin Heisenberg, δε φαίνεται ικανό να δώσει απαντήσεις περί της προσωπικότητας του διαβόητου αυτού outlaw.

Το σκηνοθετικό ταλέντο του Heisenberg είναι τόσο αναμφισβήτητο όσο και το ότι παραιτείται ευθύς εξαρχής από οποιαδήποτε προσπάθεια εικασίας αναφορικά με τα κίνητρα, τον ψυχισμό ή την ιδεολογία του Rettenberger. Υποθέτοντας ότι δεχόμαστε τα όσα εξιστορεί 'Ο Ληστής', ο Γερμανός δηλώνει ξεκάθαρα ότι η ταινία του είναι ούτε λίγο ούτε πολύ η βιογραφία ενός άλυτου μυστηρίου κι όχι απλώς κάποιου ανθρώπου. Η φαινομενική κενότητα του ήρωα ή - μάλλον - η ανοικτή παραδοχή άγνοιας περί αυτού, είναι και το μεγαλύτερο στοίχημα τόσο για τον Heisenberg όσο και για τον ίδιο το θεατή που στέκει απέναντι στην ταινία αναρωτώμενος κατά πόσο μπορεί να αντέξει στα επιτακτικά όσο και αναπάντητα ερωτήματα που του προκύπτουν. Το μόνο ξεκάθαρο σημείο της διαλεκτικής του φιλμ είναι το σχόλιο περί 'καλής' ή 'κακής' χρήσης του χαρίσματος. Από τη μία καταξιωμένος μαραθωνοδρόμος, από την άλλη ληστής και φυγάς με όπλο τα ακάματα πόδια.

Η στιβαρή κινηματογράφηση και η θαυμαστή υφολογική συνέπεια του υποψήφιου για Χρυσή Αρκτο στο Βερολίνο, «The Robber», θυμίζει κάτι από τη ιδιαιτερότητα της χανεκικής γραφής. Αναμετριέται θαρραλέα με το μύθο που άφησε πίσω του ο Rettenberger, εμπιστευόμενο τη σωκρατική ρήση 'εν είδα ότι ουδέν είδα', στην προσπάθειά του να ψηλαφήσει την ψυχή ενός αερικού.

Τι ήταν τελικά ο Rettenberger; Ένα ακόμα ψυχοπαθολογικά αντικοινωνικό στοιχείο, παράνομος, παράφρων, σπουδαίος αθλητής ή ένας άνθρωπος που έψαχνε το σημείο ισορροπίας του σε διαφορετικούς γεωμετρικούς τόπους το σύνηθες; Αντίθετα με άλλους διάσημους παρανόμους όπως ο Dillinger και ο Mesrine, ο Rettenberger άφησε πίσω μόνο ακραία αντιθετικές πράξεις, τη αδιαμφισβήτητη λατρεία για το τρέξιμο και - το κυριότερο - ένα χάος ως προς το ποιος πραγματικά υπήρξε. Κατ' αναλογία, η ταινία του Heisenberg αντέχει - ή βολεύεται, όπως το πάρει κανείς - να παρατηρήσει επίμονα τον ήρωα χωρίς να υπεισέρχεται σε (υπερ)επεξηγηματικές ατραπούς που επέλεξαν βιογραφίες άλλων outlaws, ξεγλιστρώντας παράλληλα από την αλληλουχία των κλισέ που τις συνοδεύει. Ο Rettenberger είναι κάποιος που δε θα μάθουμε ποτέ.

Να σημειωθεί ότι 'Ο Ληστής' συγκαταλέγεται στα φαβορί για την κατάκτηση της Χρυσής Αθηνάς, ενώ άφησε θετικότατες εντυπώσεις στο κοινό. Δυστυχώς, όπως πληροφορηθήκαμε λίγο πριν την προβολή στον Απόλλωνα, η παρουσία του σκηνοθέτη δεν κατέστη τελικώς δυνατή, στερώντας μας τη δυνατότητα να λύσουμε αρκετές από τις απορίες μας για την ταινία. Επιπλέον, η προβολή έγινε με μία ελαφριά αλλοίωση στην αναλογία του κάδρου - φαινόμενο που επαναλήφθηκε αργότερα και στην προβολή του «Regretters», κι αυτό είναι κάτι που δε θα πρέπει να περάσει απαρατήρητο από τους διοργανωτές.
 

Νεκτάριος Σάκκας - 17.09.2010

Μοιράσου Αυτό Το Άρθρο

(30.09.2010) Νύχτες Πρεμιέρας 2010: Τελικός Απολογισμός.

(29.09.2010) Είδαμε: Brotherhood.

(29.09.2010) Είδαμε: Μικρές Ιστορίες Β'

(27.09.2010`) Τα βραβεία για τις 16ες Νύχτες Πρεμιέρας.

(27.09.2010) Είδαμε: La Casa Muda (The Silent House).

(27.09.2010) Είδαμε: Wonderwall.

(27.09.2010) Είδαμε: Autour De Minuit.

(27.09.2010) Είδαμε: Buried.

(27.09.2010) Είδαμε: The Last Exorcism.

(26.09.2010) Είδαμε: Inside Job.

(26.09.2010) Συνέντευξη: Ashley Horner (Brilliantlove).

(26.09.2010) Είδαμε: Arcadia Lost.

(26.09.2010) Είδαμε: Simon Werner A Disaru.

(26.09.2010) Είδαμε: Trash Humpers.

(26.09.2010) Είδαμε: Sebbe.

(26.09.2010) Είδαμε: Monsters.

(26.09.2010) Είδαμε: Jean-Michel Basquiat: The Radiant Child.

(26.09.2010) Είδαμε: Bad Family.

(26.09.2010) Είδαμε: Armadillo.

(24.09.2010) Είδαμε: Chatroom.

(24.09.2010) Είδαμε: The Trotsky.

(23.09.2010) Είδαμε: The Runaways.

(23.09.2010) Είδαμε: Cyrus.

(23.09.2010) Είδαμε: Lemmy (2).

(23.09.2010) Είδαμε: I'm Here.

(22.09.2010) Είδαμε: The Killer Inside Me.

(22.09.2010) Είδαμε: Lemmy (1).

(22.09.2010) Είδαμε: Symbol (2).

(22.09.2010) Είδαμε: Stones In Exile (2).

(22.09.2010) Έκτακτο: Extra 3η Προβολή για το Exit Through The Gift Shop.

(21.09.2010) Είδαμε: Au Revoir Taipei.

(21.09.2010) Είδαμε: A Temporary Area In Athens.

(21.09.2010) Είδαμε: Stones In Exile (1).

(21.09.2010) Είδαμε: The Town.

(21.09.2010) Είδαμε: When You're Strange.

(20.09.2010) Είδαμε: Rubber.

(20.09.2010) Μικρά-μικρά από τις Νύχτες Πρεμιέρας. Ο σφυγμός του Φεστιβάλ.

(20.09.2010) Είδαμε: Symbol (1).

(20.09.2010) Είδαμε: Μικρές Ιστορίες Α' (2)

(20.09.2010) Είδαμε: Please Give.

(20.09.2010) Είδαμε: Kaboom.

(19.09.2010) Είδαμε: Exit Through The Gift Shop.

(19.09.2010) Είδαμε: The Kids Are All Right (2).

(19.09.2010) Είδαμε: Splice.

(19.09.2010) Είδαμε: The Loved Ones (2).

(19.09.2010) Είδαμε: The Loved Ones (1).

(18.09.2010) Είδαμε: Brenda Bilili!

(18.09.2010) Είδαμε: Boy.

(18.09.2010) Είδαμε: Μικρές Ιστορίες Α' (1)

(18.09.2010) Είδαμε: The First Gun (A Woman, A Gun And A Noodle Shop).

(18.09.2010) Είδαμε: Mother And Child.

(18.09.2010) Είδαμε: Into Eternity.

(17.09.2010) Είδαμε: Regretters.

(17.09.2010) Είδαμε: The Robber.

(17.09.2010) Είδαμε: Zona Sur.

(16.09.2010) Είδαμε: The Kids Are All Right (1).

(16.09.2010) Πρεμιέρα για τις Νύχτες Πρεμιέρας.

(07.09.2010) 12 Προβολές Που Δεν Πρέπει Να Χάσετε

(07.09.2010) Δελτίο Τύπου: Προπώληση Εισιτηρίων και Καρτών Διαρκείας

(07.09.2010) Δελτίο Τύπου: Οι 'Star' Της Διεθνούς Κριτικής Στις Νύχτες Πρεμιέρας

(07.09.2010) Δελτίο Τύπου: Αφιέρωμα στον Ερνστ Λιούμπιτς (Ernst Lubitsch).

(07.09.2010) Δελτίο Τύπου: Ο Ελληνικός Κινηματογράφος στις 16ες Νύχτες Πρεμιέρας.


© 2000-2009 | Θανάσης Γεντίμης | Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.
Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.